دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

با شب ادراری كودكان چه كنیم؟ | راهكاری ساده برای كاهش شب ادراری كودكان
 
پزشك فوق تخصص كلیه كودكان مركز آموزشی و درمانی قدس قزوین با بیان اینكه شب ادراری در دختران و پسران تا سن پنج سالگی طبیعی است،گفت: افزایش اعتماد به نفس در كودك، راهكار مهم كاهش شب ادراری است.
پزشك فوق تخصص كلیه كودكان مركز آموزشی و درمانی قدس قزوین با بیان اینكه شب ادراری در دختران و پسران تا سن پنج سالگی طبیعی است،گفت: افزایش اعتماد به نفس در كودك، راهكار مهم كاهش شب ادراری است.

خواب كودكان به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی قزوین، مهم ترین هدف درمانی در شب ادراری كودكان، اجتناب از كاهش اعتماد به نفس كودك یا بروز مشكلات رفتاری است. در شب ادراری كودكان، به والدین توصیه می شود از تنبیه كودك پرهیز كنند، زیرا این كار باعث افزایش دفعات شب ادراری و كاهش بیشتر اعتماد به نفس كودك خواهد شد.

دكتر بنفشه آراد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی قزوین با گفتن این مطالب، اظهار كرد: كودك در دو تا چهار سالگی، آماده یادگیری كنترل ادرار و مدفوع می شود. در این زمان كودك از پُر شدن مثانه آگاهی پیدا می كند و رشد مثانه و تكامل عصبی كودك به حدی می رسد كه توانایی كنترل ادرار را پیدا می كند. علاوه بر عوامل فوق، تشویق كودك به خشك بودن در این سن، باعث كنترل ارادی ادرار خواهد شد. البته دختران، كنترل ادرار را زودتر از پسران به دست می آورند.

دكتر آراد بیان كرد: در كودكی كه شب ادراری دارد، علل مختلفی مانند تولید بیشتر ادرار، حجم كمتر مثانه، اختلالات خواب، استرس های روانی و زمینه فامیلی مطرح است. كودكی كه یكی از والدینش یا هر دو، شب ادراری داشته اند، امكان بیشتری برای شب ادراری خواهد داشت. كودكی كه خواب سنگین تری دارد یا اختلالات خواب (مانند خُرخُر) دارد، ممكن است شب ادراری پیدا كند. استرس های روانی، در بروز شب ادراری كودك اهمیت دارند. حوادثی مانند اتفاقات مدرسه، طلاق والدین و مهاجرت مسكن می تواند سبب بروز شب ادراری در كودك شوند.

پزشك فوق تخصص كلیه كودكان مركز آموزشی و درمانی قدس قزوین، درباره مشكلات شب ادراری در كودكان اظهار كرد: شب ادراری در دختران و پسران تا پنج سالگی، طبیعی است. وی در مورد اینكه این مشكل، در چه سنی، برطرف می شود؛ عنوان كرد: كودكی كه شب ادراری دارد با گذشت هر سال 15 درصد احتمال بهبودی خواهد داشت، بنابراین با افزایش سن كودك، شب ادراری كمتر خواهد شد و در 10 سالگی سه درصد پسران و دو درصد دختران، شب ادراری خواهند داشت.

وی اضافه كرد كه تا 18 سالگی، تنها یك درصد احتمال شب ادراری در افراد وجود دارد.

این استاد دانشگاه، شب ادراری در كودكان را نیازمند بررسی دانست و گفت: كودكی كه شب ادراری دارد، ممكن است هیچ گاه اختیار ادرار شبانه را به دست نیاورد و از طرف دیگر بعضی از كودكان در مدت زمانی، اختیار ادرار شبانه را به دست آورده اند، ولی پس از مدتی مجدداً شب ادراری پیدا كرده اند.

وی ادامه داد: در هر دو گروه، پزشك بر اساس نكاتی كه از والدین می پرسد و یافته هایی كه در معاینه به دست می آورد، بررسی هایی را برای كنترل شب ادراری كودك توصیه می كند.

دكتر آراد با تأكید به اینكه كودكی كه مدتی شب ها خشك بوده و مجدداً دچار شب ادراری شده است، حتماً نیاز به بررسی های دقیق خواهد داشت، اضافه كرد: بررسی های لازم در كودك بر اساس وجود علایمی مانند: خیس كردن روزانه، تكرار ادرار، یبوست، پُرنوشی و پُر ادراری، علایمی دال بر بیماری هایی خاص یا مصرف برخی داروها، آزمایش ادرار یا خون و سونوگرافی كلیه ها یا نوار مثانه متفاوت خواهد بود.

وی افزود كه تجویز داروهای شب ادراری نیز بر اساس علایم و نتایج بررسی های انجام شده، خواهد بود.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۹:۱۳ - ۲۸/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۳