دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

حقوق بشر آمریكایی، از مرگ كودكان پروانه ای تا نقض حق سلامت
 
تحریم های یكجانبه آمریكا، اثرات جبران ناپذیری را درحوزه سلامت و بهداشت بر افراد آسیب پذیر وارد كرده است كه مرگ بیماران پروانه ای یكی از این موارد است.
حقوق بشر آمریكایی، از مرگ كودكان پروانه ای تا نقض حق سلامت  تحریم های یكجانبه آمریكا، اثرات جبران ناپذیری را درحوزه سلامت و بهداشت بر افراد آسیب پذیر وارد كرده است كه مرگ بیماران پروانه ای یكی از این موارد است.

به گزارش خبرنگار مهر، حقوق بشر طبق نظر كارشناسان، حقوقی است كه با تولد انسان ها محقق می شود و مستقل از حكومت ها و قدرت هاست. حقوق بشر حقوقی از آنِ همه انسان هاست و به همین منظور در همه جا باید یكسان اجرا شده و بین افراد در برخورداری از آن تفاوتی نباشد.

اما همین مفهوم انسانی كه با كرامت و ذات انسانی گره خورده است امروز، مهمترین دستاوردی است كه قدرت های بزرگ از آن برای تحت فشار قرار دادن كشورهای دیگر استفاده می كنند تا به اهداف سلطه گرانه خود برسند.

به طور ویژه یكی از كشورهایی كه از این عنوان مقدس سو استفاده می كند و در چند دهه اخیر با دخالت در مسائل امنیتی جهان، منجر به ایجاد ناامنی و جنایات و كشتار مردم بیگناه شده، ایالات متحده آمریكا است.

بر اساس گواه تاریخ در این میان كشور ایران بیشترین صدمه را از جانب آمریكا متحمل شده است. از جمله این مصادیق تحریم های ظالمانه است. آمریكا با یكجانبه گرایی و تشدید تحریم های اقتصادی خارج از مجوز سازمان ملل و بدون معافیت های قانونی با هدف اجبار به تغییر سیاست دولتها مرتكب نقض فاحش و نظام مند حقوق بشر شده است. این روند، منجر به گسترش دامنه اختیارات تحریم های اقتصادی در روابط بین الملل شده است.

استفاده از ابزار تحریم برای تحت فشار قرار دادن كشورهایی كه به لحاظ سیاسی مستقل بوده و با رویه های بین المللی آمریكا مخالف هستند، دهه هاست كه ادامه دارد و در سطوح مختلف، منجر به نقض صریح حقوق بشر شده است. این تحریم ها تأثیر منفی زیادی بر ملت های جهان برجای گذاشته و شهروندان در كشورهای مختلف را از حقوق خود محروم ساخته است.

یكی از مواردی كه آمریكا با استفاده از تحریم های ظالمانه آن را نقض كرده است، نقض حق سلامت و بهداشت است. حق سلامت و بهداشت یكی از بنیادی ترین و اساسی ترین حق های بشری به معنای بهره مندی از حد اعلای سلامت جسمی و روانی است كه مورد تاكید ویژه اسناد بین المللی حقوق بشر قرار دارد.

بند 2 ماده 12 میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حق برخورداری از بالاترین سطح استاندارد بهداشت جسمی و روانی را به رسمیت شناخته و از دولت های عضو می خواهد كه برای تحقق كامل این حق، اقدامات لازم را جهت «پیشگیری، درمان و كنترل بیماری های فراگیر و مقابله با آن ها» و ارائه كلیه خدمات و مراقبت های پزشكی انجام دهند.

تحریم های یكجانبه آمریكا، اثرات جبران ناپذیری را درحوزه سلامت و بهداشت بر افراد آسیب پذیر وارد كرده است. آثار منفی تحریم ها و چالش های ناشی از آن در برخی حوزه ها از جمله، عدم همكاری شركتهای تأمین كننده كالا و تجهیزات سلامت با شركت های ایرانی؛ اختلال در تأمین تجهیزات، لوازم و اقلام پزشكی و دارویی جهت تشخیص، كنترل و درمان كرونا به دلیل نگرانی شركت های صادر كننده از اقدامات تبیهی آمریكا؛ كاهش درآمدهای دولت تحت تأثیر تحریم ها و تأثیر منفی آن بر نظام تأمین سلامت، تحریم هواپیمایی كشوری و مختل نمودن حمل و نقل سریع و به موقع اقلام پزشكی.

مرگ بیماران پروانه ای به علت تحریم ها

در رابطه با نقض حق سلامت و اقدامات آمریكا در این رابطه می توان به مرگ بیماران ای بی یا پروانه ای به عنوان یكی از صدها تأثیرات تحریم های ظالمانه آمریكا اشاره كرد.

پرونده ای كه با دادخواستی 2 هزار صفحه در شعبه 55 دادگاه حقوقی روابط بین المللی رسیدگی شد. در این پرونده خواسته دعوای حاضر تقاضای صدور حكم علیه خواندگان از جمله دولت ایالات متحده آمریكا، ترامپ رئیس جمهور سابق آمریكا، ماك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی مطرح شد كه مستقیم و غیرمستقیم در وضع تحریم ها علیه ایران نقش ایفا كردند و باعث ایجاد آسیب های روحی و روانی، جمسی بیماران ای بی شدند.

حقوق بشر آمریكایی، از مرگ كودكان پروانه ای تا نقض حق سلامت

خانواده این كودكان به استناد 50 فرقه معاهدات داخلی و كنونسیون ها و قراردادهای بین المللی خواستار جبران خسارت های مادی و معنوی و اعمال مجازات های تنبیهی هستیم.

پانسمان بیماران ای بی از سوی یك شركت سوئدی تأمین می شد تا اینكه این شركت اعلام كرد نمی تواند به واسطه تحریم های اقتصادی آمریكا این پانسمان ها را در اختیار بیماران ایرانی قرار دهد از آن زمان بیماران ای بی درد و رنجی را تحمل كردند كه وصف ناشدنی است.

شیرخشك های خاص كودكان معلول هم مشمول تحریم شد

علاوه بر این، موضوع مهم دیگر وضعیت افراد دارای معلولیت های جسمی و ذهنی و مشكلات موجود در دسترسی آنها به داروها و تجهیزات پزشكی، كمكی و توانبخشی مناسب به دلیل رعایت افراطی تحریم ها توسط تامین كنندگان خارجی و موانع موجود در پرداخت های بین المللی است.

برخلاف برخی ادعاها، اقلامی همانند شیرخشك های خاص كودكان معلول یا سمعك نیز شامل محدودیت های تحریمی شده و در مواردی نیز به طور كلی به دلیل قطع مبادی ارتباطی و بسته شدن نمایندگی ها توسط شركت تولید كننده، امكان تهیه این اقلام به صورت مستقیم دیگر وجود ندارد.

این موضوع در كنار ركود اقتصادی ناشی از تحریم ها و كاهش ارزش كمك های مالی دریافتی از دولت در قالب حمایت های اجتماعی، مشكلات این قشر را دو چندان كرده است. بنا بر گزارش ها، هزینه های برخی داروها و تجهیزات توانبخشی از سال 1397 تا سال جاری ده برابر افزایش یافته است.

دولت آمریكا، علیرغم اینكه در گستره بین الملل، ژست دفاع از حقوق بشر را به خود می گیرد اما دچار تناقض گویی های فراوانی در مورد حقوق بشر است.

اقدامات ضد حقوق بشری آمریكا موضوع جدیدی نیست و شهادت 17 هزار نفر انسان بیگناه در اثر اقدامات تروریستی، شهادت بیش از 200 هزار نفر و مجروحیت بیش از 700 هزار نفر در جریان جنگ تحمیلی هفت ساله، شهادت بیش از 13 هزار نفر و مجروحیت بیش از 100 هزار نفر در اثر كاربرد سلاحهای شیمیایی، شهادت بیش از 4 هزار نفر از مأموران نیروی انتظامی و مرزی در راه مبارزه با مواد مخدر و نقض گسترده حقوق ملت ایران در اثر تحریم های ظالمانه و غیرقانونی تنها برخی از این مصادیق هستند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۴:۲۶ - ۱۱/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶