دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

تولید عینكی برای ناشنواها و كم شنواها/ فناوری واقعیت افزوده در خدمت بشر
 
تهران- ایرنا- فناوران عینكی بر اساس فناوری واقعیت افزوده ساخته اند كه قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار را برای كمك به افراد ناشنوا و كم شنوا دارد.
تولید عینكی برای ناشنواها و كم شنواها/ فناوری واقعیت افزوده در خدمت بشر تهران- ایرنا- فناوران عینكی بر اساس فناوری واقعیت افزوده ساخته اند كه قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار را برای كمك به افراد ناشنوا و كم شنوا دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، واقعیت افزوده (Augmented Reality) یك فناوری جدید است كه از تركیب همزمان دنیای واقعی و تصاویر مجازی شكل می گیرد و كاربر شاهد تركیبی از واقعیت موجود و اطلاعات تولید شده توسط رایانه است.

یك شركت فناور آمریكایی به مدیریت دن اسكارفی موفق به تولید عینكی شده است كه با اتصال به یك گوشی تلفن همراه می تواند با پردازش داده های صوتی آنها را به متن به شكل زیرنویس تبدیل كند.

الهام بخش اسكارفی برای ساخت این عینك ها پدربزگش با 97 سال سن بوده است كه به دلیل كم شنوایی قادر به برقراری ارتباط با دیگر اعضای خانواده نبود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی یاهو نیوز، وی در این مورد می گوید: می دیدم كه پدربزرگم همیشه ساكت گوشه ای نشسته بود ولی فكر كردم او همیشه برنامه های تلویزیونی را با زیرنویس دنبال می كند، چرا در مورد ارتباط با دیگران از زیرنویس استفاده نكنیم؟

تولید عینكی برای ناشنواها و كم شنواها/ فناوری واقعیت افزوده در خدمت بشر

اسكارفی در توضیح شیوه كاركرد این عینك ها می گوید: نرم افزار ما به شكلی كارامد می تواند ورودی صدا را از میكروفن تعبیه شده روی این عینك دریافت كرده و به گوشی بفرستد. گوشی تلفن همراه سپس صدا را به متن زیرنویس شده تبدیل می كند.

وی خاطرنشان می كند داده های گفت وگو تنها روی گوشی تلفن همراه فرد ذخیره می شود و در فضای ابری قرار نمی گیرد به این شكل خود آن فرد تنها مالك آن است.

در حالی كه دستگاه جدید به عنوان یك تغییردهنده زمین بازی در حوزه ابزارهای كمك رسان به افراد ناشنوا با استفاده از هوش مصنوعی مطرح شده است، مسائلی هم پیرامون آن هنوز وجود دارد كه باید حل شود. گفت وگوهای گروهی و وقتی افراد وسط حرف یكدیگر می پرند، هنوز با این شیوه قابل تبدیل به زیرنویس نیست. همچنین محیط پیرامونی باید تا حد ممكن آرام باشد تا زیرنویس دقیق شود.

ولی اسكارفی می گوید این هنوز اول راه فناوری است.

عینك هوشمند سرویس دهی خود را با 100 كاربر بتا از روز جمعه (هفتم مرداد) آغاز كرد.

اسكارفی گفت: ما با تعداد كمی كار را آغاز كردیم تا بازخوردها را بررسی كنیم و بدانیم از چه بخش هایی راضی یا ناراضی هستند و بعد آن را توسعه دهیم.

برچسب ها
- هوش مصنوعی
- عینك
- ناشنوایان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۸:۰۸ - ۰۸/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۳