دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

شروع موج چهارم كرونا با علائمی شبیه سرماخوردگی
 
متخصص بیماری های داخلی با بیان اینكه علائم بیماران در جهش جدید ویروس كرونا فرق كرده و بیشتر شبیه سرماخوردگی شده است، گفت: این جهش باعث شده جوانان و كودكان نسبت به موج های قبلی بیشتر علامت دار باشند، اگرچه هنوز ابتلای شدیدتر و بیشتر آنها به بیماری مشخص نیست.
شروع موج چهارم كرونا با علائمی شبیه سرماخوردگی دكتر میسا قیم در گفت و گو با ایسنا، به شروع موج چهارم كرونا در كشور اشاره و اظهار كرد: از حدود 3 هفته پیش تعداد بیماران سرپایی بیشتر شده است. معمولا وقتی موج جدید كرونا قرار است اتفاق بیفتد تعداد بیماران بدحال به یك باره بیشتر نمی شود، بلكه اول تعداد بیماران مشكوك و سرپایی بیشتر می شود كه حال عمومی بهتری دارند.

وی با بیان اینكه از 3 هفته پیش تاكنون مراجعات بیماران با علائم شدید سرماخوردگی به مطب ها، كلینیك ها و اورژانس بیمارستان ها بیشتر شده است، گفت: متاسفانه استان خوزستان هم اكنون با پیك بزرگی روبرو شده كه باعث شده ظرفیت بخش های آی سی یو و بخش های كرونای برخی شهرها از جمله آبادان تكمیل شود و این زنگ خطری از شروع موج چهارم كرونا در كشور است.

علائمی شبیه سرماخوردگی در موج چهارم كرونا

متخصص بیماری های داخلی با اشاره به اینكه به نظر می رسد موج چهارم كرونا تازه آغاز شده و هنوز به پیك هایی كه در موج های قبلی كرونا پشت سر گذاشتیم نرسیده ایم، افزود: تفاوتی كه موج چهارم كرونا با موج های قبلی دارد این است كه بیماران بیشتر با حالت گلودرد و آبریزش بینی طولانی و علائمی شبیه سرماخوردگی مراجعه می كنند.

وی خاطرنشان كرد: جهش جزئی از چرخه زندگی یك ویروس است، گاهی این جهش، ویروس را به سمت پایدارتر شدن و خفیف شدن بیماری می برد و گاهی به سمت كشنده تر شدن بیماری كه باعث می شود ویروس زودتر از بین برود، بنابراین تمام جهش هایی كه در یك ویروس اتفاق می افتد الزماً باعث كشندگی بیشتر آن نمی شود.

واكسیناسیون هرچه سریعتر برای پیشگیری از جهش های كشنده تر

قیم با اشاره به جهش های اخیر ویروس كرونا در دنیا، گفت: هرچقدر ویروس زمان بیشتری در جوامع انسانی شیوع داشته باشد و به افراد بیشتری منتقل شود دچار جهش های بیشتری خواهد شد كه برخی از این جهش ها می تواند باعث كشنده تر شدن ویروس شود. اینكه بر واكسیناسیون هرچه سریعتر جامعه تاكید می شود به خاطر این است كه قبل از جهش های كشنده، افراد در برابر ویروس ایمن شده باشند.

وی به تایید ورود ویروس جهش یافته كرونای انگلیسی به كشور اشاره و تصریح كرد: البته ابتلا به ویروس جهش یافته را از روی علائم بیمار نمی توان تشخیص داد و اگر كسی بگوید می توان از روی علائم تشخیص داد كاملا غیر علمی صحبت كرده، چون علائم بیماری تفاوت زیادی ندارد، فقط ممكن است تغییرات جزئی داشته باشد كه در آزمایشگاه مركزی و با درخواست پزشك و هزینه های بالا تشخیص داده می شود.

مبتلایان قبلی كرونا در برابر ویروس جهش یافته مقاوم نیستند

این پزشك بیمارستان بوعلی با اشاره به اینكه در طول یك سال گذشته از همه گیری كرونا بسیاری از افراد به این ویروس مبتلا شده و تا حدودی ایمنی سلولی دارند، تصریح كرد: اگرچه افرادی كه قبلا یك بار به ویروس كرونا مبتلا شده اند ممكن است باز هم مبتلا شوند، اما این موضوع قطعی نیست.

وی با بیان اینكه در ابتلای مجدد ممكن است علائم بیمار حتی بدتر از ابتلای اول باشد، افزود: اگرچه بیشتر افراد، ابتلای دوم را خفیف تر و به شكل یك سرماخوردگی تجربه می كنند، اما این موضوع نباید باعث احساس اطمینان كاذب در افراد از ایمن بودن در برابر كرونا باشد، چراكه بعد از گذشت 5 تا 8 ماه از میزان آنتی بادی ها در بدن كاسته شده و گونه جهش یافته نیز قدرت بیشتری برای ابتلای افراد دارد.

قیم در مورد تزریق واكسن كرونا به افرادی كه قبلا یك بار به ویروس كرونا مبتلا شده اند نیز گفت: براساس مقالات منتشر شده احتمالا در بدن این افراد ایمنی خوبی حاصل شده و فقط به یك مرحله تزریق واكسن نیاز دارند كه این موضوع كمك می كند افراد زیادی را تنها در مرحله دوم واكسینه كنیم.

تزریق واكسن به مبتلایان به كرونا، 3 ماه بعد از بهبودی

او ادامه داد: اگر شخصی در نوبت دریافت واكسن كرونا باشد اما به این ویروس مبتلا شود باید حداقل 3 ماه پس از بیماری صبر كند چون بعد از بیماری تا حدی ایمنی دارد و نیازی به تزریق واكسن ندارد، ضمن اینكه با تزریق واكسن یكسری واكنش ها در بدن اتفاق می افتد كه نباید با زمان ابتلای فرد به بیماری تداخل داشته باشد.

این پزشك متخصص درباره ابتلای مجدد افراد به ویروس كرونا نیز توضیح داد: در مصاحبه ای كه چند روز گذشته از سازمان بهداشت جهانی منتشر شد اعلام شد كه درصدی از مبتلایان به كرونا ممكن است دوباره به این ویروس مبتلا شوند. اگرچه نقش ایمنی سلولی در بدن پررنگ است و فرد تا حدود 5 تا 8 ماه از ابتلای اول آنتی بادی دارد، اما نمی توان گفت كه قطعا مبتلا نمی شود و شاید در مواجهه مجدد با ویروس بار دیگر مبتلا شود.

وی با بیان اینكه افرادی كه قبلا به ویروس كرونا مبتلا شده اند احتمال دارد به نوع جهش یافته ویروس هم مبتلا شوند، تصریح كرد: این موضوع به صورت قطعی تایید نشده، اما در برخی موارد ویروس كرونا بعد از چند ماه دوباره در بدن فرد فعال می شود. درحالی كه سندروم كووید طولانی ارتباطی با فعال شدن دوباره ویروس یا ابتلای مجدد افراد ندارد. كووید طولانی می تواند بعد از یك كرونای خفیف اتفاق افتد و افراد نباید با هر علامتی مثل سرگیجه، دردهای عضلانی، عدم تمركز، بی خوابی و اختلالات بویایی فكر كنند دوباره به كرونا مبتلا شده اند، در واقع ممكن است یكی از عوارض كرونا را داشته باشند، اما اگر علائمی مثل سرماخوردگی داشته باشند ممكن است دوباره مبتلا شده باشند.

وی ادامه داد: در این موارد نمی توان تنها به تست های تشخیص كرونا اكتفا كرد، چون در بسیاری از مواقع این تست ها به صورت كاذب منفی است و یا ممكن است بعد از بهبودی فرد، تا مدت ها مثبت باشد.

فعال شدن دوباره ویروس كرونا یا ابتلای مجدد

پزشك بیمارستان بوعلی ادامه داد: بسیاری از بیماران ممكن است سندروم كووید طولانی داشته باشند، به این صورت كه چند روز خوب باشند ولی به هر دلیلی دوباره علائم بیماری را داشته باشند و تا مدت ها علائم بیماری را داشته باشند، درحالی كه این وضعیت با ابتلای مجدد به كرونا تفاوت دارد.

وی بدن درد، سرگیجه های طولانی، گلودرد نوسانی و سردرد را از علائم طولانی مدتی برشمرد كه به آن سندروم كووید طولانی گفته می شود و افزود: خیلی از بیماران با دردهای عضلانی و اسكلتی مثل درد استخوان جناغ سینه، درد كمر، درد گردن و درد پشت ساق پا مراجعه می كنند كه جزو علائم طولانی مدت كووید است. ضمن اینكه بسیاری از بیماران نیز دچار مشكلات روحی روانی، عدم تمركز، بیخوابی، اختلال بویایی و حتی توهم بویایی و احساس بوی بد، بی اشتهایی و اختلال خلق و خو و افسردگی می شوند.

ایمنی در برابر كرونا، 2 ماه بعد از تزریق واكسن

دانشجوی سال آخر دستیار تخصصی بیماری های داخلی، درباره ایمنی حاصل از واكسن كرونا نیز توضیح داد: بیشتر واكسن هایی كه وجود دارد و تاییدیه اورژانسی گرفته، باید طی دو مرحله تزریق شود و از هر مرحله 3 هفته بگذرد تا ایمنی كامل حاصل شود، یعنی اگر همین امروز واكسن تزریق كنیم، 2 ماه بعد ایمن هستیم.

وی با اشاره به اینكه متاسفانه هنوز واكسن كرونا به میزان لازم برای واكسیناسیون همه افراد جامعه وجود ندارد، گفت: متاسفانه با شیب صعودی در حال ورود به موج جدیدی هستیم، درحالی كه اگر همین امروز واكسن را تزریق كنیم تا 2 ماه بعد می توانیم در برابر كرونا ایمنی داشته باشیم.

قیم با بیان اینكه موج جدید ممكن است مثل موج های قبلی تا چند ماه طول بكشد، همانطور كه موج آخری كه پشت سرگذاشتیم یك فصل كامل را دربرگرفت، افزود: در حال حاضر تعدادی از كادر درمان درحال دریافت واكسن هستند و همین موضوع می تواند در مقابله با موج چهارم كرونا بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینكه بی صبرانه منتظر دریافت واكسن هستم، تصریح كرد: برخی افراد بدون اطلاع كافی و مطالعه كامل مقالات علمی، ممكن است با استناد به برخی اخبار غیرعلمی، واكسن را زیر سوال ببرند، درحالی كه باید توجه داشت در تمام دنیا بحرانی اتفاق افتاده و نمی توان گفت هیچ واكسنی ایمنی كامل دارد و عوارضی ندارد. این واكسن ها با مطالعه جامعه های كوچك و ایمنی كه ایجاد كرده اند مجوز استفاده اورژانسی گرفته اند و خوشبختانه موثر بوده اند.

ایمنی حاصل از واكسن، نجات دهنده جان افراد از مرگ حتمی

این متخصص بیماری های داخلی با اشاره به آغاز واكسیناسیون كرونا در كشور با واكسن اسپوتنیك روسی، یادآور شد: پیش از این نیز واكسن های زیادی داشتیم كه بخشی از ویروس را وارد بدن می كنند تا سیستم ایمنی بدن با ویروس آشنا شود، این واكسن ها نمی توانند اثر بد یا عوارض زیادی داشته باشند، ضمن اینكه اگر حتی با چند درصد ایمنی هم می توانند جان افراد را در برابر یك بیماری كشنده و مرگ حتمی نجات دهند.

واكسن هنوز به سانتر كرونا هم نرسیده است!

وی با بیان اینكه با این آگاهی كه واكسن ها عارضه جانبی ندارند و ایمنی بالای 90 درصد در برابر ویروس ایجاد می كنند انتخاب من تزریق واكسن خواهد بود، خاطرنشان كرد: میزان واكسنی كه تاكنون تزریق شده خیلی محدود بوده است، من و همكارانم در بیمارستان ریفرال كرونا هنوز واكسن را دریافت نكرده ایم، البته برخی شهرستان ها با سهیمه ای كه داشته اند افراد بیشتری واكسینه شده اند ولی در شهرهای بزرگ واكسن حتی به سانترهای كرونا هم نرسیده است.

پزشك بیمارستان بوعلی با اشاره به اینكه قرار بود همه كادر درمان تا قبل از عید واكسینه شوند، گفت: سرعت واكسیناسیون در كشور بسیار كند است، از سوی دیگر حداقل 3 هفته باید بین دو مرحله تزریق واكسن فاصله باشد، بنابراین در 4 هفته باقی مانده به عید باید واكسیناسیون با سرعت خیلی زیادی انجام شود، چراكه احتمالا نیمه اول یا دوم اسفند دچار پیك كرونا خواهیم شد.

وی با اشاره به نگرانی كادر درمان از موج جدید كرونا، گفت: موج قبلی تا 4 ماه ادامه داشت، بنابراین اگر تا قبل از عید همه كادر درمان واكسینه شوند، در فروردین ماه وضعیت بهتری خواهیم داشت، به خصوص كه ویروس جهش پیدا كرده و هر روز اتفاقات جدیدی می افتد كه باعث نگرانی كادر درمان شده است.

كاهش توان جسمی و روحی كادر درمان بعد از یك سال از مقابله با كرونا

قیم به كاهش توان جسمی و روحی كادر درمان بعد از یك سال مقابله با كرونا اشاره و تصریح كرد: ویروس كرونا همچنان ناشناخته است، البته یك سال زمان كمی از شروع این همه گیری نیست و در این مدت تجربه زیادی به دست آورده ایم ولی متاسفانه همچنان دچار اشتباهاتی همچون فرستادن بیمار به منزل، كمرنگ شدن آموزش ها و عادی انگار مردم شده ایم.

وی خاطرنشان كرد: در این یك سال پزشكان زیادی تلاش كردند با مطالعه مقالات علمی خود را به روز نگه داشته و به مردم آموزش دهند، اما بسیاری دچار فرسودگی شده و دیگر توان به روز نگه داشتن خود را نداشته باشند، چون هرچقدر خسته شوند میزان مطالعه و انگیزه و توان آنها كمتر شده و نگرانی شان از بیماری بیشتر می شود. اگرچه پزشك براساس وظیفه و قسمی كه خورده عمل می كند اما اگر روحیه بالایی داشته باشد و با واكسیناسیون از بابت ابتلا به بیماری نگرانی نداشته باشد قطعا می تواند درمان بیماران را با صد در صد توان خود انجام دهد.

درمان زودرس بیماران پیش از رسیدن به فازهای بعدی

دانشجوی سال آخر دستیار تخصصی بیماری های داخلی خواسته اصلی كادر درمان در شرایط كنونی را واكسیناسیون هرچه سریعتر دانست و گفت: همیشه شعار پیشگیری بهتر از درمان داده می شود، اما اگر قرار شد به مرحله درمان برسیم هم باید بر درمان زودرس تاكید كنیم. اشتباه رایج فرستادن بیمار به منزل است كه در رسانه ها به اشتباه گفته می شود كه عواقب آن متوجه بیمار و كادر درمان می شود. واقعیت این است كه بعد از یك سال از شیوع كرونا پزشكان می دانند كرونا یك نسخه واحد ندارد و چند فاز مختلف دارد بنابراین نمی توانیم به بیمار بگوییم هر زمان وارد فازهای حاد شد مراجعه كند چون این كار عواقب بدی دارد.

وی با اشاره به اینكه ویروس كرونا در هفته اول كه وارد بدن افراد می شود فرصتی برای تكثیر دارد، گفت: در این فاز پزشك باید درمان ضد ویروس را شروع كند، اما بعد از 8 یا حتی 10 روز ممكن است وارد فاز التهابی شود كه در این فاز دیگر داروهای ضد ویروس هم بی اثر است و فاكتورهای التهابی بالا می رود، بنابراین حتی ناچاریم سیستم ایمنی بیمار را سركوب كنیم.

قیم با بیان اینكه علائم كرونا در فاز اول بیماری ممكن است خیلی شبیه سرماخوردگی و حتی آلرژی و سینوزیت باشد، گفت: در این شرایط گرفتن یك شرح حال دقیق و معاینه بیمار كمك می كند بیماری را تشخیص دهیم و هرچه زودتر برای درمان اقدام كنیم.

10 روز اول بیماری را نباید از دست دهیم

او اضافه كرد: همه افراد تجربه سرماخوردگی را دارند، بنابراین نباید انتظار داشته باشند علائم بیماری تا یك هفته و یا 10 روز ادامه داشته باشد و حتی علائمی مثل تب یا بدن درد بدتر شود. اگر علائم بیماری ظرف چند روز بهبود پیدا نكرد و یا علائمی داشت كه نشان می دهد حال بیمار نه تنها رو به بهبودی نیست، بلكه در حال بدتر شدن است حتما باید به پزشك مراجعه كند. این نكته را هم باید درنظر داشت كه همیشه سطح اكسیژن بیمار افت نمی كند، به خصوص در افراد جوان بنابراین نباید منتظر افت اكسیژن بود. پس 10 روز اولیه را نباید از دست دهیم و در این مدت حال عمومی بیمار نشان می دهد كه نیاز به مراجعه به پزشك به صورت تلفنی، آنلاین یا حضوری و درمان هرچه زودتر را دارد.

این پزشك متخصص در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن روزهای پایان سال و نزدیك شدن به ایام نوروز، گفت: قطعا برای مردم سخت است كه برای دومین سال عید نداشته باشند. متاسفانه همین كه یك موج آرام می شود، سفرها، خریدها، دورهمی ها و رفت و آمدهای مردم شروع می شود و با وجود تجربیاتی كه در این یك سال داشتیم برخی همچنان پروتكل های بهداشتی را رعایت نمی كنند. درحالی كه امسال هم مجبوریم این شرایط را تحمل كنیم و منتظر باشیم تا با واكسیناسیون جمعیت، بیماری در جامعه كنترل شود.

وی هشدار شد همزمان با عادی شدن شرایط برای مردم، موج سنگینی در كشور درحال شكل گرفتن است كه می تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد و به مردم توصیه كرد همچنان پروتكل های بهداشتی را جدی بگیرند. در مقالات علمی معتبر به وضوح گفته شده عامل انتقال ویروس كرونا محیط های بسته و بدون تهویه و عدم رعایت فاصله مناسب است. ویروس از كرونا از طریق ذرات تنفسی افراد ناقلی كه ماسك ندارند به راحتی در هوا منتشر و به افراد دیگر منتقل می شود.

انتقال 95 درصد ویروس كرونا از طریق هوا

دانشجوی سال آخر دستیار تخصصی بیماری های داخلی اضافه كرد: درحال حاضر انتقال ویروس از طریق سطوح كمتر مورد توجه است و مطالعات انجام شده نشان داده بیش از 95 درصد انتقال ویروس از طریق تنفسی است، بنابراین اگر همچنان بخواهیم سطوح را ضدعفونی كنیم ولی استفاده از ماسك را جدی نگیریم و فاصله اجتماعی را رعایت نكنیم در پیشگیری از ابتلا به كرونا بی فایده است.

وی با بیان اینكه استفاده از ماسك باید به صورت درست باشد، توضیح داد: ماسك هایی كه استفاده می كنیم باید كاملا روی صورت قرار بگیرد و اطراف آن باز نباشد، به همین خاطر پیشنهاد می شود یك ماسك جراحی و روی آن یك ماسك پارچه ای پوشیده شود تا روی صورت ثابت شود. این كار تا 95 درصد از انتقال ویروس جلوگیری می كند و كارایی ماسك های فیلتردار را دارد، در عین حال كه ماسك های فیلتردار می تواند عامل انتقال ذرات تنفسی از فرد ناقل به دیگران باشد، بنابراین توصیه می شود روی ماسك های فیلتردار هم یك ماسك طبی زده شود.

پزشك بیمارستان بوعلی با بیان اینكه در موج های قبلی كرونا بیشتر افراد در جامعه و محل كار مبتلا می شدند اما در موج جدید ویروس معمولا به صورت خانوادگی منتقل می شود، افزود: در موج جدید علائم بسیار شبیه سرماخوردگی با آبریزش های طولانی و گلودردهای طولانی است، ضمن اینكه متاسفانه تست های پی سی آر نیز به صورت منفی كاذب می شود.

وی در مورد جهش های ویروس كرونا گفت: در چند مقاله منتشر شده گفته شده جهشی كه در آفریقای جنوبی اتفاق افتاده كشنده تر است، اما جمعیت مورد مطالعه كم است و نمی توان با قاطعیت گفت و مردم را نگران كرد، اما در جهش انگلیسی كه وارد كشور ما هم شده علائم فرق كرده است.

علائم شاخص ویروس كرونای جهش یافته

قیم با اشاره به اینكه در ابتدای شیوع كرونا علائم گوارشی زیاد داشتیم و بیماران زیادی با دل پیچه، اسهال و استفراغ مراجعه می كردند، خاطرنشان كرد: كاهش حس بویایی یا اختلال و توهم حس بویایی نیز در بیماران زیادی دیده می شد، درحالی كه در جهش جدید علائم فرق كرده و خیلی كمتر این اختلالات را می بینیم، بلكه علائم بیشتر شبیه سرماخوردگی شده است.

این پزشك متخصص داخلی، آبریزش و گلودرد طولانی كه ممكن است با اختلال بویایی همراه باشد، سرفه، عطسه، آبریزش بینی و گلودرد را از شایع ترین علائم ویروس جهش یافته كرونا برشمرد و افزود: در جهش اتفاق افتاده براساس آنچه به صورت تجربی می بینیم همچنان احتمال اینكه كودكان بدحال شوند كمتر است ولی نقش مهمی در انتقال ویروس دارند. از سوی دیگر این جهش باعث شده جوانان و كودكان نسبت به موج های قبلی بیشتر علامت دار باشند، حتی به شكل خفیف، ولی هنوز در مورد اینكه شدیدتر مبتلا می شوند صحبتی نشده است.

قیم با اشاره به اشتباهاتی كه درباره ویروس جهش یافته انگلیسی در رسانه ها منتشر شد، گفت: در جهش های جدید ویروس تغییراتی پیدا كرده باشد كه راحت تر منتقل شود. در یك مطالعه در انگلیس اشاره شده كه قبلا سن فوت مبتلایان 65 سال به بالا بود اما درحال حاضر 55 سال به بالا به عنوان گروه پرخطر درنظر گرفته شده اند و ریسك مرگ و میر در این افراد افزایش پیدا كرده است. جوانان و كودكان نیز بیشتر درگیر شده اند، اما درصد مرگ و میر هنوز در این گروه های سنی تفاوتی نكرده است.

وی تاكید كرد: در این مطالعه گفته شده ویروس جهش یافته كرونای انگلیسی 30 درصد باعث افزایش مرگ و میر شده، ولی اینكه فقط 72 ساعت فرصت داریم و ویروس در عرض 3 روز بیمار را از پا در می آورد و یا قدرت كشندگی آن 3 برابر شده هنوز مشخص نشده و نباید مردم را دچار وحشت و نگرانی كرد.

این پزشك متخصص با بیان اینكه برای مقابله با ویروس جهش یافته كرونا، رعایت پروتكل های بهداشتی، ماسك زدن و فاصله اجتماعی همچنان حرف اول را می زند، تصریح كرد: در مورد واكسن كرونا نیز گفته می شود از مرگ و میر و بستری بیماران صد در صد جلوگیری می كنند. در مورد تاثیر واكسن بر روی ویروس های جهش یافته نیز گفته شده كه در جهش انگلیسی واكسن باعث می شود افراد كمتر مبتلا شود ولی در مورد جهش آفریقایی هنوز بررسی ها كامل نشده و هنوز برای اظهار نظر زود است. اگرچه به خاطر تشابه ویروس قدیمی و جدید، واكسن كرونا صد در صد باعث جلوگیری از مرگ و میر و ابتلای شدید می شود.

به گفته قیم، باتوجه به اینكه سرعت انتقال ویروس جهش یافته بیشتر شده، ممكن است خیلی زودتر به ویروس مبتلا شویم. همچنین همانطور كه پیش تر اشاره شد در مورد افرادی كه قبلا به كرونا مبتلا شده اند، ایمنی نسبی وجود دارد ولی صد در صد نیست و ممكن است دوباره مبتلا شوند.

وی به مردم توصیه كرد حتما ماسك بزنند و تا جایی كه امكان دارد از حضور در مكان های شلوغ خودداری كنند و افزود: جریان داشتن هوا در فضاهای بسته و حتی وسایل حمل و نقل عمومی بسیار مهم است. اگر افراد می خواهند همدیگر را ملاقات كنند حتما در فضای باز و با فاصله و با ماسك باشند كه این امر احتمال انتقال ویروس را كاهش می دهد.

پزشك بیمارستان بوعلی درخصوص اعمال محدودیت های كرونایی نیز گفت: محدودیت ها در موج قبلی كرونا كمك زیادی كرد، بنابراین پس از گسترده تر شدن موج چهارم كرونا بهتر است محدودیت های جدی از جمله محدودیت سفر به شهرهای مختلف وضع شود.

وی با بیان اینكه قطعا مردم بعد از گذشت یك سال دچار خستگی و افسردگی شده اند ولی بهتر است تا واكسینه شدن جامعه همچنان پروتكل های بهداشتی را رعایت كنند، خاطرنشان كرد: افراد زیادی طی این یك سال با رعایت پروتكل های بهداشتی از ابتلا به ویروس كرونا پیشگیری كرده اند و مشكلی برایشان پیش نیامده است، بنابراین برای حفظ سلامت جسمی باید همچنان پروتكل های بهداشتی را در حد معقول رعایت كنیم، در عین حال كه از سلامت روحی خود غافل نشویم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۲۰ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۶