دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

ربیعی: پنچ هزار و 500 سازمان مردم نهاد در دولت یازدهم و دوازدهم مجوز گرفتند
 
سخنگوی دولت با تاكید بر این كه سازمان های مردم نها باید تقویت شوند گفت: امروز 9 هزار سازمان مردم نهاد فقط در حوزه بهزیستی فعالیت می كنند كه از این تع...

سخنگوی دولت با تاكید بر این كه سازمان های مردم نها باید تقویت شوند گفت: امروز 9 هزار سازمان مردم نهاد فقط در حوزه بهزیستی فعالیت می كنند كه از این تعداد پنچ هزار و500 سازمان مردم نهاد در دولت یازدهم و دوازدهم مجوز گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، «علی ربیعی» سخنگوی دولت عصر شنبه در حاشیه بازدید از سرای حافظ مركز اشتغال و كارآفرینی بهبود یافتگان از اعتیاد و كارتن خوابی گفت: برنامه ای كه امروز داشتیم معطوف به سیاستگذاری در رابطه با اشتغال حمایتی و هم حمایت از گروه های اجتماعی خاص كه به چرخه زندگی برگردند است.

وی با بیان این كه دولت برای این كار دو سیاست را در حوزه اقتصاد و تولید اشتغال دنبال كرده است، افزود: توسعه زیرساخت ها معمولا در بودجه عمرانی و سرمایه گذاری های مختلفی كه در كشور صورت می گیرد دنبال می شود اما برای اشتغال های خرد و هم برای معیشت بعضی گروه های خاص كه در چرخه بزرگ اشتغال صنعتی نمی توانند قرار بگیرند سیاست اشتغال حمایتی را در این زمینه آغاز كردیم كه هم به رشد ملی كمك كند و هم هدر دادن پول نباشد و پول پاشی نباشد.

ربیعی یادآور شد: براساس این سیاست اشتغال حمایتی چند شاخه دارد كه بخشی از آن گروه های آسیب پذیر شناسایی شدند كه امروز یكی از آن استراتژی هایی كه اجرا شد در سرای حافظ شاهد آن هستیم.

سخنگوی دولت گفت: برنامه ریزی آموزشی برای این افراد در نظر گرفته و اجرا شد و امسال سه هزار و 700 میلیارد تومان پول قرض الحسنه برای گروه هایی در قالب مددجویان و گروه هایی كه در معرض آسیب بودند و نجات پیدا كردند در نظر گرفته شد كه این فقط وام نیست قسمتی از آن در قالب آموزش حین كار هزینه شده است.

وی یادآور شد: به جای این كه حقوق ماهیانه مستقیم به آنها داده شود در یك دوره زمانی آموزش دیده و صاحب شغل می شوند و از نظر منزلت اجتماعی و اقتصادی هم جامعه و هم افراد سود خواهند برد.

ربیعی با اشاره به شیوع كرونا گفت: تا امروز افرادی در حوزه های ورزش، حمل و نقل و خدمات تا سقف 15 هزار میلیارد تومان به بانك معرفی شدند كه 9 هزار میلیارد تومان دریافت كردند و بقیه هم در نوبت دریافت هستند همچنین علاوه بر 15 میلیارد تومان، پنچ هزار میلیارد تومان دیگر هم امكان پرداخت كمك وجود دارد.

سخنگوی دولت در ادامه افزود: برای این كه مهاجرت معكوس صورت بگیرد حدود 20 هزار میلیارد تومان وام اشتغال ارزان قیمت با 4 و 6 و 10 درصد كارمزد برای روستایان در نظر گرفته شد. خوشحالم كه بگویم امروز سهم روستاییان از میزان وام اشتغال از 3 درصد به 29 درصد رسیده است و طبق گزارش های داده شده امروز شاهد مهاجرت معكوس هستیم.

وی از برگشت 2 هزار و 200 میلیارد تومان از وام های پرداختی اشتغال روستایی خبر داد و گفت: این منابع باز به چرخه اشتغال روستاییان بر می گردد.

ربیعی افزود: از دیگر كارها در بحث توانمند سازی تمركز اشتغال خانگی و اشتغال توان یابان بود كه آموزش های خاص برای توانمند سازی در حال انجام است.

وی با بیان این كه دولت برنامه اشتغال حمایتی را در سالهای گذشته دنبال كرده است كه آثار خود را تاكنون داشته است گفت: به عنوان مثال امسال هزار و 350 میلیارد تومان برای توسعه گیاهان دارویی در مناطق محروم در نظر گرفتیم و در این زمینه با گروه های هدف مختلفی این كار جلو رفته است.

سخنگوی دولت افزود: در آینده نه چندان دور شاهد نوعی از اشتغال هایی خواهیم بود كه به نوعی وام دهی و پول پاشی محسوب نمی شود بلكه اشتغال زایی براساس توانمند كردن و نوعی كارآفرینی اجتماعی است.

ربیعی با بیان این كه برای این كه این نوع كارها صورت بگیرد به یك دسته از سازمان های مردم نهاد كار را واگذار كردیم گفت: یكی از استراتژی های دولت واگذاری كار به سازمان های مردم نهاد بود كه براین اساس امروز 9 هزار سازمان مردم نهاد فقط در حوزه بهزیستی فعالیت می كنند كه از این تعداد پنچ هزار و 500 سازمان مردم نهاد در دولت یازدهم و دوازدهم مجوز گرفتند.

وی با تاكید بر این كه امروز بروكراسی ها بشدت پایین آمده است و براحتی مجوزها صادر می شود گفت: سازمان های مردم نهاد و تقویت آنها سیاستی بود كه این دولت دنبال كرد تا به واسطه گروه های میانجی، گروه های هدف بتوانند بیشتر تحت حمایت قرار بگیرند.

سرای حافظ مركز اشتغال و كارآفرینی بهبود یافتگان از اعتیاد و كارتن خوابی در سال 1399 در منطقه 14 تهران افتتاح شد. این مركز ظرفیت اشتغال 200 نفر را دارد و شامل كارگاه هایی برای تولید اقلامی چون كیف مدارس ماسك جراحی و ... است.
منبع خبر:
پایگاه دولت
   تاریخ: ۰۳:۰۷ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۶