دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

دانش آموزان صاحب شناسنامه الكترونیك سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی می شوند
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینكه یكی از برنامه های عملیاتی امسال ما طراحی یك شبكه جامع هوشمند است كه از پیشگیری تا غربالگری، مراقبت و ارائه مداخلات را در برمی گیرد اظهار كرد: تصور می كنم طی چندماه آینده بتوانیم چنین زیرساختی را فراهم كنیم كه همه دانش آموزان شناسنامه ...
دانش آموزان صاحب شناسنامه الكترونیك سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی می شوند حمید طریفی حسینی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه یكی از برنامه های عملیاتی امسال ما طراحی یك شبكه جامع هوشمند است كه از پیشگیری تا غربالگری، مراقبت و ارائه مداخلات را در برمی گیرد و یك الگوی چند سطحی است اظهار كرد: یك سیستم ارجاع چندسطحی را در دست آماده سازی داریم.

وی افزود: بخشی از این شبكه، خارج از آموزش و پرورش تعریف می شود و از دستگاه های مربوطه می خواهیم داده های مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند. هر دانش آموز از بدو تشخیص، گروه هدف ماست كه می تواند از یك روزگی كودك باشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه توضیحاتی پیرامون طراحی این شبكه جامع ارائه كرد و گفت: در حال حاضر طراحی مفهومی این مدل یكپارچه را انجام داده ایم و بر اساس آن، سیستم یكپارچه هوشمندی خواهیم داشت و تمام فرایندهای مرتبط با هریك از مراحل اعم از غربالگری و مداخلات حمایتی در این سامانه قابلیت رصد، كنترل و پایش پیدا می كند.

طریفی حسینی افزود: بنا داریم امكان اتصال سامانه های وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی را نیز به این شبكه متصل كنیم؛ در این صورت می توانیم از بدو یك تشخیص، دانش آموز یا نوآموز را ردیابی كنیم. كودكی كه دارای معلولیت است، از بدو تشخیص، جزو گروه هدف ماست و ما باید خدمات توانبخشی لازم را به او ارائه كنیم.

وی با بیان اینكه در این سامانه ، نقش ها و دسترسی های مختلف برای سطوح مختلف در آموزش و پرورش فراهم می شود گفت: هدف این كار دستیابی به یك تصویر و نیمرخ دقیق از ویژگی های جسمانی، روانی، نیازها، مشكلات و حتی استعدادهای دانش آموزان در بخش های مختلف است و فقط هم مختص دانش آموزان استثنایی نیست.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: به عنوان مثال سال گذشته یك میلیون و 670 هزار دانش آموز وارد حیطه سنجش سلامت شدند، اینها تمام اطلاعاتشان در این سامانه ثبت و متغیرهای دیگری نیز به آن افزوده می شود. همچنین ابزارهای مورد استفاده در فرایند سنجش ارتقاء می یابد و سنجش سلامت یك فرایند مستمر و دائمی خواهد شد. از معلم و خانواده گرفته تا مدیر مدرسه و مدیران ستادی، در سطوح تعریف شده به اطلاعات سامانه دسترسی پیدا می كنند كه به روند برنامه ریزی ها كمك می كند.

طریفی حسینی با اشاره به اینكه بیس و یا پایه اولیه این شبكه را داریم و در واقع همان كاری كه اكنون در سنجش سلامت انجام می دهیم را توسعه خواهیم داد گفت: به این ترتیب سنجش سلامت یك امر مستمر و دائمی خواهد شد و هر زمان كه مشكل یا بیماری برای دانش آموز تشخیص داده شود در آنجا ثبت می شود و از آن سو می توانیم میزان ارائه خدمات به دانش آموز و آورده ای كه داشته است را ردیابی كنیم.

وی افزود: ما یك شناسنامه الكترونیك واحد از بدو ورود تا زمان خارج شدن دانش آموز از سیستم آموزشی خواهیم داشت كه تمام ویژگی ها، نیازها، مشكلات، توانمندی ها و استعدادهای وی در آن ثبت می شود و حتی اگر دانش آموزی در مسابقه ای شركت و مقامی كسب كند قابل ثبت است. نمرات دانش آموز را نیز می توان وارد سامانه كرد تا چند نمودار متفاوت عملكردی از دانش آموز احصاء كنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره زمان اجرای این طرح اظهار كرد: مدل مفهومی شبكه جامع، طراحی شده و در حال رایزنی با مركز فناوری برای ارتقای زیرساخت فناوری هستیم و تصور می كنم طی چند ماه آینده بتوانیم چنین زیرساختی را فراهم كنیم كه همه دانش آموزان شناسنامه الكترونیك سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی داشته باشند و همه ویژگی ها و اقتضائات دانش آموز در آن قابل ثبت و رویت باشد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۰:۴۲ - ۱۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۳