دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن به چه علت است؟
 
شنیدن گاه به گاه صدای تق تق، در هنگام خم شدن زانو الزاماً به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هرچند كه این صداها معمولاً از مفاصل افراد مبتلابه آرتروز شنیده می شود.
شنیدن گاه به گاه صدای تق تق، در هنگام خم شدن زانو الزاماً به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هرچند كه این صداها معمولاً از مفاصل افراد مبتلابه آرتروز شنیده می شود.

صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن به چه علت است؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، ممكن است هنگام خم شدن یا صاف كردن زانوها، یا هنگام راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله ها، گاه به گاه صدای ضربات، كوبیدن، و تروق را بشنوید. پزشكان این صدا را كریپیتوس می نامند.

یك توضیح برای اینكه چرا این اتفاق می افتد، آرتروز است ، اما دلایل بسیاری دیگر وجود دارد. در بیشتر موارد، زانوهای پر سر و صدا مشكلی ندارند. با این حال، اگر شما هم درد دارید، ممكن است بخواهید از پزشك بخواهید تا زانوهای شما را بررسی كند.

كرپیتوس در زانو با كرپیتوس یا كراپیتوس در ریه ها متفاوت است كه می تواند نشانه ای از مشكل تنفسی باشد.

نگاهی به مفصل زانو زانو مانند یك لولای بزرگ عمل می كند . از استخوان ها، غضروف، سینوویوم و رباط ها تشكیل شده است.

استخوان ها زانو استخوان ران ( فمور ) را به استخوان دراز ساق پا ( تیبیا ) وصل میكند . نازك نی ، استخوانی در ساق پا، نیز به مفصل متصل است. كاسه زانو ( كشكك زانو ) استخوان كوچك و محدبی است كه در جلوی زانو قرار دارد و از مفصل محافظت می كند.

غضروف دو پد غضروفی ضخیم به نام منیسك استخوان ساق پا و استخوان ران را تحت فشار قرار می دهند و اصطكاك را در محل برخورد آنها كاهش می دهند.

سینوویوم یك بافت همبند تخصصی كه مفاصل و غلاف های تاندون را می پوشاند. مایع سینوویال برای روان كردن مفاصل عمل می كند.

رباط ها چهار رباط - نوارهای سخت و انعطاف پذیری كه در سراسر سطح ناهموار مفاصل كشیده می شوند - استخوان ها را به هم متصل می كنند.

علل ایجاد كریپتوس كرپیتوس به دلایل مختلفی به غیر از آرتروز رخ می دهد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می كنیم:

حباب های گاز با گذشت زمان، گاز می تواند در نواحی اطراف مفصل جمع شود و حباب های ریزی در مایع سینوویال تشكیل دهد . هنگامی كه زانوی خود را خم می كنید، برخی از حباب ها می تركند.

این طبیعی است و هر از گاهی برای همه اتفاق می افتد. باعث درد نمی شود.

كشیدگی رباط ها رباط ها و تاندون های اطراف مفصل زانو ممكن است با عبور از روی یك توده كوچك استخوانی، كمی كشیده شوند. همانطور كه آنها به جای خود باز می گردند، ممكن است صدای تق تق در زانو بشنوید.

ناپایداری كشكك فمورال بدن هر كس كمی متفاوت است. بافت ها و اجزای مختلفی كه زانو را تشكیل می دهند، از بدو تولد یا به دلیل سن، آسیب یا رویدادهای زندگی در افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، زانوهای شما ممكن است بیشتر از زانوهای فرد دیگری خم شوند، یا كاسه زانوهای شما آزادتر حركت كنند. به دلیل وجود این تفاوت ها ممكن است زانوهای یك نفر بیشتر از زانوهای فرد بعدی صدا كند.

جراحت كرپیتوس همچنین می تواند در نتیجه یك ضربه باشد. افتادن روی زانو می تواند منجر به آسیب به كاسه زانو یا سایر قسمت های مفصل زانو شود. كرپیتوس می تواند نشانه ای از این نوع آسیب باشد.

پارگی مینیسك در افرادی كه ورزش می كنند یا می دوند نسبتاً شایع است. پارگی منیسك می تواند باعث ایجاد كرپیتوس در حین حركت مفصل شود.

كندرومالاسی كشكك زمانی است كه به غضروف زیر سطحی كه كاسه زانو را می پوشاند آسیب می بینید. ممكن است متوجه یك درد مبهم در پشت كاسه زانو شوید كه معمولاً در اثر استفاده بیش از حد یا آسیب ایجاد می شود.

سندرم پاتلوفمورال یا زانوی دونده زمانی شروع می شود كه نیروی زیادی به كشكك وارد می كنید. این اتفاق قبل از ایجاد آسیب در سطح مفصل كشكك رخ می دهد و می تواند منجر به كندرومالاسی كشكك شود. ممكن است حسی مانند یك خرچنگ و رنده دردناك باشد كه هنگام حركت دادن زانو می توانید آن را ببینید یا بشنوید.

آرتروز آرتروز ممكن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما معمولا زمانی كه افراد در دهه 50 زندگی خود هستند شروع می شود .

استئوآرتریت كه به عنوان آرتریت «ساییدگی» نیز شناخته می شود، معمولاً مفاصلی را كه اغلب استفاده می كنید و مفاصلی كه وزن را تحمل می كنند، مانند زانوها ، تحت تأثیر قرار می دهد .

در استئوآرتریت، استرس مكانیكی و تغییرات بیوشیمیایی با هم تركیب می شوند و غضروفی را كه به مرور زمان از مفصل محافظت می كند، تجزیه می كنند. این امر باعث التهاب و درد می شود و ممكن است مفصل ترك خورده و خراشیده شود.

اگر كرپیتوس همراه با درد دارید، این می تواند نشانه ای از آرتروز باشد.

عمل جراحی زانوها گاهی اوقات ممكن است بعد از جراحی پر سر و صدا شوند. این ممكن است به دلیل تغییرات جزئی باشد كه در طول خود عمل رخ می دهد یا در مورد تعویض مفصل ، ویژگی های مفصل جدید تولید صدا میكند.

با این حال، اغلب صداها قبلا وجود داشت، اما مردم ممكن است بعد از عمل بیشتر متوجه آن ها شوند، زیرا در طول دوره پس از عمل بیشتر دقت می كنند.

بسیاری از افراد نگران این صدا هستند اما مطالعه داده های نزدیك به 5000 نفر این نتیجه را داشت كه وجود كرپیتوس پس از تعویض زانو تاثیری بر دیدگاه بلندمدت یا كیفیت زندگی افراد پس از 3 سال ندارد.

چه زمانی در مورد كریپیتوس نگران باشیم كرپیتوس در زانو شایع و معمولاً بدون درد است. نیازی به نگرانی در مورد آن نیست. با این حال، اگر درد همراه با صداهای ترق و ترق و تركیدن دارید، این می تواند نشان دهنده یك مشكل باشد.

كرپیتوس زانو: یكی از علائم شایع آرتروز (OA) است. یك علامت احتمالی آرتریت روماتوئید یا عفونی ممكن است با چندین نوع آسیب زانو همراه باشد اگر زانوی شما صدا می دهد و درد می كند، در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنید.

درمان كرپیتوس در هنگام درد كرپیتوس معمولا بی ضرر است و نیازی به درمان ندارد. اما، اگر درد یا علائم دیگری همراه با صدای زانو دارید، ممكن است نیاز به مراجعه به پزشك داشته باشید. درمان به علت زمینه ای بستگی دارد.

اگر مبتلا به آرتروز هستید، انواع درمان ها می توانند به شما در مدیریت علائم كمك كنند.

كارشناسان در حال حاضر موارد زیر را توصیه می كنند:

مدیریت وزن ورزش، مانند پیاده روی، شنا استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) داروهای تجویزی، از جمله تزریق استروئید به مفصل استفاده از كیسه های یخ و گرم برای كاهش التهاب فیزیوتراپی و تمرینات برای تقویت عضلات حمایت كننده از مفصل و افزایش دامنه حركتی درمان شناختی رفتاری در برخی موارد، جراحی یا تعویض مفصل ممكن است ضروری باشد. مدیتیشن همچنین می تواند درد را كاهش دهد و ممكن است بهزیستی كلی را بهبود بخشد.

ویتامین ها برای كرپیتوس داروها و درمان های طبیعی برای درد مفاصل در داروخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و آنلاین در دسترس هستند

گزینه ها عبارتند از:

كوركومین رزوراترول بوسولیا (كندر) دمنوش های گیاهی خاص فقط به خاطر داشته باشید كه تعداد كمی از آنها از نظر بالینی موثر هستند و برخی ممكن است اثرات نامطلوبی داشته باشند.

صدای ترك خوردن و تركیدن در زانوها معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست و بیشتر مردم نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر درد یا علائم دیگری همراه با زانوهای پر سر و صدا دارید، ایده خوبی است كه به پزشك مراجعه كنید.

ورزش، رژیم غذایی و مدیریت وزن همه راه هایی برای حفظ سلامت مفاصل زانو و جلوگیری از مشكلات بعدی هستند. همچنین می توانند به شما در مدیریت علائم و كاهش آسیب به زانوها در صورت ابتلا به آرتروز كمك كنند.

صدای تق تق زانو، لروما به معنای ورم مفاصل نیست

دكتر غلامرضا نادری گفت: شنیدن گاه به گاه صدای تق تق، و… در هنگام خم شدن زانو الزاماً به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هرچند كه این صداها معمولاً از مفاصل افراد مبتلابه آرتروز شنیده می شود.

شنیدن گاه به گاه صدای تق تق، و… در هنگام خم شدن زانو الزاماً به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هرچند كه این صداها معمولاً از مفاصل افراد مبتلابه آرتروز شنیده می شود.

كریپتوس معمولاً برای مفاصل بكار می رود اما می تواند جهت توصیف صداهای ریوی نیز استفاده شود.

شكیل شدن حباب های ریزی در مایع مفصلی با گذشت زمان، در نواحی احاطه كننده مفصل گاز ایجادشده كه سبب تشكیل شدن حباب های ریزی در مایع مفصلی (سینوویال) می شود.

هنگامی كه فرد زانوی خود را خم می كند برخی از این حباب ها تركیده ممكن است صدا ایجاد كنند. این وضعیت عادی بوده و گاه به گاه برای همه افراد رخ می دهد.

آرتروز سبب آسیب غضروف و استخوان می شود. هنگامی كه مفصل زانوی آسیب دیده حركت می كند، می تواند صدایی مانند تق تق یا ترق تروق ایجاد كند.

كرپیتوس می تواند در اثر آسیب نیز ایجاد شود.

چه زمانی باید در ارتباط با این صداها (كریپتوس) نگران شد؟ صدا دادن زانو شایع و معمولاً بدون درد است و نیازی به نگرانی نیست.

با این حال، دردی كه با صداهای زانو همراه است، می تواند بیانگر وجود یك مشكل باشد.

صدا دادن زانو یكی از شایع ترین علائم استئوآرتریت یا آرتروز است. همچنین این علامت می تواند یكی از علائم روماتیسم یا التهاب عفونی مفاصل بوده و ممكن است با چندین نوع مختلف از آسیب های زانو در ارتباط باشد.

درصورتی كه زانوهایتان صدایی مانند غژغژ یا ترق تروق ایجاد می كنند و این صداها با درد همراه اند هر چه سریع تر به پزشك مراجعه كنید.

كریپتوس و آرتروز

بر طبق گفته بنیاد آرتروز، حدود 27 میلیون آمریكایی به آرتروز مبتلا هستند.

این نوع از آرتروز عمدتاً افراد بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. آرتروز اغلب مفاصلی را تحت تأثیر قرار می دهد كه مانند مفاصل دست بیشتر مورداستفاده قرار می گیرند.

این نوع آرتروز مفاصل تحمل كننده وزن ازجمله زانو و ران را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

فشارهای مكانیكی یا تغییرات بیوشیمیایی به آرامی سبب فروپاشی غضروفی های بالش مانند مفصل شده و التهاب و درد ایجاد می كنند.

باگذشت زمان، غضروف از بین رفته و استخوان ها بر روی یكدیگر ساییده می شوند. كرپیتوسی كه با درد همراه است معمولاً توسط آرتروز ایجاد می شود.

دیگر عوامل ایجادكننده كرپیتوس كرپیتوس زانوها می تواند توسط آسیب های زانویی ازجمله پارگی های منیسك ایجاد شود. این آسیب ها در افرادی كه ورزش، دو یا دویدن نیمه تند انجام می دهند، نسبتاً شایع است.

پارگی منیسك می تواند سبب ایجاد كرپیتوس در هنگام حركت مفصل شود. نرمی كشكك زانو (كندرومالاسی پاتلا) دردی در پشت كشكك زانو است كه براثر استفاده بیش ازحد یا آسیب ایجاد می شود.

این آسیب به غضروف پوشاننده سطح زیرین استخوان كشكك زانو وارد می شود.

در صورتی كه فرد به نرمی كشكك زانو مبتلا باشد، صدایی غژغژ مانند و سائیده شدنی دردناك را شنیده و احساس می كند.

دیگر انواع آرتروز و آسیب های زانو نیز می توانند سبب ایجاد كرپیتوس شوند.

درمان كریپتوس هنگامی كه دردناك می شود كریپتوس یا صدا دادن زانو، تا زمانی كه بدون درد بوده و توسط یك بیماری، آسیب یا شرایطی دیگر ایجاد نشده باشد، بی خطر بوده و نیاز به هیچ درمانی ندارد.

اما هنگامی كه صدا دادن زانو با درد همراه می شود، درمان به علت زمینه ای آن بستگی خواهد داشت.

برای مثال، آرتروز درمان های متفاوتی دارد. پزشك ممكن است داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (مثل بروفن و دیكلوفناك) تجویز و استفاده از كمپرس سرد را جهت كاهش التهاب را پیشنهاد كند.

استفاده از زانوبند می تواند به حمایت و استراحت دادن زانو كمك كند. فیزیوتراپی و تمرین درمانی، عضلات حمایت كننده زانو را قوی كرده و محدوده حركتی زانو را افزایش می دهند.

در برخی موارد، ممكن است جراحی یا تعویض مفصل موردنیاز باشد.

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۵:۵۶ - ۰۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸