دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

بانوان آرایشگر ارومیه ای از هرگونه حمایت مالی در ایام كرونایی محروم شدند
 
گروه استان ها- قشر زحمت كش و كارآفرین بانوان آرایشگر در ایام كرونایی دچار آسیب، ضرر و زیان مادی شده اما مسئولان امر كوچكترین حمایت اقتصادی را از این قشر دریغ كردند.
بانوان آرایشگر ارومیه ای از هرگونه حمایت مالی در ایام كرونایی محروم شدند
گروه استان ها- قشر زحمت كش و كارآفرین بانوان آرایشگر در ایام كرونایی دچار آسیب، ضرر و زیان مادی شده اما مسئولان امر كوچكترین حمایت اقتصادی را از این قشر دریغ كردند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه ، پس از شیوع ویروس منحوس كرونا در سراسر جهان و به تبع آن ایران بسیاری از مشاغل دچار آسیب، ضرر و زیان اقتصادی فراوان شدند.

یكی از صنوف پرخطری كه دچار مشكلات اقتصادی بسیاری شد، صنف آرایشگران زنان و مردان آذربایجان غربی بودند؛ صنف كارآفرینی كه باید از سوی مسئولان امر مورد حمایت قرار می گرفته تا آسیب های ناشی از كرونا را كاهش می داد.

فعالیت این صنف از اواخر اسفندماه سال گذشته به خاطر انتشار ویروس كووئید 19 تعطیل شد و این قشر زحمت كش با توجه به اینكه كارشان را از دست داده و از سوی دیگر با توجه به افزایش هزینه های سرسام آور زندگی به سختی گذران عمر می كردند نیاز شدید به كمك مالی مسئولان امر داشتند اما متاسفانه بنا بر اظهارات فعالان این صنف هیچ كمك و حمایتی از آنان نشد.

«سودا قاسمی» یكی از بانوان آرایشگر ارومیه ای در رابطه با مشكلات این صنف گفت: پس از شیوع كرونا، برخلاف صنوف كم خطری كه فعالیت خود را از اواخر اردیبهشت آغاز كردند، صنف آرایشگران با توجه به اینكه در دسته صنوف پرخطر قرار داشتند، با تعطیلی دو ماه مواجه شده و دچار مشكلات مالی فراوان شدند.

وی افزود: متاسفانه تاكنون اتحادیه صنف آرایشگران زنان آذربایجان غربی كوچكترین حمایتی از این صنف انجام نداده و برخلاف بسیاری از صنوفی كه برای كاركنان خود حداقل بسته معیشتی مهیا می كردند، آرایشگران از این كمك نیز بی بهره و محروم شدند.

«سمیرا هاشمی» نیز از دیگر بانوان آرایشگر ارومیه ای با اشاره به تعطیلی دو ماهه اوایل سال و تعطیلی های مقطعی طول سال تصریح كرد: در این دو ماهی كه واحد صنفی ام تعطیل بود و از كسب درآمد محروم بودم، هزینه اضافی اجاره واحد نیز تحمیل شد و حتی صاحب واحد با وجود اینكه حتی یك دقیقه نیز درب آرایشگاه باز نشده بود اما مجبور به پرداخت هزینه فیش برق كرد كه به واقع ناانصافی بود.

«كتایون رضازاده» نیز بیان كرد: اتحادیه صنف آرایشگران نه تنها در این مدت نزدیك یك سال هیچ گونه حمایت و هیچ ریالی به این صنف نكرده بلكه چند وقت گذشته كه انتخابات مربوط به این صنف برگزار شد، مصرانه از آرایشگران تقاضای شركت در آن و رای دادن به فرد موردنظر داشت در حالی كه هیچ حمایتی از این قشر نشده بود.

بسیاری از آرایشگران قمی در تأمین مایحتاج زندگی خود مانده اند/رعایت 70 درصدی پروتكل های بهداشتی
سایه سنگین كرونا بر صنف آرایشگران / فعالیت زیرزمینی برخی از آرایشگران زیاد شد
برخی آرایشگران همدانی دستور ستاد كرونا برای تعطیلی سالن ها را زیر پا گذاشتند
وی افزود: اتحادیه تنها اصرار دارد كه با توجه به پایان تاریخ پرونده كسب صنف آرایشگران، مبلغی پرداخت كرده تا این پروانه تمدید شود و در واقع به جای حمایت و پشتیبانی مالی، تنها از طریق این صنف قصد درآمدزایی دارد و از سوی دیگر به دنبال كسب حق بیمه آرایشگران است در حالی كه بسیاری از همكاران این صنف از پرداخت حق بیمه نیز عاجز هستند.

«منیژه قنبری» نیز كه صاحب یك واحد آرایشگری بزرگ در یكی از مناطق ارومیه است اظهار داشت: كرونا ضرر و زیان مالی شدیدی به بنده و همكاران وارد كرد و با توجه به اینكه تالارهای عروسی نیز به مدت زیادی تعطیل بودند، معمولا زوج های جوان پس از عقد محضری به خانه بخت می رفتند و مراجعه عروسان به آرایشگاه كاهش یافت و در نتیجه درآمدمان بسیار ناچیز شد.

«مهشید غلامی» نیز از آرایشگران با سابقه ارومیه تصریح كرد: پیش از شیوع كرونا و رواج این بیماری در شهر و كشور، خوشبختانه از درآمد راضی كننده ای برخوردار بودیم اما با شیوع این ویروس منحوس و تعطیلی واحدها درآمدمان ناچیز شد و این درآمد اندك را نیز با توجه به فعالیت های زیرپوستی اما با رعایت دستورالعمل های بهداشتی كسب كردیم.

«لیلا جعفری» نیز مشكلات صنف خود را این گونه بیان كرد: هم اكنون علاوه بر كاهش درآمدهای آرایشگران، مشكلات دیگری مانند اجاره برق، گاز و اجاره واحد و همچنین هزینه تامین مواد ضدعفونی كننده مانند الكل و ماسك نیز بر ما تحمیل شده و آرایشگران انتظار داشتند كه حداقل، اتحادیه مربوطه این وسایل را در اختیار فعالان این صنف قرار دهد اما حمایت و پشتیبانی لازم انجام نشده است.

«سمیه علی نیا» نیز از سایر فعالان صنف آرایشگر بانوان نیز گفت: من سرپرست خانوار و صاحب دو فرزند دبستانی هستم و تنها كار و حرفه ام همین آرایشگری است و بنابراین مجبور شدم در زمان كرونا، به خانه مشتریان خود رفته و با به خطر انداختن جانم، بتوانم شكم فرزندان خود را سیر كنم چون متاسفانه از سوی اتحادیه مربوطه هیچ حمایتی از ما نشد.

در این راستا معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار داشت: حمایت هایی مانند تسهیلات بانكی از صنوف آرایشگران زنانه و مردانه توسط دولت پیش بینی شده بود اما استقبال این صنف از آن كمتر شد و حتی بیشتر آنها برای اخذ تسهیلات ثبت نام نكردند.

محمد دهقان بیان كرد: در این راستا در سامانه وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی، اقشار آسیب پذیر باید ثبت نام می كردند اما چون زمان بازپرداخت و رقم تسهیلات چندان قابل توجه نبود، استقبالی از آن انجام نشد.

وی افزود: زمان بازپرداخت آن دو ساله و رقم آن حداكثر 16 میلیون تومان بود، البته تعدادی از اصناف با مراجعه به سایت و ثبت نام، از آن استفاده كردند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار داشت: به غیر از این تسهیلات، هم اكنون تسهیلات دیگری از سوی دولت برای حمایت از این اصناف پیش بینی نشده است.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۷:۵۰ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۹