دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

مشكل بهزیستی در تامین «سمعك» ناشنوایان
 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: تامین «سمعك» از مهم ترین نیاز های سازمان محسوب می شود و سازمان بهزیستی در این زمینه دچار مشكل است.
مشكل بهزیستی در تامین «سمعك» ناشنوایان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: تامین «سمعك» از مهم ترین نیاز های سازمان محسوب می شود و سازمان بهزیستی در این زمینه دچار مشكل است.
مشكل بهزیستی در تامین «سمعك» ناشنوایانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ اصغر كاظمی با اشاره به اینكه طی سال جاری ردیف بودجه تجهیزات توانبخشی با روند افزایشی همراه بوده و ماه گذشته حدود 60 درصد اعتبارات در این زمینه به استان ها ابلاغ شده است تا زودتر خرید های موردنیاز خود را انجام دهند، افزود: تامین «سمعك» از مهم ترین نیاز های سازمان محسوب می شود، چراكه در زمینه تولید سمعك تولیدكننده داخلی نداریم و سازمان بهزیستی در این زمینه دچار مشكل است.

وی با اشاره به اقدامات بهزیستی برای سهولت دسترسی مددجویان به تجهیزات توانبخشی، بیان كرد: طی سال جاری ردیف بودجه تجهیزات توانبخشی با روند افزایشی همراه بوده است و ماه گذشته حدود 60 درصد اعتبارات در این زمینه به استان ها ابلاغ شده است تا زودتر خرید های موردنیاز خود را انجام دهند، چراكه ممكن است قیمت ها افزایش یابد، حداقل خریدهایمان را از قبل انجام داده باشیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: لذا در حال حاضر انبار های مراكز استان مملو از ویلچر است و كمبودی در این زمینه وجود ندارد، هرچند كه در لحظه نیاز پیش می آید.

كاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه ویلچر های برقی در چه شرایطی به مددجویان تخصیص می یابد، اینگونه توضیح داد: ویلچر برقی موردنیاز بسیار محدود است و شاید سالانه حدود 1000 ویلچر برقی كافی باشد. این نوع از ویلچر ها میان افراد دارای معلولیتی توزیع می شود كه امكان تحرك نداشته باشند. زمانی كه فردی بتواند با قدرت دست ویلچر را به حركت درآورد، ویلچر برقی به وی ارائه نمی شود، زیرا از نظر علمی و توانبخشی فرد پس رفت می كند.

وی تاكید كرد: فردی كه از نظر توانی امكان تحرك اندام فوقانی را داشته باشد، اما از ویلچر برقی استفاده كند، عضلات او تحلیل می رود، لذا ویلچر برقی به افرادی ارائه می شود كه علاوه بر اینكه توان تحرك كلی را ندارند، نتوانند اندام فوقانی خود را حركت دهند. بسیاری از افراد دارای معلولیتی كه توان حركت دارند نیز از ما تقاضای ویلچر برقی دارند و این درحالیست كه از نظر علمی این موضوع اشتباه است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور یادآور شد: البته به دلیل اینكه قیمت ویلچر برقی بالاست، سازمان بهزیستی در تهیه آن دچار مشكل است، اما اغلب استان ها با كمك خیرین از پس نیاز سالانه شان برمی آیند و چندان پشت نوبتی در این زمینه وجود ندارد.

كاظمی گفت: سازمان بهزیستی به طور كلی برای تجهیزات توانبخشی تا سقف 33 میلیون تومان برای 5 وسیله، كمك هزینه پرداخت می كند.

وی با اشاره به اینكه تهیه ویلچر برقی یكی از نیازمندی های مهم سازمان بهزیستی است، اما در عین حال سمعك از مهم ترین نیاز های سازمان محسوب می شود، گفت: در زمینه تولید سمعك تولیدكننده داخلی نداریم و عمدتا سمعك ها وارداتی است و با تغییر نرخ ارز قیمت آن دچار نوسان است لذا سازمان بهزیستی در تامین سمعك دچار مشكل است چراكه در این زمینه رانت هایی وجود دارد كه گاهی اوقات بازار از سمعك خالی می شود؛ در این راستا سازمان بهزیستی از تولیدكننده های داخلی به شدت حمایت می كند.
   تاریخ: ۰۶:۵۷ - ۰۸/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱