دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

وب دا - ایران جزو 6 كشور برتر دنیا در سلامتی گوش است
 
رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این كه ایران جزو 6 كشور برتر دنیا در برنامه های سلامتی گوش است، اعلام كرد: 60 درصد موارد ناشنوایی و كم شنوایی كودكان قابل پیشگیری است.
رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت: ایران جزو 6 كشور برتر دنیا در سلامتی گوش است
رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این كه ایران جزو 6 كشور برتر دنیا در برنامه های سلامتی گوش است، اعلام كرد: 60 درصد موارد ناشنوایی و كم شنوایی كودكان قابل پیشگیری است.



به گزارش وبدا، دكتر سعید محمودیان با بیان این مطلب در "كارگاه آموزش تبیین استانداردها، فرآیندها و ثبت خدمات پیشگیری و مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و كودكان در سطوح مختلف نظام ارجاع" گفت: سالی 3 تا 5 هزار نوزاد ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی در كشور به دنیا می آیند، بنابراین پوشش برنامه غربالگری ناشنوایی و كم شنوایی در كشور باید به 100 درصد برسد تا عوارض آن برای فرد و جامعه به حداقل ممكن برسد.

وی با اشاره به این كه در بزرگسالان نیز 50 درصد موارد كم شنوایی قابل پیشگیری است، افزود: ارتقای سطح سواد سلامت شنوایی مردم و مشاركت آنها در اثربخشی و اجرای برنامه ها بسیار مهم است.

وی بیان كرد: تاكنون 6 برنامه پیمایشی در زمینه ناشنوایی و كم شنوایی در كشور انجام شده و برای 4 سال آینده نیز بر اساس اسناد بالادستی چهار برنامه در چهار حوزه از جمله ظرفیت سازی و گسترش مراكز غربالگری و پیاده سازی شیوه نامه ادغام در هر سه سطح خدمات خواهیم داشت. همچنین فرآیندها همه باید در سامانه سیب وارد شده و سطوح خدمت پیوستگی پیدا كنند.

ایران جزو 6 كشور برتر دنیا در سلامتی گوش

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت و مدیر مركز همكار سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران جزو 6 كشور برتر دنیا در سلامتی گوش است و به عنوان فوكال پوینت (نقطه كانونی) 22 كشور منطقه امرو از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح است.

دكتر محمودیان افزود: در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (امرو) تا سال 2020 بالغ بر 78 میلیون نفر اختلال شنوایی داشتند كه این رقم امروز به 194 میلیون نفر رسیده است. به طور متوسط 3.1 درصد جمعیت كشورهای این منطقه با این بیماری درگیر هستند.

وی هدف اصلی اجرای برنامه غربالگری شنوایی را كاهش بار بیماری در كشور اعلام كرد و گفت: در جهان 470 میلیون نفر درگیر اختلالات شنوایی و در ایران 3 تا 5 درصد جمعیت درگیر این اختلال هستند كه 6.8 درصد بار بیماری در ایران را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: سال 2015 میلادی ناشنوایی و كم شنوایی رتبه دهم و سال 2022 رتبه سوم بار بیماری ها در جهان شده است. در حالی كه این بیماری 50 تا 60 درصد قابل پیشگیری است.

محمودیان ادامه داد: اگر تا قبل از 6 ماهگی غربالگری نوزاد انجام شود این فرد از ناشنوایی و كم شنوایی نجات می یابد. خوشبختانه پوشش برنامه غربالگری از 72 درصد در سال 99 به 84 درصد در سال 1400 رسیده ولی باید تا پایان سال 1401 به پوشش 90 درصدی و در نهایت به پوشش 100 درصدی برسیم.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی با بیان این كه بسته خدمتی سالمندان نیز به زودی وارد برنامه ها خواهد شد، خاطرنشان كرد: درصد اختلالات شنوایی بین افراد 60 تا 70 ساله 42 درصد ولی در افراد بالای 70 سال جامعه بیش از 70 درصد است كه این معضل ضرورت برنامه ریزی برای سلامت شنوایی سالمندان را نشان می دهد.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۹:۰۸ - ۲۳/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸