دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

ساختمان های فاقد مناسب سازی معلولان نباید پایان كار دریافت كنند
 
سرپرست بهزیستی مازندران ضمن تشریح عملكرد این مجموعه در 4 ماه نخست سال، با تاكید بر اهمیت مناسب سازی محیطی در سطح شهرها برای معلولان تصریح كرد: ساختمان هایی كه مناسب سازی نشدند نباید پایان كار بگیرند.
ساختمان های فاقد مناسب سازی معلولان نباید پایان كار دریافت كنند فریما بریمانی در نشست خبری شامگاه روز شنبه در سالن كنفرانس اداره كل بهزیستی مازندران به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی، با اشاره به اینكه پروژه های عمرانی امسال اجرا نشده است، اظهار كرد: ارزش افزوده سازمان بسیار پایین بوده و در این راستا، خصوصی سازی در بهزیستی پیش از سایر سازمان ها آغاز شده است.

بریمانی با بیان اینكه 17 هزار خانوار در حوزه اجتماعی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، افزود: در حال حاضر 201 نفر در مراكز شبه خانواده نگهداری می شوند و خدمات مختلفی به آنان ارائه می شود؛ همچنین آزمون وسع انجام می شود و كسانی كه امتیاز مورد نظر را نداشته باشند نیاز چندانی ندارند كه تحت پوشش سازمان قرار بگیرند.

وی درباره مناسب سازی ها محیط برای معلولان در ادارات و دستگاه ها گفت: در جشنواره شهید رجایی امتیاز بندی برای مناسب سازی برای دستگاه ها در نظر گرفته می شود.

سرپرست بهزیستی مازندران با تاكید به اهمیت مناسب سازی ها در سطح شهرها برای معلولان تصریح كرد: ساختمان هایی كه مناسب سازی نشدند نباید پایان كار بگیرند و برخی دستگاه ها نیز ساختمان های قدیمی دارند كه امكان نصب آسانسور و فضای تسهیل عبور مرور معلولین را ندارد.

بریمانی با بیان اینكه زمینه اشتغال 850 نفر از جامعه هدف بهزیستی در 4 ماه سال جاری فراهم شده است گفت: مردمی سازی، شفاف سازی و توانمندسازی را رویكرد اصلی سازمان بهزیستی بوده و بهزیستی سازمانی پویا، تحول گرا و برنامه محور بوده و هدف ما بهره گیری از همه ظرفیت ها برای ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف است.

وی با بیان اینكه 162 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند، گفت: 920 مركز و مؤسسه خیریه در سراسر استان به صورت روزانه و شبانه روزی به جامعه هدف خدمات ارائه می دهند.

سرپرست بهزیستی مازندران ادامه داد: 63 هزار توانخواه تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند و یكی از اهداف سازمان تغییر نگاه جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت است زیرا معلولیت به معنی محدودیت نیست بلكه فرد با وجود ناتوانی جسمی می تواند به موفقیت دست پیدا كند.

بریمانی از فعالیت 112 مركز نگهداری و توانبخشی روزانه و شبانه روزی خبرداد و گفت: از این تعداد 21 مركز به صورت شبانه روزی و مراقبتی فعالیت می كنند كه در حال حاضر حدود 1600 نفر از توانخواهان در این مراكز اقامت دارند.

وی با بیان اینكه خانواده محوری یكی از سیاست های اصلی سازمان بهزیستی است، گفت: اولویت سازمان بهزیستی نگهداری افراد دارای معلولیت در درون خانواده هاست.

این مسئول با بیان اینكه معلولیت جسمی – حركتی بیشترین نوع معلولیت در استان مازندران است، ادامه داد: در استان مازندران 27 هزار نفر از توانخواهان دارای معلولیت جسمی – حركتی، 13 هزار نفر كم توان ذهنی، 7400 نفر دارای معلولیت بینایی، 7430 نفر دارای معلولیت شنوایی، 6500 نفر بیماران روانی _ مزمن و 730 نفر دارای معلولیت صوت و گفتار هستند.

بریمانی رویكرد سازمان را خانواده محوری دانست و گفت: در حال حاضر 22 مركز اقامتی در حوزه شبه خانواده فعالیت می كنند كه در آن 7 تا 8 نفر نگهداری می شوند تا كودكان بتوانند زندگی مشابه خانواده را تجربه كنند.

سرپرست بهزیستی مازندران پیشگیری از معلولیت ها را بسیار مهم دانست و ادامه داد: در سال گذشته بیش از 8000 كودك 3-6 سال تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند كه از این تعداد 600 كودك دچار اختلال بینایی شناسایی و به سطوح بالاتر برای مداخلات درمانی معرفی شدند و خدمات مناسب و به هنگام را دریافت كردند.

بریمانی خاطرنشان كرد: در سال گذشته بیش از 26 هزار نوزاد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند كه از این تعداد 55 كودك دچار اختلال شنوایی شناسایی و مداخلات درمانی برای آنان انجام شد.

وی با بیان اینكه در استان مازندران 209 مركز مشاوره و خدمات روانشناختی وجود دارد، گفت: یكی از اهداف بهزیستی مازندران راه اندازی مراكز مشاوره در شهرهای كم برخوردار است.

سرپرست بهزیستی مازندران در حوزه اشتغال برای جامعه هدف نیز گفت: برای تحقق تعهد اشتغال سال جاری مبلغ 484 میلیارد تومان اعتبار از محل بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال جاری پیش بینی شده است كه تا كنون 398 میلیارد تومان توسط بانك های عامل، تخصیص پیدا كرده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۵۴ - ۲۶/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۶