دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

وب دا - كاهش نرخ باروری و فرزندآوری چالش های اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تربت حیدریه: كاهش نرخ باروری و فرزندآوری چالش های اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تربت حیدریه گفت: روند كاهش سرمایه انسانی و همچنین جمعیت مولد، دنیا را در سال های آتی با چالش های اجتماعی- اقتصادی ناشی از سالمندی تركیب جمعیتی مواجه خواهد كرد.

دكتر فاطمه پورحاجی با اشاره به این كه تحول جمعیتی نیازمند تغییر نگرش است عنوان داشت: كشور ایران گذار باروری خود را مانند سایر كشورهای در حال توسعه در نیمه دوم قرن بیستم تجربه كرده است به طوری كه ازسال 1364 به بعد میزان باروری روند كاهشی داشته و پیش بینی می شود در حدود سال های منتهی به 1420، با پدیده صفر شدن رشد جمعیت و پس از آن منفی شدن جمعیت روبرو شویم.

عضو هیئت علمی دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تربت حیدریه ادامه داد: مهم ترین علل كاهش نرخ باروری، افزایش سن ازدواج، بیشتر شدن فاصله ازدواج تا اولین بارداری، افزایش فاصله دو بارداری، افزایش آمار طلاق، ترویج فرهنگ غلط تك فرزندی و در برخی موارد تأمین نیازهای اولیه در برخی خانواده ها درخصوص فرزندآوری است.

دكتر پورحاجی در خصوص فرصت پنجره جمعیت در ایران نیز بیان داشت: هر گاه در جامعه ای حداقل 70 درصد از جمعیت در بازه سنی 15 تا 64 سال (سنین فعالیت و كار) باشند، اصطلاحا آن جامعه در فرصت پنجره جمعیت تعریف می شود. به عبارت دیگر پنجره جمعیت فرصتی طلایی برای اصلاح ساختار های جمعیتی و همچنین رشد و پیشرفت علمی و اقتصادی است كه اگر مغتنم شمرده نشود نه تنها خود تهدید خواهد بود بلكه بعد از عبور از پنجره جمعیت امكان مدیریت و ترمیم ساختار های جمعیتی و تحقق رشد و توسعه بسیار پایین و قریب به ناممكن می گردد. ایران اسلامی در حال حاضر در فرصت پنجره جمعیت است اما در سالهای آینده با بسته شدن پنجره جمعیت روبرو خواهد شد.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۰۹:۲۰ - ۲۶/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۰