دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

افراد نیازمند در خراسان جنوبی برای آزمایش ژنتیك كمك هزینه می گیرند
 
بیرجند - ایرنا - مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: چهار آزمایشگاه در استان با همكاری دانشگاه علوم پزشكی بیرجند آزمایش ژنتیك را انجام می دهند و افراد نیازمند با معرفی بهزیستی تا سقف 15 میلیون تومان از هزینه های انجام این آزمایش معاف هستند.
افراد نیازمند در خراسان جنوبی برای آزمایش ژنتیك كمك هزینه می گیرند بیرجند - ایرنا - مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: چهار آزمایشگاه در استان با همكاری دانشگاه علوم پزشكی بیرجند آزمایش ژنتیك را انجام می دهند و افراد نیازمند با معرفی بهزیستی تا سقف 15 میلیون تومان از هزینه های انجام این آزمایش معاف هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسن شرفی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی (25 تا 32 تیر ماه) گفت: در راستای پیشگیری از وقوع معلولیت و حمایت از افراد كم بضاعت سال گذشته بیش از 2 میلیارد تومان اعتبار درخصوص انجام آزمایش ژنتیك هزینه شد.

وی درخصوص علل معلولیت در خراسان جنوبی گفت: ازدواج فامیلی و تصادفات بیشترین نقش را در ایجاد معلولیت دارند.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت های بهزیستی در 2 بخش عام و خاص ادامه داد: بخشی از فعالیت های بهزیستی شامل خدمات مشاوره ای می شود كه در این خصوص شماره تماس 1480 پیش بینی شده است.

وی شماره تماس 123 را برای موارد خاص و آسیب های اجتماعی اعلام كرد و گفت: خط ملی اعتیاد 09628 است كه درمان و پیشگیری از اعتیاد را پیگیری می كند.

شرفی به خدمات بهزیستی در زمینه پیشگیری از معلولیت ها اشاره كرد و افزود: در زمینه ژنتیك نیز اقدامات زیادی از جمله غربالگری شنوایی وجود دارد كه به همین منظور13 دستگاه شنوایی سنجی در زایشگاه های استان مستقر شده است.

وی اظهار داشت: هدف از غربالگری شنوایی، شناسایی نوزادان دارای مشكل است كه در این خصوص سال گذشته 24 نوزاد نیازمند به سمعك شناسایی شدند و با كمك بهزیستی سمعك رایگان دریافت كردند.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: همچنین درخصوص غربالگری شنوایی سال گذشته 15 نوزاد نیازمند به كاشت حلزون شناسایی شدند كه كار كاشت در مشهد برای آنها انجام شده است.

وی با اشاره به خدمات غربالگری بینایی توسط بهزیستی افزود: بینایی سنجی برای كودكان 3 تا 6 سال انجام می شود و در این راستا سال گذشته 350 كودك نیازمند به عینك شناسایی شدند.

شرفی گفت: در همین راستا 23 كودك نیازمند جراحی برای سیر مراحل درمانی به خراسان رضوی معرفی شدند.

وی بیان كرد: سال گذشته 15 هزار و 338 نفر در استان غربالگری شنوایی و 43 هزار و 55 نفر نیز غربالگری بینایی شدند.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به عملكرد حوزه توانمندسازی و اشتغال معلولان گفت: در این خصوص بسته های تشویقی خوبی از جمله تسهیلات كم بهره تا سقف 100 میلیون تومان وجود دارد كه در 6 ماه دوم امسال به 200 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

وی عنوان كرد: مشوق های بیمه ای و بسته های حمایتی برای به كارگیری معلولان شدید و خیلی شدید در نظر گرفته شده است.

شرفی با اشاره به اینكه 50 درصد حقوق قانون كار به مدت پنج سال برای جبران كارایی معلولان به كارفرمایان پرداخت می شود خاطرنشان كرد: كارفرمایان برای به كارگیری معلولان شدید و خیلی شدید می توانند تا سقف 2 میلیارد تومان تسهیلات دریافت كنند.

وی تعداد خانوار تحت حمایت بهزیستی در خراسان جنوبی را 41 هزار و 882 خانوار را اعلام كرد و گفت: تعداد پرونده های حوزه حمایتی و اجتماعی 10 هزار و 163 پرونده و توانبخشی 23 هزار و 586 مورد است.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: مستمری بگیران بهزیستی براساس جمعیت از 420 هزار تومان تا یك میلیون و 320 هزار تومان ماهیانه دریافت می كنند.

وی با اشاره به اینكه برای 319 نفر از معلولان نیز حق پرستاری پرداخت می شود گفت: در حوزه توانبخشی پنج هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات داشتیم ولی با مساعدت های سازمان بهزیستی كشور در حال حاضر این آمار به 985 نفر كاهش یافته است.

شرفی اظهار داشت: سه مركز گذری كاهش آسیب های اجتماعی نیز در شهرستان های بیرجند، درمیان و زیركوه به افراد در معرض آسیب ارایه خدمت می كنند.

وی به فعالیت 28 مركز درمان و پیشگیری از اعتیاد در استان اشاره كرد و گفت: چهار هزار و 997 نفر از كل مراكز پیشگیری و درمان اعتیاد تحت نظارت بهزیستی خدمت دریافت می كنند.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته 11 هزار و 555 نفر از 56 مركز مشاوره در خراسان جنوبی خدمت گرفتد.

وی گفت: درخصوص مناسب سازی معابر نیز تمامی دستگاه های اجرایی و ادارات موظف هستند تا آذر امسال مناسب سازی در ساختمان های اداری را انجام دهند.

شرفی درباره زمان راه اندازی مركز ماده 16 ویژه معتادان متجاهر اظهار داشت: موضوع تامین مكان هنوز در استان حل نشده و هر زمان كه مكان مناسبی به بهزیستی تحویل شود موسسه مد نظر آماده تجهیز و راه اندازی مركز ماده 16 است.

برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- آسیب های اجتماعی
- خراسان جنوبی
- ژنتیك
- معلولیت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۱۶ - ۲۵/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۴