دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

واكسیناسیون؛ تنها راه برون رفت از همه گیری كرونا
 
یك سال از مثبت شدن تست اولین بیمار كووید19 در كشور گذشت. این مدت كافی است تا مطمئن باشیم این بیماری درمان ندارد و تنها راه برون رفت از آن، ایمن شدن حداقل 75 درصد افراد جامعه است. این جمعیت یا باید همه مبتلا شوند یا باید همه واكسینه شوند.
واكسیناسیون؛ تنها راه برون رفت از همه گیری كرونا با خوشبینی تاكنون 20 درصد جامعه به بیماری كووید 19 مبتلا و ایمن شده اند. با جهش های زیادی كه در ویروس اتفاق می افتد، اگر منتظر باشیم همه 75 درصد مبتلا شوند، هم سال ها طول خواهد كشید و هم مرگ و میر ناشی از آن وحشتناك خواهد بود.

پس یك راه می ماند، و آن واكسینه كردن عمومی جامعه هست.

واكسن از هر نوعی كه باشد، به برون رفت از این مخمصه، كمك شایانی می كند.

اگر واكسن های فایزر و مدرنا را به دلیل جدید بودن روش تولید (ژنتیكی بودن) و دلایل دیگر كه برای رهبر معظم انقلاب شفاف و یقینا در آینده برای ما هم شفاف خواهد شد، كنار بگذاریم، بقیه واكسن های تولید شده در جهان كه از شركت های معتبر تولید واكسن در كشورهای مختلف از جمله ایران، روسیه، سوئد، كره جنوبی، چین، هند و ... بوده و مرحله سوم ارزیابی بالینی را با موفقیت طی كرده اند، می توانند به دنیا برای برون رفت از این مخمصه كمك كنند.

تكنولوژی برخی واكسن ها استفاده از وكتور آدنو ویروس می باشد، یعنی پروتئین S ویروس كرونا كه می تواند باعث تحریك ایمنی در بدن انسان بشود را با فرایند های آزمایشگاهی، بر روی سطح ویروس دیگری بنام آدنو ویروس غیرفعال شده كه خودش جزو ویروس های تنفسی هست، كد می كنند. با زدن واكسن و ورود آدنو ویروس به بدن فرد، ایمنی نسبت به كووید ایجاد می شود. این تكنولوژی سال هاست امتحان خود را پس داده و هیچ آسیبی به سلامت فرد نمی زند.

برخی واكسن ها هم از ویروس زنده ضعیف شده یا غیرفعال شده استفاده می كنند كه این تكنولوژی هم سال هاست در ساخت بسیاری از واكسن ها استفاده می شود و كاملا شناخته شده و ایمن هستند.

ایران در حال ساخت واكسن كرونا با تكنولوژی ویروس غیرفعال شده است كه با یاری خدا تا تابستان سال آینده آماده می شود، این افتخاری است برای كشور ما. هر چند انستیتوپاستور و موسسه واكسن سازی رازی سال هاست در ساخت واكسن، ید طولایی دارند.

تا زمان رسیدن واكسن ایرانی، وزارت بهداشت با هماهنگی سازمان غذا و دارو، واكسن هایی را برای تزریق در كشور بررسی و تایید كرده اند كه همگی، ضمن داشتن تكنولوژی تولید مشخص و گذر موفق از مرحله سوم كارآزمایی بالینی، در كشورهای متعددی، تزریق آن شروع و عارضه ی خاصی نداشته اند.

این واكسن ها عبارتند از:

- اسپوتنیك وی (روسی) با تكنولوژی وكتور آدنو ویروس.

- استرازنكا (سوئدی) كه تولید كره جنوبی هست با تكنولوژی وكتور آدنو ویروس.

- سینوفارم (چین) با تكنولوژی غیرفعال سازی ویروس.

- كوواكسین (هند) با تكنولوژی غیرفعال سازی ویروس.

این واكسن ها همه در دو نوبت تزریق می شوند و دو هفته بعد از نوبت دوم، ایمنی در فرد ایجاد می شود و ماه ها باقی خواهد ماند.

تزریق واكسن به جامعه در 4 فاز برنامه ریزی شده:

- فاز اول، ویژه سه گروه می باشد. كادر بهداشت و درمان كشور، سالمندان و معلولین ساكن در مراكز تحت پوشش بهزیستی و جانبازان بالای 40 درصد. برآورد زمانی تكمیل این فاز پایان فروردین سال آینده است.

- فاز دوم، ویژه سنین بالای 65 سال است، البته افراد زیر 65 سال دارای بیماری زمینه ای نیز در این گروه هستند. برآورد زمانی تكمیل این فاز، پایان تیر ماه است.

- فاز سوم، ویژه افراد بالای 55 سال، ساكنین مكان های تجمعی مثل پادگان ها و ... و افرادی كه به دلائل شغلی و خاص، تماس زیادی با افراد دیگر جامعه دارند، است. برآورد زمانی تكمیل این فاز نیز پایان آذر ماه است.

- فاز چهارم، عموم جامعه را در بر می گیرد. برآورد زمانی تكمیل این فاز، پایان اسفند ماه سال بعد است.

پس واكسیناسیون جامعه كه تزریق آن از بیست و یكم بهمن با اسپوتنیك وی، آغاز شده است، تا پایان سال آینده طول خواهد كشید.

در این مدت، جز پیشگیری كاری نمی توانیم بكنیم:

- استفاده صحیح از ماسك

- شست و شوی منظم بهداشت دست

- عدم حضور در محافل تجمعی

- عدم خروج افراد علامت دار از منزل.

امیدوارم همگی داغ كووید19 را ببینید.

یادداشت از: دكتر مهدی فارسی-مجری طرح واكسیناسیون كرونا در استان اصفهان

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۰۶ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷