دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

آسیب شناسی اعتیاد به دیدن فیلم های غیراخلاقی
 
پورنوگرافی نمایشی بی پرده با هدف ایجاد هیجان و تحریك است كه در قالب های مختلف از جمله كتاب، عكس، پویانمایی، فیلم و... ارائه می شود.
به گزارش «تابناك» به نقل از روزنامه خراسان، امروزه تولید فیلم های غیراخلاقی به یك صنعت پول ساز تبدیل شده است كه متولیان آن به دنبال كسب درآمدهای آن چنانی هستند و برای هر گروه سنی برنامه ریزی، هدف گذاری و تدوین می كنند.

به عبارتی این فیلم ها كه با هدف كسب درآمد تولید می شوند، با در نظر گرفتن تفاوت آدم ها، ویژگی های آن ها، نیازهایشان، كمبودها و كاستی های آن ها سعی در ایجاد جاذبه و هیجان های مختلف دارند. فیلم هایی كه مشاهده آن ها عوارض و آثار مخرب بسیار زیادی دارد. در ادامه، نكاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

در جلسات مشاوره تبعات ناشی از این كار را دیدم مشاهده فیلم های غیراخلاقی تاثیرات فراوانی دارند از جمله این كه می تواند اعتیادآور باشد و تبدیل به یك عادت منفی شود. قبل از این كه به تاثیر منفی این اشتباه بر روابط زوج ها بپردازم، باید بگویم در طول مدتی كه به كار درمان و مشاوره مشغول هستم به اشكال مختلف تبعات ناشی از مشاهده فیلم های این چنینی را در اتاق مشاوره ام دیدم و جدیدترین مورد آن مردی بود كه به دلیل اعتیاد به فیلم های غیراخلاقی به دختر 13 ساله خود تمایل پیدا و رابطه جنسی ولی نه به شكل كامل با وی برقرار می كند. همچنین نارضایتی های زوج یا زوجه ای كه همسرش به این فیلم ها اعتیاد دارد هم در جلسات مشاوره كاملا مشهود است و بار روانی منفی كه به دلیل اعتیاد رفتاری همسرش تجربه می كند هم موضوع مهمی است.

اصلی ترین آسیب های تماشای چنین فیلم هایی اما اصلی ترین آسیب های تماشای چنین فیلم هایی عبارتند از:

ایجاد توقعات بالا| از جمله مشكلات مشاهده فیلم های پورن، بالا بردن سطح توقعات همسران از عملكرد جنسی همدیگر است. در این فیلم ها انواع عملكردها و رفتارها اتفاق می افتد كه در یك رابطه زناشویی ساده بین زن و شوهر اتفاق نمی افتد یا این كه در فیلم های مذكور زنان و مردانی به تصویر كشیده می شوند كه در فیلم رفتارها و حركات غیرمعمول دارند كه در رابطه زوجین ممكن و میسر نیست. از طرفی از آن جایی كه فیلم های غیراخلاقی در خدمت صنعت پول ساز پورنوگرافی هستند، افراد حاضر در این فیلم ها با انواع مراقبت ها، هزینه ها، عمل های زیبایی و... می توانند به لحاظ ظاهری جذاب تر از همسران افراد معتاد به این فیلم ها به نظر برسند و زمینه برای ایجاد مقایسه همسر خود با مرد یا زن حاضر در فیلم بنا گذاشته می شود. موضوعاتی كه به دلسردی منجر می شود و در نتیجه در بلند مدت میزان رضایت جنسی زوج ها را كاهش می دهد.

كاهش صمیمیت| تماشای چنین فیلم هایی می تواند به بی تفاوتی به زوج یا زوجه، بی ارزش دانستن تك همسری، شك كردن و ارزش قائل نشدن برای ازدواج منجر شود و رابطه زوج ها صرفا تبدیل به یك رابطه فیزیكی شود. رابطه ای كه صرفا در خدمت میل جنسی و حالت های حیوانی انسان قرار می گیرد و از روح انسانی و لطیف این رابطه می كاهد و باعث می شود كه رابطه از طراوت و احساس عمیق دوست داشتن و دوست داشته شدن دور شود و دیگر نتوان برای آن نام عشق را بر زبان آورد زیرا ما می دانیم كه عشق از مولفه تعهد، صمیمیت و شهوت تشكیل شده است.

معتاد شدن به این رفتار اشتباه| بعد از مدتی تماشای فیلم های پورن این رفتار تبدیل به عادت می شود به این معنا كه افراد این رفتار را به شكل عادتی انجام می دهند و به عبارتی معتاد به آن می شوند و برای انجام رابطه زناشویی نیاز به این پیدا می كنند كه با تماشای این فیلم ها تحریك شوند و با همسرشان رابطه برقرار كنند. تصویرسازی های ناشی از این عادت مخرب هم باعث می شود كه در رابطه، فرد به جای توجه به همسر خود به تخیل خود و مردان و زنان موجود در فیلم توجه كند و سعی می كند با تصویرسازی آن ها به اوج لذت جنسی برسد.

تنوع طلب شدن| مشاهده افرادی با موقعیت ها و حالت های مختلف در این فیلم ها باعث ایجاد تنوع طلبی در زوج ها می شود به گونه ای كه تمایل پیدا می كنند با افراد مختلف وارد رابطه شوند. عاملی كه در بلند مدت زمینه را برای فروپاشی رابطه زوج ها و ایجاد نارضایتی زناشویی فراهم می آورد. از آن جا كه فیلم های پورن گسترده است و فرد در هر بار مشاهده فیلم انواع و اقسام افراد را در رابطه با یكدیگر مشاهده می كند دچار تنوع طلبی در رابطه خود می شود و زمینه را برای خیانت و فروپاشی سیستم خانواده فراهم می كند.

خودارضایی| مشاهده شده است كه تمایل به خودارضایی در مردان و زنان معتاد به مشاهده فیلم های پورن از دیگر افراد بیشتر است به گونه ای كه این افراد به رغم داشتن همسر تمایل دارند خود را با تخیلات جنسی ناشی از مشاهده فیلم های پورن ارضا كنند و با این عمل باعث رنجش و ایجاد ناراحتی های روان شناختی در همسرشان شوند.

اگر به این فیلم ها اعتیاد پیدا كردیم، چه كنیم؟ گام اول| باید به لحاظ شناختی خود را آماده كنید؛ به عبارتی فهرستی از دلایل خود را در این باره كه چرا می خواهم مشاهده فیلم های غیراخلاقی را ترك كنم برای خود، روی كاغذ بنویسید و همچنین بنویسید كه مشاهده این فیلم ها چه آسیب هایی را برای شما رقم زده و باعث شده است كه شما چه چیزهایی را از دست بدهید. این كار به ارتقای بینش و آگاهی شما كمك می كند. همچنین انگیزه كافی را در شما ایجاد و تقویت می كند.

گام دوم| به دنبال جایگزین باشید و سعی كنید تا فعالیتی را جایگزین كنید. برای این منظور از مسافرت، ورزش، هنر و انجام فعالیت های اجتماعی و تفریحی به عنوان جایگزین های مناسب استفاده كنید. همچنین محیط خود را تغییر دهید و ماندن به تنهایی در اتاق و فضای مجازی را امتحان نكنید. امتحان كردن برخی امور به زیان های آن ها نمی ارزد و از طرفی خود را بسیار قوی در نظر نگیرید كه من با وجود بودن در محیطی تنها این رفتار را انجام نخواهم داد.

گام سوم| راه را دشوار كنید، یعنی آن كه برای سایت های غیراخلاقی كه فیلتر شده اند از فیلترشكن استفاده نكنید و تا حد امكان فیلتر شكن ها را از سیستم خود حذف كنید و با این كار دسترسی آسان خویش به محتواهای زننده را از بین ببرید و حذف كنید. با این كار شما برای رسیدن به محتواهای دلخواه اذیت خواهید شد و قدمی مهم برای ترك آن برداشته خواهد شد.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۰:۱۰ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۴