دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

چه ورزش هایی جلوی پیر شدن را می گیرند؟
 
كم و بیش، فواید ورزش را می دانند اما هر كسی نمی داند كه یك تمرین سبك منظم می تواند پیری را به تاخیر بیندازد.
چه ورزش هایی جلوی پیر شدن را می گیرند؟ به گزارش ایسنا و به نقل از ژورنال اسپورت ویك، فعالیت بدنی نه تنها به این دلیل مفید است كه می تواند سلامت قلب و ریه ها را بهبود بخشد بلكه فعالیت بدنی منظم و سبك برای بافت استخوانی و ماهیچه ای، فعالیت مغز و خلق و خو نیز مفید است.

طبق مطالعه آزمایشگاه Cold Spring Harbor (این آزمایشگاه در زمینه های سرطان شناسی، علوم اعصاب، ژنتیك گیاهان، ژنومیك و بیوانفورماتیك مشغول به كار است و 9 برنده جایزه نوبل در آن كار كرده اند) ورزش می تواند پیشرفت حدود 40 بیماری مزمن را كاهش دهد. تمرین سبك به جلوگیری از پیری زودرس، مبارزه با افسردگی، استرس و به طور كلی به افزایش امید به زندگی كمك می كند.

ناتان لبراسر، استاد طب فیزیكی و توانبخشی در كلینیك مایو در روچستر، مینه سوتا گفت: ورزش بهترین استراتژی دفاعی و بازیابی است كه ما برای مبارزه با انواع عوامل پیری داریم. او تاكید می كند كه ورزش نمی تواند پیری را متوقف كند اما شواهد روشنی وجود دارد كه ورزش می تواند مكانیسم های مورد نیاز را برای ترمیم DNA فعال كند.

هر چه زودتر ورزش را شروع كنید، بهتر است. با این حال فعالیت بدنی در هر سنی مهم است. در یك مقاله منتشر شده در مجله انجمن سالمندان آمریكا، بهبود توانایی های فیزیكی و شناختی ساكنان خانه های سالمندان با ورزش منظم امكان پذیر است. دانشمندان همچنین متوجه بهبود وضعیت روانی در افرادی در خانه های سالمندان شدند كه نسبت به دیگران ورزش می كنند.

برای مبارزه با پیری نیازی به دوی ماراتن یا رفتن به باشگاه ندارید زیرا حتی فعالیت های بدنی متوسط مثل استفاده از پله ها به جای آسانسور، باغبانی یا پیاده روی - اگر به طور منظم انجام شوند - فایده دارند.

تقویت بافت عضلانی

با افزایش سن افراد احتمال كاهش توده عضلانی در آنها بیشتر می شود. دانشمندان می گویند كه تمرین با وزنه یكی از بهترین راه ها برای كند كردن این روند است. این نوع ورزش نه تنها قدرت عضلانی را حفظ می كند، بلكه فعالیت های روزمره (مانند تمیز كردن یا بالا رفتن از پله ها) را راحت تر می كند. تمرین با وزنه همچنین به كاهش حساسیت به بیماری، بهبود سلامت مغز و خلق و خو كمك می كند.

به گفته محققان دانشگاه ایالتی آلاباما، تمرینات مقاومتی برای افراد مسن، بی خطر و موثر است زیرا میزان آسیب بسیار پایینی دارد اما برای همه سنین به یك اندازه موثر است.

بهبود تراكم استخوان

برای قوی نگه داشتن استخوان ها، بدن استخوان های قدیمی را با استخوان های جدید جایگزین می كند. در حدود 30 سالگی، رشد تراكم استخوانی متوقف می شود و از 40 تا 50 سالگی به تدریج شروع به كاهش می كند. ورزش می تواند به افزایش تراكم استخوان در اوایل زندگی كمك كند و از پوكی استخوان جلوگیری كند.

تقریبا نیمی از افراد بالای 50 سال در معرض پوكی استخوان هستند اما این بدان معنا نیست كه افراد مسن در مبارزه با این بیماری ناتوان هستند. انجام تمرینات تحمل وزن به افزایش توده و استقامت استخوان كمك می كند. از آنجایی كه پوكی استخوان، زنان را بیشتر از مردان درگیر می كند، فعالیت هایی مانند پیاده روی یا ایروبیك در دوران یائسگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فعالیت بدنی می تواند به جلوگیری از تحلیل استخوان كمك كند.

ورزش می تواند تلومرها را طولانی كند

تلومرها كلاهك هایی در انتهای رشته های DNA هستند. طول آنها با افزایش سن كاهش می یابد و این به پیری سلول ها منجر می شود یعنی سلول ها توانایی خود را برای تقسیم از دست می دهند. طول تلومر با برخی شرایط (به ویژه فشار خون بالا، سكته مغزی و بیماری های قلبی - عروقی) مرتبط است.

دانشمندان دریافته اند كه بین سطح فعالیت بدنی و طول تلومر رابطه وجود دارد؛ هر چه سطح فعالیت بدنی بالاتر باشد طول تلومرها بیشتر می شود. این به ویژه در مورد افراد مسن صادق است. این احتمال وجود دارد كه نه یك، بلكه چندین فرآیند به طور همزمان بر طول تلومرها تأثیر بگذارد. با این حال، قبلاً ثابت شده است كه تلومرهای طولانی تر به عنوان یك مزیت برای كاهش خطر بیماری های مرتبط با افزایش سن در نظر گرفته می شوند.

بهبود شناخت

توانایی تطبیق پذیری سریع، برنامه ریزی برای فعالیت ها و نادیده گرفتن اطلاعات نامربوط، همگی نشانه های عملكرد شناختی خوب است. فعالیت بدنی در حال حاضر به عنوان یكی از امیدواركننده ترین روش ها برای بهبود توانایی شناختی در نظر گرفته می شود. اگرچه محققان هنوز نمی توانند با اطمینان بگویند كه ورزش واقعاً می تواند از زوال عقل جلوگیری كند یا خیر ولی مطالعات نشان می دهد كه فعالیت بدنی بیشتر با كاهش خطر زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر مرتبط است.

تا به حال، چیزهای زیادی در مورد تأثیر ورزش بر روند پیری شناسایی شدند. تمرین و نظم دادن به بدن خود به طور منظم - پنج بار در هفته و حداقل 30 دقیقه در روز و تركیبی از تمرینات هوازی و قدرتی بیشترین فواید را برای اكثر افراد دارد. اما همه تمرینات را یك جا انجام ندهید و البته قبل از شروع كلاس ها باید با پزشك مشورت كنید.

نویسنده:
(Svetlana Maksimova) سوتلانا ماكسیموا

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۲:۰۶ - ۱۳/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۸