دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

سه هزار و 918 سالمند تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند
 
قزوین - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: سه هزار و 918 سالمند تحت پوشش خدمات حمایتی و معیشتی اداره كل بهزیستی قزوین هستند.
سه هزار و 918 سالمند تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند قزوین - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: سه هزار و 918 سالمند تحت پوشش خدمات حمایتی و معیشتی اداره كل بهزیستی قزوین هستند.

علی دهباشی پور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استان قزوین دارای 8 مركز نگهداری سالمندان به صورت شبانه روزی است و 372 سالمند تحت مراقبت و نگهداری در مراكز شبانه استان قزوین قرار دارند.
وی ادامه داد: 288 سالمند در شهرستان قزوین ، 25 سالمند در شهرستان آبیك،37 سالمند در شهرستان البرز و 22 سالمند در شهرستان بویین زهرا تحت مراقبت شبانه بهزیستی قرار دارند
وی با بیان اینكه چهار مركز روزانه مختص به بانوان در شهرستان های مختلف مشغول به فعالیت می باشند، اظهار داشت: در مجموع به صورت تقریبی 200 نفر مددجو از مراكز روزانه سالمندان خدمت می گیرند.

دهباشی پور با اشاره به آیین نامه تشكیل شورای ملی سالمندان، اظهار داشت: در تعریف سالمند آمده است كه تمامی افرادی كه سن شناسنامه ای آنان 60 سال و بالاتر باشد و در تعریف سازمان بهداشتی جهانی نیز ضمن تقسیم بندی افراد به گروه های سنی، افراد بین 60 تا 69 سال را سالمند، 70 تا 79 را سالخورده و از سن 80 به بالاتر را كهنسال خوانده اند.
مدیركل بهزیستی استان قزوین منظور از ساماندهی افراد سالمند را بهبود روش زندگی و ارتقای سطح كیفی آن، ایجاد رضایت زندگی در سالمندان از طریق ارایه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی با رعایت سیاست و خط مشی های پنجگانه دانست.

وی افزود: سیاست و خط مشی های پنجگانه قانون تشكیل شورای ملی سالمندان شامل فراهم ساختن امكان تداوم حضور سالمند در جامعه، تأكید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده، تأمین حداقل نیازهای اساسی سالمندان نیازمند، تأكید بر حفظ احترام، شأن و حرمت سالمند و در نهایت نیز فراهم ساختن امكان مشاركت مردم، انجمن ها و موسسات غیر دولتی است.
دهباشی پور ادامه داد: خانواده محور بودن و خدمات مبتنی بر مراكز توانبخشی و خانه های كوچك از محورهای مورد توجه بهزیستی است به طوری كه یكی از برنامه های دفتر توانمنـد سازی معلولان كه افراد سالمنـد را در بر می گیرد، برنامه توانبخشـی مبتنی بر جامعه می باشد كه از سال 74 در ایران آغاز و در حال حاضـر نیز 100 درصد مناطق روستایی استان را نیز دربر گرفته و از طریق برنامه CBR سالمندان تحت پوشـش به خدمات مختلف در زمینه سلامت، آموزش، امرار معاش، اجتماعی و توانمند سازی دسترسی پیدا می كننـد.
به گفته وی، این خـدمات از طریق ارجاع به واحدهای مربوطه، آموزش افراد و یا مداخله مسـتقیم در سـطح جامعه محلی صورت می گیرد.

مدیركل كل بهزیستی استان قزوین گفت: همچنین در برنامه CBR اقداماتی در زمینه رفع موانع فیزیكی و نگرشـی انجام می گیرد تا مشاركت اجتماعی این عزیزان در جامعه افزایش یابـد.
وی یادآورشد: استفاده از ابنیه تاریخی، فرهنگی تفریحی و ورزشی به صورت رایگان، انجام آزمایشات درمانی دوره ای هر 6 ماه یك مرتبه برای سالمندان دارای دفترچه بیمه درمان به صورت رایگان و سالمندان فاقد پوشش بیمه ای با دریافت هزینه 30 درصد، فراهم كردن شرایط مناسب برای خدمت رسانی به سالمندان در ادارات دولتی و بانك ها، تخصیص جایگاه ویژه برای سالمندان در حمل و نقل عمومی، برگزاری جشنواره های هنری و فرهنگی ویژه سالمندان و اجرای طرح های پیشگیری از عوارض سلامت جسمانی دوره سالمندی را از مهمترین خواسته های این قشر در سطح استان است.

برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- شهرستان البرز
- سالمندان
- استان قزوین
- روز جهانی سالمندان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۵۰ - ۱۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱