دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

تقویت حوزه فرهنگی و آموزش هنردرمانی؛ لازمه های جمعیت رو به رشد سالمند است
 
تهران- ایرنا- استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: كمبود مراكز توانبخشی، بازتوانی و آموزشی كار ویژه سالمندان، خصوصا آموزش هنر درمانی از جمله مسائلی ست كه مورد غفلت واقع شده است و دركنار تقویت حوزه فرهنگی لازم است مورد توجه قرار گیرد.
تقویت حوزه فرهنگی و آموزش هنردرمانی؛ لازمه های جمعیت رو به رشد سالمند است تهران- ایرنا- استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: كمبود مراكز توانبخشی، بازتوانی و آموزشی كار ویژه سالمندان، خصوصا آموزش هنر درمانی از جمله مسائلی ست كه مورد غفلت واقع شده است و دركنار تقویت حوزه فرهنگی لازم است مورد توجه قرار گیرد.

مجید امرایی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در تشریح ابهام در برنامه های آینده نگرانه برای جمعیت سالمند ایران و نیازهای جسمی و روانی آنان گفت: اینكه چرا برنامه مدونی برای رشد و جوان سازی جمعیت در دست نیست بماند اما هیچ برنامه ای هم برای آینده رشد سالمندی در ایران در دست نیست.

وی افزود كمبود مراكز توانبخشی و بازتوانی؛ مراكز پاره وقت؛ موسسات خدمات حمایتی؛ مراكز آموزشی با كار ویژه سالمندان خصوصا آموزش هنر درمانی از جمله مسائلی است كه مورد غفلت است.

دبیركل انجمن دراماتراپی ایرانDTCI افزود: از سوی دیگر كم توجهی به نمودهای آماری در احداث مراكز نگهداری؛ ضعف در حوزه فرهنگی؛ بی توجهی به«نظام سالمند موثر و مولد»؛ عدم برنامه ریزی آموزشی در حوزه های بین رشته ای دانشگاهی؛ بی توجهی به عرصه های «هنر درمانی»؛ «نمایش درمانی»؛ «موسیقی درمانی»؛ «فیزیكال درمانی» و «حركت درمانی» و دیگر درمانهای كمكی ... از جمله مسائلی است كه توجه جدی دولت و مجلس را طلب میكند.

امرایی توضیح داد: طبق اعلام مركز آمار در سال 1335 تنها 4درصد جمعیت ایران در سنین 65 ساله و بیشتر بوده اند. این در حالی است كه پیش بینی می شود در سال 1430 حدود یك پنجم از جمعیت ایران این سنین را تجربه كنند.

وی ادامه داد: به گفته مركز آمار ایران جمعیت 60 سال به بالا در سال 1430 به 26.1 درصد و جمعیت 65 ساله به بالا 18.7 درصد خواهد رسید. براساس آمار سازمان ملل، تا سال 1430 سی درصد جمعیت ایران سالمند خواهند بود.

خالق كتاب ده قدم با نمایش درمانی تصریح كرد :در دهه گذشته ازدواج ها حدود 40 درصد كاهش یافته و تا قبل از اپیدمی كرونا 30 درصد از زاد و ولد كشور كاسته شده است. طبق آمار سازمان ملل، در سال 1430 سی درصد جمعیت ایران سالمند می شود یعنی 20 عضو خانواری كه اكنون در كنار پدربزرگها و مادربزرگها هستند به 2 نفر می رسند.

به گفته امرایی در آینده بیشتر مدارس و دانشگاه ها بدون مخاطب و تعطیل و تبدیل به مراكز نگهداری سالمندان خواهند شد و بحران پیری كه به «ابربحران چند وجهی» در جهان معروف است، كشور ما را فرا خواهد گرفت این در شرایطی است كه كشورهای همسایه جوان خواهند بود.

وی افزود: جوانی به معنای قدرت است اگر كشوری ضعیف شود، مطمع نظر دیگر كشورها خواهد بود در این راه بحران دیگر معیشت و اقتصاد است. در حال حاضر در دوره «ترسالی» و جوانی هستیم اما 30 سال دیگر وارد دوره «خشكالی» و پیری می شویم و نیروی انسانی جوان كه چرخ اقتصادی در دست اوست در حداقل خواهد بود.

استاد دانشگاه علامه گفت: تجربه نشان می دهد كشورها ابتدا پیشرفته و پر درآمد شده اند بعد جمعیت شان پیر شد اما بحران پیری در ایران زمانی حادث می شود كه خانواده ها هنوز توسعه نیافته اند و در تامین معیشت روزانه شان مشكل دارند و آن زمان 150 سال طول خواهد كشید تا بتوانیم از این سیاه چال خارج شویم.

امرایی تصریح كرد : 8 سال گذشته دوران طلایی جلوگیری از نیفتادن در سیاهچال جمعیتی بوده كه متاسفانه از دست رفته و فقط 7 سال دیگر فرصت داریم كه با تصمیمات مناسب از سقوط همیشگی جمعیتی جلوگیری كنیم. در حال حاضر 40 درصد آمار ازدواج و 30 درصد زاد و ولدها كاهش یافته بطوری كه جمعیت انبوه دهه 60 در سال 1430 سالمندان كشور ما خواهند بود.

نویسنده كتاب نمایش درمانی و تئوری نقش ها افزود: در حال حاضر موانع رشد جمعیتی احصاء شده كه سختی ازدواج، الگوی مسكن و اجاره مسكن نامناسب، مشكلات اقتصادی و هزینه های فرزندآوری، بیكاری سرپرستان خانوار، اشتغال و نگرانی های آتیه زنان، هزینه های دوره بارداری، زایمان و شیردهی از جمله این موانع است.

وی تاكید كرد: شیوع ناباروری و هزینه های سرسام آور، عقیم سازی و پیشگیری از باروری، رفتار غیراستاندارد زایمان، ترس از تولد فرزند معلول، قبح زدایی از سقط جنین، یاس از ادامه زندگی، نگرانی از آتیه فرزندان، ناسازگاری با تحصیلات عالی و فرزندآوری، ضعف خدمات مادر و كودك در محیط اجتماعی، فرهنگ مخرب فرزند كمتر زندگی بهتر، مهاجرت، حركت های معارض فرهنگی و قانونی و رویه ها و فقدان متولی نظارت و مجری سیاست ها از دیگر موانع است.

عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی WADTh افزود: پیش بینی می شود جمعیت ایران در سال 1430 بالغ بر 110 میلیون نفر باشد كه 20 میلیون نفر آن سالمند خواهند بود؛ تا سال 1430 میانگین عمر در ایران 83 سال خواهد بود كه با برنامه ریزی تا 70 سالگی میتوانند موثر و فعال باشند اما به نظر فكری برای این ظرفیت نشده است.

برچسب ها
- نمایش درمانی
- مركز آمار ایران
- مجید امرایی
- نمایش
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۳۶ - ۲۴/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸