دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

50 كیلومتر نفس گیر؛ فاصله بجستانی ها تا امكانات درمانی
 
50 كیلومتر نفس گیر؛ فاصله بجستانی ها تا امكانات درمانی
سلیمی/كمبود پزشك متخصص، نبود تجهیزاتی مثل سی تی اسكن ، فیزیوتراپی و ارتقا نیافتن تنها بیمارستان شهر 35 هزار نفری بجستان، همه و همه باعث شده تا شهروندان بجستانی برای مداوای ساده ترین بیماری های خود و انجام اقدامات درمانی ابتدایی، مجبور باشند مسافت 50 كیلومتری بجستان تا گناباد را طی كنند.به گزارش خراسان رضوی، بجستان با جمعیت 35 هزار نفری، تنها شهرستان زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی گناباد است و متاسفانه فقط یك بیمارستان دارد و به لحاظ امكانات درمانی به شدت در مضیقه است به نحوی كه شهروندان برای عمده مشكلات و بیماری های خود به گناباد مراجعه می كنند. بیمارستان بجستان با كمبود پزشك متخصص مواجه است، نبود متخصص قلب و عروق، گوارش و فیزیوتراپ و همچنین دستگاه سی تی اسكن در این منطقه محروم مشكلات مردم را دو چندان كرده و خیلی ها معتقدند كه وجود مافیای قدرت در دانشگاه علوم پزشكی گناباد، مانع از رشد بهداشت و درمان در بجستان شده است.
مطالبه امام جمعه فقید را روی زمین نگذارید
برای پیگیری بهتر ماجرا به خیابان های شهر می رویم و با شهروندان گفت و گو می كنیم. آقای اكبرزاده درخصوص مشكلات بیمارستان می گوید: سال گذشته جلسه مشتركی میان امام جمعه فقید بجستان، امام جمعه محترم گناباد و نماینده مجلس و رئیس وقت دانشگاه علوم پزشكی گناباد برگزار شد تا تصمیم جدی برای رفع مشكلات بهداشت و درمان بجستان گرفته شود ولی متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت . مرحوم عبدی، امام جمعه فقید شهر ما به عنوان نماینده مردم بجستان در آن جلسه اعتراض محكمی به وضعیت بهداشت و بیمارستان شهر كردند، اگر امروز ایشان در بین ما نیستند دلیل نمی شود كه مسئولان دانشگاه كه در آن جلسه قول رفع مشكلات را داده بودند همه چیز را فراموش كنند.شهروند دیگری به گفت و گو اضافه می شود و می گوید: اولین مشكل بیمارستان آیت ا... مدنی بجستان این است كه فقط پنج متخصص در آن حضور دارند و از خدمات در دیگر تخصص ها از جمله قلب و عروق، مغز و اعصاب ، گوش و حلق و بینی ، اورولوژی ، گوارش و كبد و ... محروم هستیم. دومین مشكل هم تجهیزات بیمارستانی اعم از تجهیزات تشخیصی ،آزمایشگاهی، درمانی ، جراحی و ... از جمله سی تی اسكن ، ام آر آی ، تجهیزات اتاق آی سی یو و سی سی یو است كه نداریم.
خانم دیگری از نبود داروخانه در بیمارستان گلایه می كند و می گوید: ساختمان قدیمی و نامتناسب با نیازهای روز و فقدان داروخانه در بیمارستان از مشكلات مهم است.
نیاز مبرم به اورژانس جاده ای
از نیازهای مهم درمانی دیگر در بجستان خدمات اورژانس است. افزایش تعداد پایگاه های اورژانس درون شهری با توجه به قرار گیری بجستان در حاشیه جاده اصلی بسیار مهم است و از طرفی وجود روستاهای قاسم آباد،صلح آباد، مطرآباد، نیان، نوبهار و بیش از ده روستای دیگر در اطراف بجستان، لزوم استقرار اورژانس جاده ای در مسیر روستاها را بسیار حیاتی كرده است. احداث ساختمان شبكه بهداشت و تفكیك آن از مركز درمانی شهید قنبر آقایی، صدور مجوز برای مراكز درمانی خیرساز روستاهای جزین و زین آباد و شبانه روزی شدن مركز درمانی شهر یونسی از جمله اقدامات مورد تقاضای مردم است.
آقای طیبی نیز با گلایه از این شرایط به خبرنگار ما می گوید : بیمارستان بجستان فقط اسم بیمارستان را یدك می كشد وگرنه هیچ گونه امكاناتی چه از نظر تجهیزات خدماتی یا درمانی ندارد . بیمارستان 99 درصدش خیرساز است و علوم پزشكی گناباد هیچ گونه كمكی نمی كند؛ آن ها فقط بیمارستان بهلول گناباد را می شناسند و كاری به بجستان ندارند. بیمارستان بجستان از دستگاه سی تی اسكن محروم است در حالی كه در بیمارستان بهلول دو دستگاه سی تی اسكن وجود دارد كه یك دستگاه همیشه خاموش است اما آن را به بجستان منتقل نمی كنند.یكی دیگر از شهروندان گلایه می كند: حشره ای در گوش مادرم گیر كرده بود و به بیمارستان مراجعه كردیم و شاید باورتان نشود كه حتی یك پنس باریك در بیمارستان نداشتند و برای چنین موضوع ساده ای ساعت 4 صبح ما را به بیمارستان گناباد فرستادند و وقتی به گناباد رسیدیم كمبود امكانات به این صورت باعث تعجب و تاسف كادر درمانی شد.
پیگیر مشكلات هستیم اما كار زمان بر است
در ادامه این گزارش سراغ دكتر قویدل، رئیس شبكه بهداشت و درمان و بیمارستان آیت ا... مدنی بجستان می رویم تا توضیحاتش را درباره گلایه های مردم بشنویم. قویدل می گوید: بیمارستان آیت ا... مدنی 32 تختخوابی است با بخش ها و تخصص های مشخص در پروانه بهره برداری بیمارستان. پنج رشته تخصصی داخلی ،جراحی عمومی ، جراحی زنان و زایمان ،بیهوشی و اطفال به صورت تمام وقت و در تمام روزهای ماه در بیمارستان مستقر هستند و به رغم كمبود پزشك جانشین در سال های گذشته ،از ابتدای سال 1401 تمام روزهای مرخصی متخصص مربوط، با پزشكان جانشین پوشش داده شده است كه در این خصوص هزینه های زیادی نیز بر دانشگاه تحمیل می شود . به علاوه متخصص پاتولوژی و رادیولوژی و داروساز نیز در روزهایی از هفته در بیمارستان حضور دارند.
وی می افزاید: برای ساخت بیمارستان جدید 64 تختخوابی موافقت اصلی صادر شده و پیگیر ساخت آن هستیم تا افزایش تخت انجام شود، اگرچه در شرایط كنونی این روال مقداری زمان بر خواهد بود . با توجه به فاصله بجستان تا گناباد و اعزام بیماران جهت انجام سی تی اسكن به بیمارستان علامه بهلول گنابادی، درخواست مدنظر به وزارت بهداشت ارسال شده و پیگیری انجام می شود.
قویدل در خصوص نبود داروخانه در بیمارستان بجستان هم بیان می كند: جهت مستقر شدن داروخانه در جوار بیمارستان، شورای اسلامی و مسئولان محترم شهرستان از داروسازان مستقر در شهر پیگیری می كنند. بخش دیالیز بیمارستان هم از سال 1393 با تعداد سه تخت در تمام ایام هفته و در كشیك های صبح و عصر و در مواقع اورژانسی شب فعال است.دستگاه اكسیژن ساز بیمارستان هم سال گذشته افتتاح شد و به بهره برداری رسید.وی ادامه می دهد: امیدواریم با تلاش ما و همكاری شما رسانه ها بتوانیم خدمات بیمارستان بجستان را به خوبی به مردم شریف منطقه معرفی كنیم تا در صورت نیاز با اطمینان و آرامش خاطر به بیمارستان مراجعه كنند و مطمئن باشند فرزندانشان در بیمارستان آماده خدمت رسانی مطلوب هستند.
شایان ذكر است كه گزارش های متعددی در روزنامه خراسان رضوی در خصوص مشكلات درمانی و بهداشتی در بجستان به چاپ رسیده و مشكلاتی كه همواره وعده رفع آن ها از سوی مسئولان داده شده، همچنان به قوت خود باقی است.حدود دو سال است كه مسئولان می گویند درخواست سی تی اسكن را به وزارت بهداشت داده اند و بعد از این كه پیگیر این ماجرا می شویم دقیقا همان حرف دو سال پیش را تكرار می كنند و خبری از پیگیری مجدانه و نتیجه بخش در این زمینه نیست. همچنین با توجه به این كه بجستان در حاشیه جاده اصلی و ورودی خراسان رضوی قرار دارد یكی از مهم ترین محورهای پر تردد كشور است و در ماه ها و سال های گذشته شاهد سوانح تلخ و ناگوار جاده ای در این محور بوده ایم و هر بار بیماران تصادفی با هر سطح آسیب دیدگی ناچار به طی مسافت 50 كیلومتری تا گناباد بوده اند.
منبع خبر:
روزنامه خراسان
   تاریخ: ۰۰:۴۸ - ۱۲/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹