دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

ترجمان دانش، پاسخی برای چالش " شكاف انتقال دانش " است
 
رئیس مركز تحقیقات مقاومت های میكروبی دانشگاه علوم پزشكی ایران:

ترجمان دانش، پاسخی برای چالش " شكاف انتقال دانش " است

رئیس مركز تحقیقات مقاومت های میكروبی دانشگاه علوم پزشكی ایران امروز (چهارشنبه) در كارگاه " تدوین خبر ترجمان دانش " دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: نظام مراقبت سلامت در دنیا با چالش چگونگی پركردن موثر شكاف بین آنچه می دانیم و آنچه عمل می كنیم، روبه روست. این فاصله، " شكاف انتقال دانش " نامیده می شود و ترجمان دانش به عنوان یك پاسخ احتمالی به این چالش پدیده آمده است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر سارا مینائیان عضو كمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشكی ایران در جمع اعضای هیات علمی شركت كننده در این كارگاه ، افزود: دانشگاه، به عنوان یكی از مهمترین منابع تولید دانش باید با سازمان های مصرف كننده ی این دانش ارتباط مناسبی داشته باشد و از طریق این ارتباط به انتقال موثر دانش به آنها اقدام نماید.

وی همچنین در كارگاه " تدوین خبر ترجمان دانش " كه به همت مدیریت اطلاع رسانی پزشكی و منابع علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: این ارتباط یك فرایند دوطرفه بوده و از تعامل بین دانشگاه و سازمان های مرتبط در جامعه، آموزش و تحقیقات دانشگاه ها منشعب می شود و اثربخشی فعالیت های دانشگاه و سازمانهای مربوطه ارتقاء می یابد .

سرپرست پژوهشكده بیولوژی و بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: یكی از مهمترین بخش های انتقال دانش از دانشگاه و مراكز پژوهشی به كاربران، شناسایی همه جانبه مخاطبان، ترجمان یافته های پژوهشی به زبان مخاطبان، ذی نفعان و كاربران میباشد.

مینائیان تصریح كرد: ترجمان دانش، فرایندی است كه تعامل بین پژوهشگران و استفاده كنندگان در بخش های مختلف، از انتخاب موضوع پژوهشی تا انتشار آن، به نحوی كه امكان بهره برداری از دانش بیشتر شود را تبیین مینماید.

وی گفت: جزیره ای عمل كردن علم و صنعت و ارتباطات بین بخشی موجب شده از دانش كاربردی دور بمانیم اما با بحث ترجمان دانش و در گام اول با ارتباط و شناسایی مخاطب در كنار تیم متشكل از متخصصانی كه در ارائه راه حل همراه می شوند، می توانیم دانش كاربردی و حل مسائل را به خوبی عهده دار شویم .

دكتر مینائیان افزود: باید موضوع ترجمان دانش جدی گرفته شود و در تمام زمینه ها به ویژه مسائل بهداشت و درمان جدی گرفته شود كه خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با پایگاه انتشارات نتایج پژوهش و كارگاه های ترجمان دانش درصدد تقویت این موضوع است.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۵:۲۶ - ۰۹/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۱