دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

آغاز مسیر تحولی در توانمندسازی اجتماعی مددجویان
 
مشاور توانمندسازی رئیس سازمان بهزیستی كشور از تحول در برنامه های این سازمان خبر داد.
آغاز مسیر تحولی در توانمندسازی اجتماعی مددجویان مشاور توانمندسازی رئیس سازمان بهزیستی كشور از تحول در برنامه های این سازمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیمحمد قادری مشاور توانمندسازی رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: یكی از مهم ترین و زیربنایی ترین مسائل در حوزه توانمندسازی ولی نعمتان مان در بهزیستی، مبحث توانمندسازی شغلی و توسعه زیرساخت ها و بسترها و بسیج منابع در این مسیر می باشد. ما اعتقاد داریم كه به میزانی كه مددجویان در بسترهای مختلف، توانمندی كسب كنند شاهد كاهش آسیب های اجتماعی و در نتیجه پیشرفت جامعه و سازمان بهزیستی هستیم.

در واقع می توانیم بگوییم ما در سازمان بهزیستی، باید به عنوان تسهیلگر، زمینه ها و بسترهای رشد و پیشرفت و خلاقیت و نوآوری را برای ولی نعمتان مان فراهم سازیم و كل برنامه نیز به همت شركای اجتماعی و خیرین عزیزمان اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال كه این ایده از كجا شكل گرفته و نظر ریاست سازمان و سایر بخش های تخصصی نسبت به این موضوع چیست؟ گفت: ریاست سازمان، از ابتدا به تحول و نوآوری اعتقاد راسخ داشته و با همین نگاه تحولی به سازمان آمده اند كه شامل همه ی ابعاد می شود و یكی از این ابعاد كه جزو مهم ترین ها است توانمندسازی شغلی مددجویان می باشد. در نهایت با مباحث ریشه ای و مهمی كه انجام گرفت، به این نتیجه رسیدیم كه در راستای یك تحول زیربنایی، باید مركز مستقلی كه برنامه تحولی این بخش را به صورت كامل مدیریت و اجرا كند تأسیس گردد و در همین راستا، مركز خلاقیت، نوآوری و توسعه كارآفرینی اجتماعی بنا به دستور ریاست محترم سازمان، تأسیس شد.

قادری وضعیت پیشین حوزه اشتغال مددجویان را تشریح كرد و گفت: مددجویان در بخش های اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری كه شامل افراد دارای معلولیت، بیماران روانی مزمن، كودكان بزرگ سال در مراكز شبه خانواده، زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبودیافته و مددجویانی كه خدمات غیر مستقیم از سازمان دریافت می كنند از جمله گروه هایی هستند كه حق حیات و معاش دارند و باید تلاش كنیم این حقوق اولیه آنان احصا شود.

مشاور توانمندسازی رئیس سازمان بهزیستی كشورز ادامه داد: بسیاری از این گروه ها اگر مورد حمایت و توانمندسازی قرار نگیرند به چرخه ی آسیب باز می گردند و تلاش های زیادی كه برای احیا و بازتوانی آنان انجام گرفته بی ثمر می ماند. بنابراین تردیدی باقی نمی ماند كه تحولی در این زمینه باید صورت بگیرد كه این اهداف را محقق سازد و توانمندسازی را به مفهوم واقعی و مقدمه ای برای استقلال كامل مددجویان تحقق بخشد.

وی ضمن بیان زمینه عملیاتی این تحول در ساختار اشتغالی سازمان گفت: ما چون یك سازمان اجتماعی هستیم نیاز به یك پردیس توانمندسازی و توسعه كارآفرینی اجتماعی داریم. تمركز ما روی كارآفرینی اجتماعی است. در واقع ما هر جا كار را به مردم و جامعه واگذار كردیم، توفیق بیشتری داشتیم. مانند آنچه در زلزله ها و حوادث طبیعی واقع می شود و مردم و گروه های جهادی، كار امداد و نجات را در كنار نهادهای مسؤول به پیش می برند و همچنین حضور خیرین كه به امداد و كمك های انسان دوستانه، می پردازند و توفیقات نظام را دو چندان می كنند.

قادری خاطرنشان كرد: ما در واقع نقش تسهیلگر را ایفا می كنیم و این مردم هستند كه كار را پیش می برند. حالا باید ببینیم این بستری كه خیرین، نیروهای مردمی و افراد دانشور نوع دوست كه می خواهند به ایفای نقش بپردازند كجاست؟ به نظر ما همین مركز خلاقیت، نوآوری و توسعه كارآفرینی اجتماعی، بستر مورد نیاز می باشد كه هم برای افراد صاحب ایده و هم برای خیرین و كارآفرینان، بهترین خاستگاه و گذرگاه است.

مشاور توانمندسازی رئیس سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه پیش از این، ما ساختار اشتغالی را در معاونت مشاركت های مردمی و اشتغال سازمان داشتیم ولی به نظر می رسد بهره وری كافی در این زمینه ایجاد نشد. اكنون این ساختار چگونه متحول می شود، گفت: در ساختار بهزیستی این بستر در قالب معاونت مشاركت های مردمی و دفتر توسعه كارآفرینی و اشتغال وجود دارد اما بعد عملیات و راهبردی است، كه بعد كاربردی آن باید بستری باشد كه با جامعه استارتاپی ما، با كنشگرهای اجتماعی و شركای اجتماعی ما در حوزه اشغال و كارآفرینی، هم ادبیات و همزبان باشد كه این تا كنون مغفول مانده است. این حلقه پیشران، اكنون مفقود است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا منابع لازم برای ایجاد این مراكز در سازمان و در استان ها پیش بینی شده است، گفت: در واقع ما منابع موجود را هم اكنون داریم. كشور ما مشكل منابع ندارد. منابع مادی، معنوی و استارتاپ ها همه در اختیار هستند اما منابع معنوی دغدغه اصلی آنها است. وقتی ایده جدید باشد سرمایه گذار جذب می كند اما بخش صدور مجوز و وصل كردن این زنجیره به یكدیگر، مغفول مانده و چقدر قشنگ است كه این استارتاپ از دل جامعه هدف بیرون بیاید.

قادری ادامه داد: در كرمان در حوزه مراقبت و زیبایی، یكی از مددجویان یك وام از سازمان دریافت كرده و یك سالن مراقبت و زیبایی تأسیس نموده و در كنار آن یك سری فروشگاه و استارتاپ استودیو شكل گرفته و این تشكیلات، ایده های مرتبط با مراقبت و زیبایی در حوزه مواد یا در حوزه آموزش و سایر حوزه های مورد نیاز را حمایت می كند. در واقع این آموزشگاه پل ارتباطی شده بین تولید كننده و صاحبان ایده و نقش مركز شتاب دهنده را بازی كرده است. همچنین در قزوین، یكی از كارآفرینان كه نگاهش به بهزیستی و مددجویان عزیزمان است یك مركز تولیدی راه اندازی كرده كه در كنار سودآوری به اشتغال انبوه مددجویان فكر می كند و این همان ایده ی مورد نظر ما می باشد.

مشاور توانمندسازی رئیس سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا زمینه های عملیاتی این برنامه در بین مددجویان با سطح دانش و آگاهی فعلی وجود دارد، گفت: بله. متأسفانه ما مددجویان را ندیده ایم، بستر دیده شدن آنها را مهیا نكرده ایم. زمینه ها الا ماشاءا … وجود دارد. صدها نفر از این مددجویان در حوزه های مختلف صاحب كارگاه هستند. گام اول، همین كارگاه ها است كه آغاز افق های بلند است و نیاز به همت انسان های خودساخته دارد. اینها قرارگاه هایی هستند كه قرار است یك ایده را تبدیل به پروژه كنند.

وی با اشاره به اینكه اشتغال آفرینی با كارآفرینی تفاوت دارد، گفت: ما یك واژه به نام كارآفرینی داریم كه اشتغال آفرینی یكی از زیرمجموعه های آن است. كارآفرین، ارزش خلق می كند و بستر مهیا می سازد و همان طور كه این مددجوی كرمانی نشان داده، در واقع نقش یك پیشران را بازی می كند كه زمینه ی اشتغال برای سایرین ایجاد می شود. وقتی كه ایشان با مجموعه ای از سالن های زیبایی در ارتباط است و این شبكه ایجاد شده، توسط سازمان یك بازار بالقوه وجود دارد كه باید بالفعل شود. اگر قرار بود این پروسه به صورت عادی پیش برود خیلی زمان بر و پیچیده بود و موانع سر راه زیاد بود. ما به عنوان تسهیلگر این دو تا را به هم وصل كردیم و از مسؤولیت اجتماعی مان هزینه كردیم.

قادری گفت: اگر بخواهیم این برنامه را به یك مدل كلاسیك تبدیل كنیم به سه مرحله ی مركز رشد، مركز نوآوری و كارخانه ی نوآوری نیاز داریم. در مركز رشد، جامعه هدف یا كسانی كه مایل به خدمت هستند برای سنجش و هدایت صحیح نیروها و انرژی ها، استعدادیابی شده و مشاوره شغلی دریافت می كنند. باید ببینیم عزیزان ما چه نوع تیپ شخصیتی دارند مثلاً درون گرا هستند یا برون گرا كه این ویژگی ها برای مهره چینی در استارتاپ ها ضروری است. سپس نوبت به آموزش مهارت های سخت می رسد كه در دانشگاه یا مراكز فنی و حرفه ای این مهارت های را یاد می گیرند. در این مرحله، نیروی انسانی تبدیل به منابع انسانی می شود و البته هنوز تا تبدیل آن به سرمایه انسانی یك مرحله باقی مانده است كه در باشگاه كارآفرینی، این چرخه تكمیل می شود. در این مركز، مهارت های نرم همچون بازاریابی و بازارسازی، تعامل با جامعه، مدیریت فروش، مسائل اقتصادی و برنامه ای به آنها آموزش داده می شود.

به گفته مشاور توانمندسازی رئیس سازمان بهزیستی كشور ما آموزش در بخش فنی حرفه ای یا دانشگاه ها داریم اما مهارت نرم را به مددجویان آموزش نداده ایم. حتی در خروجی دانشگاه ها هم همین مشكل هست. به همین خاطر، دانشجویان خیلی خوب ما كه از این دانشگاه ها بیرون می آیند بیكار هستند.

وی تصریح كرد: تا دیروز ما بحث توانمندسازی شغلی از طریق اعطای تسهیلات و دوره های شغلی داشتیم. ما آمدیم بهره وری و اثربخشی را نگاه كردیم. دیدیم قابل قبول نیست. آمدیم یك مدل تحولی ایجاد كردیم. شامل مركز رشد خلاقیت، نورآوری و توسعه كارآفرینی اجتماعی كه این نقص را جبران كنیم.

قادری افزود: این ساختارها را داریم به كمك خدا و حمایت رئیس سازمان و همكاری مدیركل های استان ها ایجاد می كنیم. با كمك شركای اجتماعی و كاملاً خارج از تشكیلات اداری. ما به عنوان یك حلقه میانی داریم نهادهای اجتماعی و بسترها را به هم متصل می سازیم.

مشاور توانمندسازی رئیس سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا استارتاپ ها و مراكز نوآوری در بیرون نمی توانند كمك كار باشند، گفت: ما باید استارتاپ هایی با ادبیات خودمان، با ساختار و محتوای كاری خودمان ایجاد كنیم كه نیازها و مسائل جامعه ی هدف ما را متوجه شوند و بر اساس اولویت ها و برنامه های مستقل سازی و پیشران سازی ما كار كنند.

وی گفت: در واقع، توانمندسازی مثل یك پرنده است كه به دو بال نیاز دارد: سبك زندگی و مهارت زندگی. در سبك زندگی باید انگیزه و جرأت مندی به مددجویان تزریق كنیم و باید گعده و دور همی با استارتاپ ها داشته باشیم تا گفتگو كنیم و گفتمان خودمان را جا بیندازیم.

قادری ادامه داد: در بخش مهارت های زندگی، همان مهارت های نرم است كه مورد آموزش و فراگیری قرار می گیرد. دانشگاه و مدرسه و مراكز فنی و حرفه ای، خیلی زحمت كشیده اند ولی منجر به اشتغال نشده، چرا؟، چون مهارت نرم در این میان مغفول مانده و این مركز رشد، بستر همین مهارت نرم است.

مشاور توانمندسازی رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: سعی داریم تا از نیروهای نخبه برای پیشبرد این برنامه كمك می گیریم. مانند سایر زمینه ها كه لبیك گفتند و این همه زمینه و ایده برای بهتر زندگی كردن جامعه ی هدف ما ارائه كردند كه امروز شاهد آن هستیم. باید بستر مشاركت ایجاد كنیم و فضا را باز بگذاریم كه بیایند و درگیر این برنامه شوند.

وی گفت: البته. شركای اجتماعی ما تا كنون از این بحث مغفول مانده اند و در این حوزه دیده نشده اند. همچنین، بسترهایی مانند معاونت علمی ریاست جمهوری، آموزشگاه های آزاد، مدارس و كنشگرهای اجتماعی اجزا و بسترهایی هستند كه ما برای ایجاد اكوسیستم های اجتماعی از وجود آنها بهره مند شویم.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۷:۲۰ - ۲۰/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۰