دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

آیا تربیت «دستیار پزشك» در آموزشگاه های خصوصی قانونی است؟
 
پرهام پارسانژاد،دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس بیان داشت:آموزش پزشكی از كنترل وزارت بهداشت خارج شده است.متأسفانه در یك سال گذشته واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و برخی آموزشگاه ها در كشور با اخذ شهریه های كلان و بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت اقدام به برگزاری دوره های تربیت دستیار پزشك، پیراپزشك و فیزیوتراپیست می كنند.

وی ادامه داد: نه چنین دوره هایی اساسا در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تعریف شده است و نه صلاحیت این مراكز برای برگزاری آنها مورد تأیید آن وزارتخانه است. مراجع علمی این رشته های علوم پزشكی هم مدارك صادر شده از این مؤسسات را فاقد ارزش و اعتبار برای اشتغال در حرفه های خود می دانند.

دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران افزود:در این حال تنها جوانانی می مانند كه با پرداخت مبالغی هنگفت و گذراندن وقت در این دوره ها مدرك به دست برای اشتغال به مراكز درمانی مراجعه می كنند و نه تنها شغل مورد نظرشان را به دست نمی آورند بلكه متوجه می شوند كه این مدارك و دوره ها از دید متولی اصلی بهداشت و درمان كشور فاقد ارزش و اعتبار است.

پارسانژاد گفت:این پدیده كه به دلیل سودآوری و اقبال جوانان فاقد شغل مناسب و علاقمند به حرف پزشكی به سرعت در حال گسترش است، ضمن اخلال در نظام آموزشی وزارت بهداشت عواقب جبران ناپذیری را برای سلامت مردم و بیماران در پی خواهد داشت.

وی بیان داشت:افرادی كه این دوره های فاقد مجوز را می گذرانند، راه صد ساله را یك شبه طی كرده و خود را مجاز به دخالت در امر درمانی می دانند كه تنها فارغ التحصیلان علوم پزشكی از دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور مجاز به انجام آن هستند.

دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران تصریح كرد: نگرانی سلامتی و درمان بیماران زمانی جدی تر می شود كه می بینیم نه تنها كنترلی بر آموزش وجود ندارد بلكه هیچ برنامه نظارتی جدی هم برای تبلیغات افراد فاقد صلاحیت شاغل در امر درمان خصوصا در شبكه های اجتماعی پیش بینی نشده و مردم ناآگاه از خطرات به آنها مراجعه می كنند.

پارسانژاد خاطرنشان كرد: پیرو مكاتبات كمیته حقوقی انجمن فیزیوتراپی ایران با وزارت بهداشت، اداره حقوقی و تنظیم مقررات این وزارتخانه از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد خواسته كه بر اساس ماده واحده "قانون تعطیلی مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقات و فرهنگی بدون مجوز" مصوب سال 1373 و آیین نامه اجرایی آن، فعالیت های آموزشی خود را در این حیطه متوقف كند.

وی افزود: علاوه بر این معاونت نظارت سازمان نظام پزشكی هم طی نامه ای همین درخواست را از دانشگاه آزاد داشته كه نه تنها تمكین نشده بلكه این تخلف در شهرستانها هم در حال گسترش است.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۲:۴۱ - ۱۵/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸