دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

كودك خیابانی و كارتن خواب در استان زنجان نداریم/ ایجاد 139 شغل برای مددجویان در سال جاری
 
مدیركل  سازمان بهزیستی استان زنجان گفت : كودكان كار در زنجان همگی دارای خانواده هستند، و در واقع ما در استان زنجان كودك خیابانی  و كارتن خواب نداریم.
كودك خیابانی و كارتن خواب در استان زنجان نداریم/ ایجاد 139 شغل برای مددجویان در سال جاری  مدیركل  سازمان بهزیستی استان زنجان گفت : كودكان كار در زنجان همگی دارای خانواده هستند، و در واقع ما در استان زنجان كودك خیابانی  و كارتن خواب نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان سلمان حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با اشاره به فرا رسیدن هفته گرامیداشت بهزیستی كه با شعار "شروع دوباره برای بهتر زیستن" نامگذاری شده است، اظهار كرد: هفته بهزیستی از 23 لغایت 31 تیر ماه شروع می شود.

وی با بیان اینكه در حال حاضر 8 درصد خانوار استان زنجان به تعداد 27 هزار و 327 خانوار تحت پوشش اداره كل بهزیستی استان زنجان هستند افزود : از این تعداد 17 هزار و 701 خانوار مستمری بگیر است كه به عبارتی 65 درصد مستمری بگیر و 35 درصد مابقی از خدمات این اداره بهره مند می شوند.

مدیركل سازمان بهزیستی استان زنجان با بیان اینكه بهزیستی در كنار تامین نیازمندی های تحت پوشش اقدامات مناسب و با استفاده از منابع دولتی و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین و سایر نهادها و ارگانهای مختلف نسبت به تامین مسكن مناسب برای خانواده های تحت پوشش اقدام می كند اظهار كرد: در سه ماهه اول سال جاری 22 واحد و در سال گذشته نیز 149 واحد مسكن به مددجویان تحت پوشش با شرایط واگذار شده است.

حسینی با بیان اینكه سالانه بودجه ای جهت اشتغال مددجویان تحت پوشش بهزیستی استان زنجان اختصاص می یابد كه از طریق بانك های عامل استانی و بامعرفی ادارات بهزیستی شهرستان ها به مددجویان پرداخت می شود بیان كرد : در سال گذشته 675 مورد و در سه ماهه اول سال جاری نیز 139 شغل برای مددجویان این سازمان ایجاد شده است و همچنین در خصوص بیمه خویش فرمایی و كارفرمایی نیز در سال گذشته به یك هزار و ده نفر به مبلغ پرداختی 7 میلیارد تومان صورت گرفته است .

وی با اشاره به تعداد كل موسسات غیردولتی غیرانتفاعی و انتفاعی این سازمان گفت : 96 موسسه در این استان وجود دارد كه از این تعداد 70 مؤسسه فعال و 26 مؤسسه غیر فعال هستند.

این مسئول با بیان اینكه تاسیس مراكز مثبت زندگی اقدامی است كه طی آن بهزیستی بخشی از خدمات خود را به محل زندگی مددجویان انتقال داده است افزود : 22 وظیفه بهزیستی به این مراكز واگذار شده است و چون این مراكز در محل سكونت مددجویان بهزیستی هستند مددجو به راحتی در همسایگی خود می تواند از خدمات بهزیستی بهره مند شود كه در حال حاضر 39 مركز مثبت زندگی در سطح استان فعالیت می كند.

حسینی با بیان اینكه جذب مشاركت های مردمی در رفع مشكلات مددجویان نقش بسزایی دارد اظهار كرد: كلیه نذورات نقدی و غیر نقدی اهدایی از سوی خیرین بین نیازمندان اقشار آسیب پذیر و جامعه هدف بهزیستی در اسرع وقت توزیع می شود كه در سه ماهه اول سالجاری میزان مشاركت بیش از 2 میلیارد تومان بوده است .

وی با بیان اینكه بهزیستی در پیشگیری از معلولیت ها با اجرای طرح های پیشگیرانه همچون طرح پیشگیری از ناشنوایی،تنبلی چشم، پیشگیری از معلولیت های ناشی از بیماری های ژنتیكی و... اقدام به برگزاری كلاس های آموزشی جهت بالا بردن اطلاعات پیشگیرانه برای گروه هدف انجام میدهد افزود : در خصوص غربالگری تنبلی چشم در سه ماهه اول 2 هزار و 268مورد غربالگری در 36 پایگاه ثابت و سیار صورت گرفته است .

این مسئول با اشاره به 31 دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی حضوری دولتی و غیر دولتی در سطح استان فعال است افزود : 13 مركز به صورت تخصصی در زمینه های خانواده كودكان با نیازهای ویژه تحصیلی تربیتی كودك و نوجوان خدمات ارائه می كنند كه در سه ماهه اول 4هزار و 610 نفر از این خدمات بهره مند شده اند .

حسینی با اشاره به خط مشاوره 1480 بیان كرد : این خط مشاوره از ساعت 8 صبح تا 12 شب آماده آماده ارائه خدمات مشاوره ای در خصوص مسائل مختلف از جمله كودكان و نوجوانان، مسائل تحصیلی، تربیتی، خانوادگی، ازدواج، و... اضطراب است افزود: در سه ماهه اول سه هزار و 218 تماس موفق برقرار شده است.

وی همچنین با اشاره به خط ملی اعتیاد به شماره 09628 بیان كرد: ساعت كاری این خط ملی از 8 صبح تا 8 شب است و مردم می توانند با شماره گیری شماره 09628 بدون كد با مركز تماس حاصل نموده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایند.

مدیركل سازمان بهزیستی استان زنجان تصریح كرد: این خط ملی در خصوص راهنمایی و اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد را انجام می دهد و در صورت نیاز افراد را متناسب با نیازهای شان به مراكز درمان دارای مجوز رسمی ارجاع می نماید.

حسینی با اشاره به اجرای طرح مدیریت مورد برای توانمندسازی و جامعه پذیری معتادین بی بضاعت در استان زنجان بیان كرد: در سال گذشته 91 نفر و در سه ماهه اول سال جاری نیز 125 نفر از خدمات این طرح بهره مند شده اند.

وی با بیان اینكه در حوزه توانبخشی مجموع 70 مركز غیر دولتی در حوزه توانبخشی به افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می دهد افزود: تعداد مدد جویان نگهداری شده در مراكز شبانه روزی و روزانه یك هزار و 698 نفر است.

مدیركل سازمان بهزیستی استان زنجان با بیان اینكه بهزیستی در پیگیری مناسب سازی شهری و اماكن عمومی در رده یكی از استان های برتر قرار دارد اظهار كرد: بدون شك اختصاص شاخص های ارزیابی مناسب سازی ساختمان های اداری در جشنواره شهید رجایی یكی از بزرگترین موفقیت های ستاد مناسب سازی بوده است.

حسینی با اشاره حمایت از زنان سرپرست خانوار بهزیستی استان زنجان بیان كرد: در حال حاضر تعداد 5 هزار و 556 پرونده فعال مددكاری در این خصوص وجود دارد .

وی با بیان اینكه مداخلات بهزیستی می تواند در توانمند سازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم نقش مهمی را ایفا كند افزود : بسیاری از خشونت های خانگی و آسیب های اجتماعی با مداخله تیم كارشناسی خط 123 خدمات سیار مرتفع می شود.

این مسُول با بیان اینكه خط تلفن 123 بهزیستی استان همه روزه و به صورت 24 ساعته آماده دریافت تماس های عمومی و مداخله در بحران های فردی و اجتماعی است اظهار كرد: تعداد خدمات گیرندگان مراكز فوریت های اجتماعی در سه ماهه اول سال جاری یك هزار و 747 مورد بوده است.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص كودكان كار خاطرنشان كرد : كودكان كار در زنجان همگی دارای خانواده هستند، و در واقع ما در استان زنجان كودك خیابانی و كارتن خواب نداریم.
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۱۳:۵۲ - ۲۳/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱