دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

حمایت از طراحی و تولید بازی های شناختی؛ مهارت ها ارتقا می یابد
 


در نشستی مشترك با حضور مدیران حوزه علوم و فناوری های شناختی، شركت های خلاق، طراحان و تولید كنندگان اسباب بازی ها حمایت از طراحی و تولید بازی های شناختی بررسی و زمینه های رونق تولیدات ایران ساخت در عرصه بازی های شناختی مورد بحث و تحلیل قرار گرفت.

این نشست مشترك با عنوان «صد میز صد بازی» شناسایی اهمیت و جایگاه مهارت های شناختی و نیز ترویج آن از طریق طراحی و تولید اسباب بازی ها، ضمن معرفی ظرفیت های تولیدی در بازی سازان، به محورها و زمینه های اولویت دار و مورد حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در این حوزه اختصاص داشت.

حمایت از توسعه ابزارهای توان بخشی شناختی

محمود تلخابی دبیر كارگروه بازی های شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری از اهمیت بازی گفت: بازی های شناختی ابزاری برای توانبخشی و ارتقای سرمایه های شناختی محسوب شده و زمینه ساز ارتقای توانمندی های آموختن و اندیشیدن به طور خاص در سنین كودكی و نوجوانی خواهد شد.

سید محمد مهدوی مدیركارگروه توسعه زیست بوم شناختی در ستاد با اشاره به رویكردها و اولویت های این ستاد از شركت های خلاق و دانش بنیان فعال درحوزه علوم شناختی، به بیان چگونگی تخصیص این حمایت ها برای طراحی و تولید بازی های شناختی پرداخت.

وی با اشاره بر اهمیت ارائه محصول تجاری و بازاریابی برای تولید بازی های شناختی ایران ساخت گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، طراحان و گروه ها دست اندركار در این حوزه را به سمت مستقل شدن و رقابت در بازار واقعی تشویق می كند.

در ادامه این نشست، تولیدكنندگان و طراحان بازی های رومیزی با ثبت طرح های خود از امتیازات شناختی نهاد اعتباربخش بازی های شناختی بهره مند شدند. نهاد اعتباربخش بازی های شناختی با هدف شناسایی و ارزیابی و حمایت از بازی های شناختی با همكاری شورای نظارت بر اسباب بازی و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان اجرایی شده است.

ارتقای سرمایه شناختی یكی از ابزارهای توسعه و پیشرفت جامعه به شمار می رود و بازی یكی از فرصتهایی است كه میتواند موجب پرورش كاركردهای اجرایی و ارتقا سرمایه شناختی شود. با توجه به این كه بازی های شناختی از جایگاه ویژه ای در حوزه ارزیابی و توانبخشی شناختی در كودكان و بزرگسالان برخوردار هستند توسعه این محصولات در دستور كار ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد.

طراحی، تولید و عرضه بازی های شناختی به عنوان بخش جدایی ناپذیر رشد و تحول كودك و به عنوان ابزاری ارزان و دردسترس برای همه اقشار، از مهم ترین عواملی است كه زمینه ایجاد وگسترش مهارتهای جدید حركتی، شناختی وزبانشناختی، رافراهم می كند.

مركز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#
   تاریخ: ۱۶:۵۲ - ۰۲/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۶