دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

سه تا پنج هزار نوزاد ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی سالانه در كشور متولد می شوند
 
مشهد- ایرنا- رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی گفت: سالانه سه تا پنج هزار نوزاد ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی در كشور متولد می شوند كه ارتقای پوشش برنامه غربالگری ناشنوایی و كم شنوایی در كشور عوارض را برای فرد و جامعه به حداقل ممكن ...
سه تا پنج هزار نوزاد ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی سالانه در كشور متولد می شوند مشهد- ایرنا- رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی گفت: سالانه سه تا پنج هزار نوزاد ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی در كشور متولد می شوند كه ارتقای پوشش برنامه غربالگری ناشنوایی و كم شنوایی در كشور عوارض را برای فرد و جامعه به حداقل ممكن خواهد رساند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از دانشگاه علوم پزشكی مشهد، دكتر سعید محمودیان در كارگاه آموزشی "تبیین استانداردها، فرآیندها و ثبت خدمات مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و كودكان در سطوح مختلف نظام ارجاع" افزود: در جهان 470 میلیون نفر درگیر اختلالات شنوایی و در ایران سه تا پنج درصد جمعیت درگیر این اختلال هستند كه 6.8 درصد بار بیماری در ایران را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان این كه این بیماری 50 تا 60 درصد قابل پیشگیری است ادامه داد: تاكنون 6 برنامه پیمایشی در زمینه ناشنوایی و كم شنوایی در كشور انجام شده است.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی گفت: برای چهار سال آینده نیز بر اساس اسناد بالادستی چهار برنامه در چهار حوزه از جمله ظرفیت سازی و گسترش مراكز غربالگری و پیاده سازی شیوه نامه ادغام در هر سه سطح خدمات خواهیم داشت و فرایندها همه باید در سامانه های الكترونیكی خدمات سلامت وارد شده و سطوح خدمت پیوستگی پیدا كنند.

محمودیان هدف اصلی از اجرای برنامه غربالگری شنوایی را كاهش بار بیماری در كشور اعلام كرد و افزود: خوشبختانه پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان از 72 درصد در سال 99 به 84 درصد در سال 1400 رسیده است ولی باید تا پایان سال 1401 به پوشش 90 درصدی و در نهایت به پوشش 100 درصدی در سطح كشور برسد.

وی با بیان این كه موارد كم شنوایی در بزرگسالان نیز قابل پیشگیری است و بسته خدمتی سالمندان نیز به زودی وارد برنامه ها خواهد شد افزود: درصد اختلالات شنوایی بین افراد 60 تا 70 ساله 42 درصد ولی در افراد بالای 70 سال جامعه بیش از 70 درصد است كه این معضل ضرورت برنامه ریزی برای سلامت شنوایی سالمندان را نشان می دهد.

وی ادامه داد: ارتقای سطح سواد سلامت مردم و مشاركت آنها در اثربخشی و اجرای برنامه ها بسیار مهم است،

برچسب ها
- درمان ناشنوایی
- مشهد
- اختلال تكاملی نوزادان
- دانشگاه علوم پزشكی مشهد
- نوزاد
- كم شنوایی
- ناشنوایان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۰۳ - ۰۸/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۰