دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

مهمترین فواید سبك زندگی سالم
 
سبك زندگی سالم چیست و چه نقشی در زندگی ما دارد؟
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مركز مهاباد؛ از مهمترین فواید سبك زندگی سالم علاوه بر ارتقای سلامتی می توان به سلامت جسمی، سلامت روحی و سلامت ذهن اشاره نمود. داشتن عادتهای خوب مانند رژیم غذایی سالم ، ورزش كردن و پرهیز از مصرف موادی كه برای سلامتی مضر هستند از مهترین اصول سبك زندگی سالم است. مهمترین فواید سبك زندگی سالم

عادت های خوب برای سلامت جسمی، سلامت ذهنی و سلامت روانی بسیار مفید خواهند بود و برخورداری از این سبك زندگی سالم باعث می شوند، انسان حس خوبی داشته باشد. البته كار خیلی ساده ای نیست كه عادتهای سالم را وارد زندگی روزمره كنید. برای رسیدن به سبك زندگی سالم نیاز است تا سبك زندگی ، دچار تغییرات اساسی شود.

كنترل وزن برای ارتقای سلامتی، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ، می تواند ضمن ارتقای سلامتی برای جلوگیری از اضافه وزن و لاغری كمك كند تا بتوان كنترل وزن را در دست داشت. در واقع كاهش وزن و لاغری با ورزش یك رابطه مستقیم دارند ،حتی اگر هدف ، كاهش وزن نباشد، ورزش منظم به عنوان یكی از عادتهای خوب می تواند سلامت قلبی - عروقی و سلامت سیستم ایمنی بدن را تضمین كند.

هر چند یكی از مهمترین فواید سبك زندگی سالم امكان كنترل وزن است اما باید توجه داشت این دو لازم و ملزوم یكدیگر هستند و نمی توان بدون انجام ورزش منظم و بدون داشتن یك تغذیه مناسب برای تناسب اندام، انتظار داشت كه وزن را كنترل نمایید.

داشتن یك رژیم غذایی سالم و متعادل كه در آن مصرف كالری مدیریت شود، به كنترل وزن كمك می كند.

بهبود خلق و خو و حال عمومی از فواید سبك زندگی سالم است.

عادتهای خوب در سبك زندگی سالم و تأثیر آن بر خلق و خو فعالیت بدنی باعث تولید اندورفین می شود. اندورفین ها مواد شیمیایی در مغز هستند كه باعث می شوند انسان احساس شادی و آرامش بیشتری كند. مهمترین فواید سبك زندگی سالم

تنها رژیم غذایی مناسب و ورزش نیستند كه منجر به داشتن خلق و خوی بهتر می شوند. یكی دیگر از عادتهای خوب كه منجر به سلامت روان و خلق بهتر می شود، ارتباطات اجتماعی است. هر گونه ارتباط با افراد مختلف مثل فعالیتهای جمعی داوطلبانه، ورزش كردن در باشگاه و آشنا شدن با دیگر افراد و دیگر فعالیتهای اجتماعی، به دلیل فعال نگه داشتن ذهن و متعادل نگه داشتن سطح "سروتونین" ، موجب بهبود عملكرد ذهنی و روانی فرد می شود.

افزایش توان مبارزه با بسیاری از بیمار یها از دیگرفواید سبك زندگی سالم است.

ارتقای سلامتی و سبك زندگی سالم به پیشگیری از بعضی بیماریها مانند بیماریهای قلبی ، سكته مغزی و فشار خون بالا كمك می كنند.

رعایت عادتهای خوب مانند فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم می تواند به جلوگیری یا كنترل طیف وسیعی از بیماریها مثل سندرم متابولیك ، دیابت ، آرتروز ، افسردگی و بعضی از سرطانها كمك كند. بنابراین یكی از مهمترین فواید سبك زندگی سالم افزایش قوای بدنی در مقابله با بسیاری از بیمار هاست.

افزایش انرژی و قوای بدن از دیگر فواید سبك زندگی سالم به شمار می رود.

همه ما پس از خوردن بیش از حد غذای ناسالم، احساس پربودن و سنگینی و كمبود انرژی برای انجام كارها را تجربه كرده ایم. هنگامی كه یك رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشیم، مقدار سوخت دریافتی به حدی است كه انرژی بدن، در یك محدوده مدیریت شده و معقول باقی می ماند.

خواب منظم و كافی یكی دیگر از عادتهای خوب سبك زندگی سالم محسوب می شود.مهمترین فواید سبك زندگی سالم

خواب ناكافی می تواند انواعی از مشكلات را در زندگی روزمره ایجاد كند. اگر خواب كافی نداشته باشیم، به غیر از احساس خستگی و تنبلی، ممكن است در طول روز ، تند مزاج و بداخلاق نیز باشیم. علاوه بر این، اگر به صورت مداوم، كیفیت خواب ضعیف باشد، می تواند عاملی برای فشار خون بالا، دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی باشد و حتی می تواند امید به زندگی را كاهش دهد. بنابراین خواب منظم یك فاكتور كلیدی برای ارتقای سلامتی و داشتن یك سبك زندگی سالم است.

افزایش طول عمر از دیگر فواید سبك زندگی سالم است.

افرادی كه هر روز ٣٠ دقیقه پیاده روی می كنند، در مقایسه با افرادی كه به ندرت به پیاده روی می روند، احتمال مرگ در سنین جوانی در آنها بسیار كم است. می توان با پیاده روی كوتاه مدت و با پنج دقیقه پیاده روی شروع كرد و به تدریج و كم كم، زمان آن را به ٣٠ دقیقه رساند.

ترك عادتهای بد قطعاً سخت است، اما زمانی كه به سبك زندگی سالم عادت كنیم، مطمئناً دیگر نمی خواهیم به گذشته برگردیم. ارتقای سلامتی با سبك زندگی سالم، خطر ابتلا به بعضی بیماریها مثل بیماریهای قلبی و عروقی را كاهش می دهند، تناسب اندام و سلامت روان را بهبود می بخشند و سطح انرژی بدن را افزایش می دهند.

دنبال كردن عادتهای خوب، برخورداری از یك رژیم غذایی سالم ، انجام تمرینات ورزشی منظم، داشتن خواب منظم و كافی از مهترین اصول سبك زندگی سالم است.
   تاریخ: ۰۸:۳۱ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۴