دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

سن طلایی درمان اُتیسم را جدی بگیرید
 
مسئول حوزه توانبخشی بهزیستی شهرستان گلپایگان گفت: برخی خانواده ها در تشخیص بیماری اُتسیم در فرزندان خود ناتوان هستند و سن طلایی درمان را از دست می دهند.
سن طلایی درمان اُتیسم را جدی بگیرید  فاطمه طیباتی در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: حدود هزار و 850 نفر معلول شناخته شده(جسمی و ذهنی، اعصاب و روان، شنوایی، بینایی و سالمندان) در گلپایگان تحت پوشش بهزیستی هستند. از این تعداد 729 نفر از بهزیستی مستمری و 90 نفر نیز علاوه بر مستمری حق پرستاری ماهانه هم دریافت می كنند.

وی ادامه داد: به بیشتر معلولان نیازمند و متقاضی وسایل كمك توانبخشی داده می شود. در همین راستا از ابتدای سال جاری تاكنون 55 وسیله توانبخشی از جمله ویلچر برقی و... به خانواده های متقاضی به صورت رایگان داده شده است.

مسئول حوزه توانبخشی بهزیستی شهرستان گلپایگان، گفت: برای پرداخت هزینه مناسب سازی منزل و خودرو كارشناس بازدیدهایی را از منزل و خودروی متقاضیان انجام می دهند و اگر نیازمند مناسب سازی باشد مستندات به اصفهان ارسال می شود و حداكثر تا سقف 10 میلیون تومان در این راستا كمك مالی انجام می شود.

طیباتی افزود: منتظر نماندیم كه خود معلول درخواست ارائه خدمات كند، بلكه كارشناسان از طریق همكاری با خانه های بهداشت، بهورزها و دهیاری ها سركشی های لازم را انجام می دهند و مددجویان این حوزه را شناسایی می كنند تا به آنها كمك های لازم ارائه شود، چراكه برخی از افراد در روستاهایی هستند كه دسترسی راحتی به بهزیستی ندارند. اگر در خانواده ای پدر یا مادر دارای معلولیت شدید وابسته به تخت باشد فرزند پسر می تواند از معافیت كفالت برای خدمت سربازی استفاده كند.

وی با بیان اینكه در شهرستان گلپایگان 2 مركز توانبخشی شبانه روزی(خانه سالمندان و دختران ذهنی بالای 14 سال) داریم، تصریح كرد: مركز اُتسیم در گلپایگان منطقه غرب استان را پوشش می دهد. افراد این مركز بیشتر نیازمند كار درمانی و گفتار درمانی هستند. در مركز اتیسم گلپایگان 35 نفر حضور دارند كه به ازای هر نفر ماهانه یك میلیون و 700 هزار تومان سرانه از طریق دولت پرداخت می شود، اما این میزان یارانه جوابگوی تأمین هزینه های این مركز نیست .

مسئول حوزه توانبخشی بهزیستی شهرستان گلپایگان، خاطرنشان كرد: برخی از خانواده ها در تشخیص بیماری اُتسیم در فرزندان خود ناتوان هستند و سن طلایی درمان را از دست می دهند. بنابراین لازم است خانواده ها به علائمی همچون دیر زبان باز كردن، ارتباط نگرفتن فرزند با دیگر بچه ها، تمركز به یك وسیله خاص، توجه نكردن كودك به صدا زدن اسمش، خندیدن یا گریه كردن های بی دلیل، غریبگی با محیط، بی قراری در محیط جدید و... توجه داشته باشند و در راه انكار قدم نگذارند تا فرزندانشان زودتر تحت درمان قرار بگیرند.

طیباتی اضافه كرد: گلپایگان كمبود یك مركز نگهداری از بیماران اعصاب و روان را دارد. به دلیل كمبود اعتبارات دولتی هنوز این مركز در گلپایگان راه اندازی نشده است. مناسب سازی معابر شهری از نیازهای معلولان است و با توجه به اقداماتی كه انجام شده هنوز دسترسی آسان معلولان به امكانات شهری خیلی كم است. همچنان رمپ ها استاندارد نیست و یك معلول برای استفاده از یك خودپرداز به مشكل بر می خورد. برخی از ادارات بودجه خوبی هم دارند، اما یك آسانسور ندارند و یا خراب است و معلول نمی تواند به طبقه فوقانی آن اداره برود.

وی ادامه داد: تعداد كودكان نیازمند به گفتار درمانی و كاردرمانی در گلپایگان زیاد است و بودجه بهزیستی محدود است، نیازمند كمك خیران در این راستا هستیم و آمادگی عقد قرارداد با كارشناسان حوزه گفتار و كاردرمانی را نیز داریم، چراكه كارشناسان فعلی بومی نیستند و از نیروهای شهرستان خمین استفاده می كنیم.

مسئول حوزه توانبخشی بهزیستی شهرستان گلپایگان در خصوص غربالگری های دوران بارداری، یادآور شد: به دنیا آمدن یك فرزند خیلی خوب است، اما زمانی كه نوزادی با معلولیت به دنیا می آید یك خانواده با مشكلات متعددی مواجه می شود و گاهی این خانواده ها در كنار یكدیگر زندگی می كنند و فقط همدیگر را تحمل می كنند. پیشگیری از معلولیت همیشه بوده و اكنون هم در غربالگری ها همین اتفاق می افتد.

وی در همین باره، افزود: خانواده هایی هستند كه از لحاظ درآمدی در سطح مناسبی قرار دارند، اما هزینه نگهداری از یك فرزند معلول آنقدر زیاد است كه آنها را هم دچار مشكل كرده است. فرزندان سندروم داون كه كمترین معلولیت را دارند و كمترین هزینه به خانواده ها تحمیل می شود ضریب هوشی حدود 50 الی 60 را دارند كه با یك سونوگرافی در ماه سوم بارداری قابل تشخیص است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۵۶ - ۰۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۶