دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

چرا «مردان» به سلامتی خود اهمیت نمی دهند؟
 
گروه سلامت خبرگزاری فارس: اكنون در هفته سلامت مردان قرار داریم.هفته ای كه به صورت رسمی و منسجم تر به موضوع مهم سلامت مردان و مخاطرات آن پرداخته شده و سعی می شود هشدارها و توصیه های لازم برای تامین سلامت مردان بیشتر یادآوری و گوشزد شود.

مردان به دلیل جایگاه متفاوت سرشتی، اقلیمی و شرایط حرفه ای و بهداشتی متفاوت، در معرض امراض و بیماری های مختلفی هستند. در تهران حدود 60 درصد موارد ابتلا به كرونا و حدود 70 درصد از مرگ و میرهای ناشی از كرونا مربوط به مردان است.



در سال های اخیر مطالعات متعدد حاكی از این بوده است كه مردان در جوامع توسعه یافته صنعتی و سایر جوامع در حال پیشرفت و از جمله در كشور ما به دلیل نوع آسیب پذیری در فعالیت های بیرون از منزل، در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.

حجم بالای درگیری آقایان در زندگی روزمره و اینكه مردان نقش اصلی را برای تدارك اقتصادی خانواده بر عهده دارند، موجب آن شده كه با یك غفلت عمومی با سلامت خود رو به رو باشند و به همین دلیل بسیاری از مردان در صورت ابتلا به بیماری های مزمن و كاهنده توانایی های عمومی معمولا دیر به پزشك مراجعه می كنند.

مراجعه دیرهنگام مردان به پزشك عامل شدت یافتن بیماری هاست و آثار به خطر افتادن سلامت مردان تنها بحث زیان ها و خسران های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیست، بلكه می تواند آثار متعددی را در توسعه كشورها ایفا كند.

در كشور ما مردان به دلایل متفاوتی علاوه بر جنبه های افتراقی بیولوژیك در برنامه های مختلف سلامت آسیب پذیری های متفاوتی دارند. مردان در مقایسه با زنان ایرانی بین پنج تا 10 برابر در صحنه های ترافیكی و حوادث شهری آسیب پذیرتر هستند.

در بحث بیماری هایی همچون بیماری اسكیزوفرنی و افسردگی های مزمن طولانی مدت، بیماری های شغلی، سرطان ها و بیماری هایی از این قبیل در مردان شیوع بالاتری دارد.

مردان به دلیل درگیری های مختلف استرسی كه در محیط های شغلی و اجتماعی تجربه می كنند بیشتر از زنان آثار زیان بار استرس را در ابعاد روانی متحمل می شوند.

 بیماری هایی مانند آسم، بیماری های انسدادی ریوی، بیماری های قلبی و عروقی، مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، حوادث ناشی از فشار خون بالا، دیابت های مزمن در مردان بیشتر از زنان است.

پیش بینی می شود كه بالغ بر 20 تا 25 درصد مردان به نوعی به مواد دخانی از جمله سیگار اعتیاد دارند و 18 درصد مردان به فشارخون بالا مبتلا هستند و بیش از 95 درصد مردان در طول زندگی خود حتما دچار یك عامل پرخطر كاهنده كیفیت زندگی خواهند شد.

برای آشنایی با آخرین وضعیت سلامت مردان ایرانی و اقدامات موثر در پیشگیری و درمان بیماری های مختلف، با سید جلیل حسینی، رئیس مركز تحقیقات سلامت مردان  و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و مبدع برگزاری هفته سلامت مردان و كنگره مربوط به آن در ایران  به گفت وگو نشستیم.



این استاد ارولوژی در این گفت وگو به موضوعاتی همچون بالا بودن درصد بیمار شدن بیشتر مردان نسبت به زنان، اینكه از بین 40 علت، 33 علت مرگ در مردان بیشتر است؛ بالا بودن میزان مرگ ناشی از قتل و دگر كشی، میزان مرگ در اثر آلودگی هوا، خودكشی و تصادفات جاده ای تا دو برابر و حتی بیشتر در مردان، علت 50 درصد ناباروی مرتبط با مردان و مهمترین آزمایشاتی كه مردان باید در میانسالی انجام دهند، تدوین سند ملی سلامت مردان و... اشاره كرد. مشروح این گپ و گفت در ادامه از نظرتان می گذرد.

آقای دكتر! در ابتدا از برگزاری كنگره سلامت مردان و تاریخچه آغاز آن، اهداف برگزاری این كنگره و هفته سلامت مردان برای مان بگویید.

هفته سلامت مردان را 15 سال است در كشور اجرا می كنیم. 10 سال اول را به اطلاع رسانی به مردم اختصاص دادیم و 5 سال بعدی به تحقیقات پرداختیم و امسال توانستیم سند سلامت مردان را در كشور تصویب كنیم.امسال پنجمین كنگره سلامت مردان را برگزار می كنیم.

 سند سلامت مردان چه ویژگی دارد و چه اهدافی را دنبال می كند؟

این سند با همكاری چندین سازمان و دستگاه طراحی شده و برای اینكه كاهش بیماری ها و ارتقا سلامت مردان تامین شود، برنامه ریزی شده و در حقیقت كارهایی كه باید برای مردان انجام شود تا بیماری های آنها كمتر شود، در این سند دیده شده است.

سازمان هایی باید در این خصوص درگیر باشند؛در وزارت بهداشت، خانه های بهداشت و مراكز جامع سلامت به موضوع سلامت مردان رسیدگی كرده و ویزیت های لازم انجام می شود.

مشكلی كه در تمام دنیا برای بار بیماری ها در مردان داریم و در ایران هم این موضوع هست؛ اینكه كه به طور كلی مردان برای مشكلات سلامتی خود كمتر مراجعه می كنند؛ یعنی استمداد طلبی كمتری دارند.

چرا مردان دیر نزد پزشك می روند؟

علل و چرایی این عدم استقبال از سوی مردان برای ویزیت پزشك و درمان بیماری های احتمالی چیست؟

چند علت مطرح شده؛ یكی دیدگاه رویین تنی است؛ اكثرا مردان به عنوان بزرگ و سرپرست خانواده و مختصات فیزیولوژیك مردان و اینكه خود را از اعضای دیگر قوی تر می ببینند؛ همچنین این تصور كه بیماری ها نمی تواند مردان را ناتوان كند، به پزشك كمتر مراجعه می كنند.

در این خصوص و توجیه اینكه چرا مردان به پزشكان كمتر مراجعه می كنند، استدال هایی مثل اینكه كار از سلامتی واجب تر است و باید بیشتر كار كنیم و ما مسؤول تامین هزینه های خانواده هستیم؛ از جمله عواملی هستند كه باعث می شود مردان مسائل بهداشتی را به تاخیر می اندازند.

از طرف دیگر، شرایط كاری مردان پرخطر تر است و استرس های بیشتری دارند؛ در نتیجه برای رفع این استرس ها به مواد مضری مثل سیگار پناه می برند و در محیط كاری كه كار می كنند ممكن است موادی داشته باشد كه روی سلامت آنها تاثیر منفی داشته باشد؛ مثل لاستیك سازی یا مواد شیمیایی؛ در نتیجه مجموع اینها این مسئله را به وجود می آورد كه در اكثر بیماری ها شیوع و بروز عوارض بیماریها در مردان بیشتر باشد.

میزان خودكشی، دگركشی و تصادفات جاده ای در مردان تا دو برابر بیشتر از زنان

اكنون كدام بیماری های جسمی و روانی بیشتر مردان را تهدید می كند؟

خودكشی، تصادفات جاده ای تا دو برابر و حتی بیشتر، میزان مرگ ناشی از قتل و دگر كشی در مردان بیشتر است؛ همچنین میزان مرگ در اثر آلودگی هوا 1.5 برابر بیشتر است؛ در نتیجه سالهای از دست رفته سلامتی به دلیل ابتلا به بیماری و ناتوانی در مردان بیشتر است.

مرگ در بسیاری از بیماری ها در مردان بیشتر از زنان است

آقای دكتر! وضعیت بیماری های واگیر و غیر واگیر در مردان چگونه است؟

مرگ در همه بیماری ها در مردان بیشتر است؛ به جزء آلزایمر، بیماری های زنان مثل سرطان سینه و دستگاه زنانگی و شرایطی كه زنان در زمان زایمان دارند. بیماری قلبی و میزان مرگ در آنها و سرطان های ریه در مردان بیشتر است، نارسایی تنفسی در مردان علت مرگ بالاتری دارد.

سیروز كبدی، سل و علت مرگ در مردان بالاتر است و در مجموع، اگر به 40 علت مرگ نگاه كنیم، 33 علت مرگ در مردان بیشتر است.

به مردان به دلیل اینكه بزرگی خوش خیم پروستات دارند توصیه داریم از سن 45 سالگی معاینه و آزمایش پروستات «PSA» را انجام بدهند

 

 سرطان معده، كبد، مری، حتی بیماری های مقاربتی و ارتباطی مثل ایدز و بیماری كلیوی در مردان بیشتر است و علت فوت در این بیماری ها در مردان بیشتر است.

میزان خودكشی در مردان 2 برابر بیشتر از زنان

از نظر بیماری روانی در ایران مردان چگونه هستند؟

از لحاظ خودكشی،میزان آن در مردان بیشتر است و میزان آن حدود 2 برابر بیشتر است و در نزاع و دعوا به نوعی عصبانی بودن و میزان درگیری ها و منجر به قتل در مردان 4 برابر بیشتر است.

با توجه به شیوع كرونا و تاثیر گذاری و تفاوت آسیب در مردان چقدر فرق داشته؟

آقای دكتر! اكنون با توجه به شیوع كرونا آیا میزان ابتلا و مرگ در اثر ابتلا به كرونا در مردان بیشتر از زنان است؟

بله، در حقیقت مردان بیشتر گرفتار كرونا شدند و ما در مقاله ای كه در مجله سلامت مردان  چاپ شده نشان دادیم گرفتاری كرونا در مردان بیشتر از زنان است.

آقای دكتر!با این توضیحاتی كه بیان كردید،مردان برای تامین سلامت خود و جلوگیری از ابتلا به بیماری ها چه اقداماتی باید انجام دهند و  از كدام سن باید بیشتر مواظب سلامتی خود باشند؟

واقعا سنی برای مردان نمی شناسیم. فرض كنید در سن كودكی توصیه داریم كودكان زیر یكسال حتما توسط پزشك معاینه شوند؛ چون ممكن است عدم نزول داشته باشند و اگر جراحی نشود، می تواند در بزرگسالی باعث عقیم شدن آنها شود. 

میزان خودكشی در مردان حدود 2 برابر بیشتر از زنان است و در نزاع و به نوعی عصبانی بودن و میزان درگیری ها و منجر به قتل، در مردان 4 برابر بیشتراز زنان است

 

آزمایش مهم در سن 45 سال به بالا

به مردان به دلیل اینكه بزرگی خوش خیم پروستات دارند توصیه داریم از سن 45 سالگی معاینه و آزمایش پروستات «PSA» را انجام بدهند. البته ما سلامت مردان را محدود به بیماری های دستگاه اداری و تناسلی نكردیم بلكه معتقدیم در همه بیماری ها و علل آن و مرگ و میر مردان با توجه به عوارضی این بیماری ها اقدام كنیم و معتقدیم در شبكه های سلامت فضایی به وجود آید تا مردان نیز به مراكز بهداشتی مراجعه كنند.

ناباروری در برخی موارد شاید قابل درمان نباشد و ژنتیكی باشد، برخی با جراحی و برخی ممكن است با توصیه های لازم  برطرف شود

 

اگر مراكز بهداشتی ما فقط در روز فعال است و فقط زنان می تواننند مراجعه كنند، باید این تغییر كند و به نوعی فرصت ایجاد شود تا مردان بعد از ساعت كاری ویزیت و معاینه شوند. به نظر ما باید دسترسی مردان به خدمات سلامت را فراهم كرده و اطلاع رسانی بیشتری به مردان شود و اعتماد در خصوص اینكه مشكلات مربوط به سلامت جنسی را مطرح كنند و برای سلامت باروری خود مطمئن شوند و اینكه مشكلی برای فرزند آوری آنها وجود ندارد.

50 درصد ناباروی مربوط به مردان است

آقای دكتر! چند درصد علت ناباروی مربوط به مردان است؟

50 درصد ناباروی مربوط به مردان است و تمام اطلاعات جهانی و كشوری تایید می كند كه 50 درصد عامل ناباروری مرد است؛ در نتیجه سالیان سال است كه ما مطرح می كنیم كه این نكته كه  مطرح می شود كه اگر زوجی نابارو بودند و بچه دار نشدند فقط خانم باید به پزشك مراجعه كند خطاست و به نوعی اجحاف به زنان است؛چون 50 درصد علت می تواند مربوط به مردان باشد.

میزان درمان پذیری ناباروری 



ناباروری از چه سنی قابل درمان است؟

ناباروری در برخی موارد شاید قابل درمان نباشد و ژنتیكی باشد، برخی با جراحی و برخی ممكن است با توصیه های لازم ناباروری برطرف شود؛ در نتیجه این مشكل از ساده ترین توصیه ها مثل توصیه رفتاری و تغذیه حل می شود تا بالاترین نوع كه ژنتیكی است و نیاز است با روش های آزمایشكاهی ژنتیكی سلوهای معیوب را كنار بگذاریم و سلول سالم را برای تخمك قرار دهیم.

تدوین سند سلامت مردان در ایران 

در هر حال برای بحث سلامت مردان خوشبختانه كارهای علمی عمیقی در سه چهار سال گذشته در حال انجام بوده؛ از جمله سند سلامت مردان نقطه عطف بزرگی است كه در كشور اتفاق می افتد و جالب است كه ما به عنوان یكی از كشورهای پیشرو در سلامت مردان هستیم؛در حالی كه هیچ كدام كشورهای منطقه به آن نپرداختند و اكثر كشورهای توسعه یافته كه در این خصوص اقدامكردند، حدودا همزمان با ما شروع كردند. 

 ایران جزء كشورهای پیشرو در سلامت مردان است

از نظر بنده كه پایه گذار موضوع سلامت مردان هستم، این ایده برگزاری در 15 سال گذشته منجر به بهبود شرایط اطلاعات مردان در حوزه سلامت و  مراجعه مردان به پزشك شده و طراحی سیستم نظام سلامت برای رعایت مردان  خوب پیش رفته و ایران جزء كشورهای پیشرو در این خصوص هستیم. 

امروزه در دنیا در كشورهای مختلف مثلا در شرق مثل چین و استرلیا و در اروپا روز و هفته سلامت مردان داریم و در چندین مرحله در طول سال اروپایی ها این كار را كرده اند.

خوشبختانه با پیشنهادی كه بنده در انجمن ارولوژی مطرح كردم، وزارت بهداشت استقبال خوبی كرد و همه دانشگاه های علوم پزشكی كشور  به این موضوع پرداختند؛ به طوری كه قدم های خوبی برای سلامت مردان برداشته شده و ما اولین مركز تحقیقات سلامت مردان را در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاسیس كردیم و این مركز اقدامات خوبی را در خصوص موضوع سلامت مردان انجام می دهد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۸:۴۴ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۱