دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

استراحت مطلق بعد از كمردرد توصیه نمی شود
 
یك متخصص طب فیزیكی و توانبخشی می گوید استراحت طولانی مدت بعد از انواع مختلف كمردرد نه تنها در بهبود درد تاثیری ندارد بلكه می تواند مشكلات بیشتری به دنبال داشته باشد.
استراحت مطلق بعد از كمردرد توصیه نمی شود به گزارش ایسنا، دكتر حسین یاری، متخصص كلینیك طب پیشگیری و ارتقا سلامت جهاد دانشگاهی گفت: پزشكان به بیماران مبتلا به كمردردی كه جراحی برای آنها فوریت نداشت توصیه می كردند كه برای مدتی طولانی مثلا بیش از یك ماه استراحت مطلق داشته باشند، اما به دنبال پژوهش های علمی متعدد، پزشكی مدرن به نتیجه دیگری رسیده است.

این متخصص طب فیزیكی با بیان اینكه امروزه مطالعات دانشمندان اثبات كرده است كه استراحت بیش از دو یا سه روز در هیچ یك از مراحل درمان كمردرد مفید نیست، گفت: استراحت طولانی مدت حتی ممكن است مشكلات مضاعفی را با خود به همراه داشته باشد؛ در استراحت طولانی مدت عضلات ضعیف شده و قوام و توان خود را از دست می دهند. این مساله به تنهایی می تواند باعث تشدید دردهای بیمار شود.

یاری در ادامه به مشكلات روحی و روانی ناشی از استراحت طولانی مدت پرداخت و گفت: با استراحت طولانی، سلامت روان و احساس سلامتی شما تضعیف می شود. نداشتن فعالیت شغلی و اختلال عملكرد روزانه هم باعث بار مضاعف روانی خواهد شد.

او همچنین افزود: پژوهش های علمی نشان می دهند كه افسردگی و احساس ناتوانی جسمی و بیماری در افرادی كه مدت طولانی در بستر استراحت مطلق كرده اند شایع تر است؛ مشكلات گوارشی از جمله یبوست با استراحت طولانی مدت تشدید می شود. علاوه بر این ها استراحت مطلق احتمال لخته شدن خون در عروق لگن و پاها را افزایش می دهد.

این متخصص طب فیزیكی با بیان اینكه استراحت مطلق طولانی دیگر هیچ جایگاهی در درمان كمردرد ندارد و منسوخ محسوب می شود، گفت: علت كمردرد خواه ناشی از آسیب دیسك یا نشات گرفته از آسیب سیاتیك، تنگی كانال نخاع كمری، گرفتگی عضلانی، لیزخوردگی مهره كمری و یا هر نوع دیگر كمردرد باشد، برای آن نهایتا دو تا سه روز استراحت نسبتا مطلق توصیه می شود.

یاری با تاكید بر اینكه استراحت، درمان محسوب نمی شود، به بیان توصیه هایی در هنگام ابتلا به كمردرد پرداخت و گفت: با ابتلا به كمردرد، به نحوی كه راحت تر در بستر دراز بكشید، بهتر است برای كاهش فشار وارده به كمر در حالت خوابیده به پشت بالش كوچكی در گودی كمر قرار داده و در حالت خوابیده به پهلو علاوه بر زیر گردن بین زانوهایتان نیز بالشت كوچكی قرار دهید.

این متخصص كلینیك طب پیشگیری و ارتقا سلامت جهاد دانشگاهی ادامه داد: اگر درد شدید باشد یا مدت آن طولانی شده، به پاها انتشار پیدا كند و یا همراه با بی حسی، سِرشدن، گزگز یا ضعف عضلانی باشد و حتی علائم ادراری جدیدی بروز پیدا كند، لازم است كه بیمار هرچه زودتر به پزشك مراجعه كند.

این پزشك متخصص طب فیزیكی و توانبخشی در پایان گفت: استراحت مطلق طولانی نه تنها می تواند اثرات مضری داشته باشد بلكه تحقیقات علمی متعدد نشان می دهد كه كمردرد در بین افرادی كه زودتر به فعالیت روزانه بازگشته و در مواقع لازم استراحت كرده اند، نسبت به افرادی كه از مرخصی استعلاجی طولانی مدت استفاده كرده اند، كاهش بیشتری داشته است؛ پس اگر كمردرد به سراغ تان آمد سعی كنید زودتر به روال عادی زندگی خود برگردید، فعالیت های قبلی خود را آرام آرام از سر بگیرید و نگران فشار به كمر و آسیب بیشتر نباشید.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۵۷ - ۲۱/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۶