دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

نماینده مجلس: امكان دستیابی به عدالت در سلامت در بستر شفاف، كارآمد و به روز سلامت الكترونیك
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نماینده مجلس: امكان دستیابی به عدالت در سلامت در بستر شفاف، كارآمد و به روز سلامت الكترونیك

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در همایش مدیران آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، دستیابی به عدالت در سلامت را در بستر شفاف، كارآمد و به روز سلامت الكترونیك ممكن دانست.

به گزارش وبدا، دكتر فاطمه محمدبیگی با اشاره به شفافیت ذاتی فرآیندهای حوزه آمار و فناوری اطلاعات، عنوان كرد: مقابله با قاچاق دارو، رصد میزان مصرف دارو در سطح كشور و بررسی میزان نیاز و عرضه و تقاضا در بازار دارویی كشور تنها از طریق ارائه خدمات در بستر فناوری اطلاعات نظام سلامت قابل دستیابی خواهد بود و ارزیابی، نظارت و كیفیت سنجی آن نیز از طریق این مهم قابل انجام است.

وی ضمن تأكید بر دستیابی به عدالت در نظام سلامت با توجه به منویات مقام معظم رهبری در سیاست های كلی سلامت ابلاغی از سوی ایشان، خاطرنشان كرد: حوزه شفاف، كارآمد و بروز سلامت الكترونیك بستر مناسبی برای تحقق عدالت در سلامت است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشكیل كمیته سلامت الكترونیك در مجلس شورای اسلامی، عنوان كرد: مجلس شورای اسلامی به صورت ویژه با تشكیل كمیته سلامت الكترونیك به دنبال برگرداندن تولیت نظام سلامت و خدمات حوزه سلامت به وزارت بهداشت است.

محمدبیگی در ادامه مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه ای با محوریت وزارت بهداشت را تنها از طریق فرآیندهای زیرساختی سلامت الكترونیك قابل دستیابی دانست و تصریح كرد: كمیته سلامت الكترونیك مجلس شورای اسلامی به دنبال اجرای سیاست های كلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و به هم پیوستگی و یكپارچگی مدیریت خدمات داده های سلامت و تولیت وزارت بهداشت در این حوزه است.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت های حوزه فناوری اطلاعات در سطح جهانی، بیان كرد: در نظام بین المللی دستیابی به داده های سلامت سایر كشورها تبدیل به یك راهبرد و اهرم فشار برای برخی از كشورها شده است كه در این راستا وزارت بهداشت باید با سرعت بیشتر و با حفظ امنیت داده های سلامت مردم به دنبال توسعه و اجرای پروژه پرونده سلامت الكترونیك و نسخه نویسی الكترونیك باشد.

دكتر محمدبیگی ضمن اشاره به اهمیت و حساسیت حوزه آمار و فناوری اطلاعات در نظام سلامت گفت: تعیین چهارچوب های یكپارچه مدیریتی با حفظ محرمانگی و امنیت داده ها در عین دسترسی مناسب بیمار و پزشك به پرونده سلامت الكترونیك برای ارائه خدمات سلامت، تسهیل و آسان سازی دسترسی به خدمات الكترونیك سلامت، كاهش هزینه های مردم و امكان ارائه این خدمات در دوردست ترین نقاط كشور از ضروریات كار در حوزه آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و یكی از عوامل توسعه عدالت در این نظام است.

این نماینده مجلس یادآور شد: اجرای نظام ارجاع و پزشك خانواده تنها در بستر فناوری اطلاعات نظام سلامت قابل دستیابی است.

وی در پایان ابراز امیدواری كرد كه سازمان برنامه و بودجه با اختصاص بودجه یك درصد حوزه سلامت به وزارت بهداشت به توسعه نظام جامع سلامت الكترونیك در این وزارتخانه كه موجب ارائه خدمات بهتر به مردم می شود، كمك كند.

گفتنی است؛ همایش مدیران آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با حضور مدیران بخش های IT دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی سراسر كشور، از جمله مهندس " سمیه ناظری " مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

انتهای پیام/
   تاریخ: ۲۲:۲۴ - ۱۴/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳