دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

27 هزار توانخواه مازنی از معلولیت جسمی - حركتی رنج می برند
 
ساری- سرپرست بهزیستی مازندران گفت: 27 هزار نفر از مجموع 63 هزار توانخواه تحت پوشش در استان از معلولیت جسمی - حركتی رنج می برند.
27 هزار توانخواه مازنی از معلولیت جسمی - حركتی رنج می برند ساری- سرپرست بهزیستی مازندران گفت: 27 هزار نفر از مجموع 63 هزار توانخواه تحت پوشش در استان از معلولیت جسمی - حركتی رنج می برند.

به گزارش خبرنگار مهر، فریبا بریمانی شامگاه شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی اظهار داشت: زمینه اشتغال 850 نفر از جامعه هدف بهزیستی در چهارماهه سال جاری فراهم شد.

وی با بیان اینكه سازمان بهزیستی مولود انقلاب اسلامی است، گفت: سازمان بهزیستی به همت شهید دكتر محمدعلی فیاض بخش تأسیس شد كه 52 وظیفه بر عهده ی این سازمان گذاشته شده است كه رسیدگی به امور كودكان بی سرپرست و فاقد سرپرست مؤثر، زنان سرپرست خانوار، مسؤولیت سلامت اجتماعی، امور سالمندان، افراد دارای معلولیت، كودكان كار و خیابان، زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب، كاهش طلاق، مشاوره، اشتغال و مسكن، آموزش های پیش از ازدواج و … بخشی از آن است.

وی مردمی سازی، شفاف سازی و توانمندسازی را رویكرد اصلی سازمان بهزیستی دانست و افزود: بهزیستی سازمانی پویا، تحول گرا و برنامه محور است و هدف ما بهره گیری از همه ظرفیت ها برای ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف است.

بریمانی با بیان اینكه 162 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند، گفت: 920 مركز و مؤسسه خیریه در سراسر استان به صورت روزانه و شبانه روزی به جامعه هدف خدمات ارائه می دهند.

سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینكه 63 هزار توانخواه تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند، افزود: یكی از اهداف سازمان تغییر نگاه جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت است زیرا معلولیت به معنی محدودیت نیست بلكه فرد با وجود ناتوانی جسمی می تواند به موفقیت دست پیدا كند.

وی با بیان اینكه در استان 112 مركز نگهداری و توانبخشی روزانه و شبانه روزی فعالیت می كنند، ادامه داد: از این تعداد 21 مركز به صورت شبانه روزی و مراقبتی فعالیت می كنند كه در حال حاضر حدود 1600 نفر از توانخواهان در این مراكز اقامت دارند.

بریمانی با بیان اینكه خانواده محوری یكی از سیاست های اصلی سازمان بهزیستی است، گفت: اولویت سازمان بهزیستی نگهداری افراد دارای معلولیت در درون خانواده است.

سرپرست بهزیستی مازندران نگاه سازمان را راه اندازی خانه های حمایتی برشمرد و افزود: كوچك كردن مراكز مراقبتی شبانه روزی با هدف ارائه خدمات مطلوب تر و فراهم كردن شرایطی مانند خانواده است كه استان مازندران در این زمینه پیشرو است.

وی بابیان اینكه معلولیت جسمی – حركتی بیشترین نوع معلولیت در استان مازندران می باشد، ادامه داد: در استان مازندران 27 هزار نفر از توانخواهان دارای معلولیت جسمی – حركتی، 13 هزار نفر كم توان ذهنی، هفت هزار و 400 نفر دارای معلولیت بینایی، هفت هزار و 430 نفر دارای معلولیت شنوایی، شش هزار و 500 نفر بیماران روانی _ مزمن و 730 نفر دارای معلولیت صوت و گفتار هستند.

بریمانی رویكرد سازمان را خانواده محوری و واگذاری آنان به خانواده دانست و گفت: در حال حاضر 22 مركز اقامتی در حوزه شبه خانواده فعالیت می كنند كه در آن 7 تا 8 نفر نگهداری می شوند تا كودكان بتوانند زندگی مشابه خانواده را تجربه كنند.

سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینكه 17 هزار خانوار در حوزه اجتماعی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، افزود: در حال حاضر 201 نفر در مراكز شبه خانواده نگهداری می شوند و خدمات مختلفی به آنان ارائه می شود.

وی پیشگیری از معلولیت ها را بسیار مهم دانست و ادامه داد: در سال گذشته بیش از 8 هزار كودك 3-6 سال تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند كه از این تعداد 600 كودك دچار اختلال بینایی شناسایی و به سطوح بالاتر برای مداخلات درمانی معرفی شدند و خدمات مناسب و بهنگام را دریافت كردند.

بریمانی خاطر نشان كرد: در سال گذشته بیش از 26 هزار نوزاد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند كه از این تعداد 55 كودك دچار اختلال شنوایی شناسایی و مداخلات درمانی برای آنان انجام شد.

سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینكه دراستان مازندران 209 مركز مشاوره و خدمات روانشناختی وجود دارد، گفت: یكی از اهداف بهزیستی مازندران راه اندازی مراكز مشاوره در شهرهای كم برخوردار هستند.

وی با بیان اینكه در سالجاری با بهره گیری از روش های درون سازمانی و برون سازمانی برنامه ریزی جامع و مدون جهت تسهیلگری در ایجاد اشتغال برای جامعه هدف صورت گرفته است، افزود: برای تحقق تعهد اشتغال سال جاری مبلغ 484 میلیارد تومان اعتبار از محل بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال جاری پیش بینی شده است كه تا كنون 398 میلیارد تومان توسط بانك های عامل، تخصیص پیدا كرده است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۰:۰۳ - ۲۶/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۵