دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

اجرای طرح توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان در سال جاری
 
تهران - ایرنا - سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور از اجرای طرح توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان متجاهر در سال جاری خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح ماندگاری معتادان روی درمان است.
اجرای طرح توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان در سال جاری تهران - ایرنا - سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور از اجرای طرح توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان متجاهر در سال جاری خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح ماندگاری معتادان روی درمان است.

فرهاد اقطار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بعد از دستگیری معتادان متجاهر و پذیرش آنها در مراكز، آنها همواره دوباره در خیابان ریزش می كنند بنابراین امسال در نظر است با اجرای طرح توانمندسازی در پایان سال به هدف ماندگاری 30 درصد معتادان روی درمان برسیم.

وی اضافه كرد: برنامه توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان متجاهر با فرآیند مددكاری آغاز می شود و بعد از رسیدن آنها به توانمندسازی می توانیم به ماندگاری در ترك اعتیاد برسیم.

وی با بیان اینكه این طرح در حال حاضر به صورت محدود برای مردان و زنان انجام می شود، تصریح كرد: یكی از فوریت های ما راه اندازی مراكز اقامت موقت برای زنان معتاد است چون انگ اعتیاد برای زنان، موجب شده تا بازگشت به جامعه آنها سخت تر از مردان باشد. بنابراین هر استان باید یك مركز توانبخشی برای زنان معتاد داشته باشد.

اجرای طرح توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان در سال جاری

ارائه خدمات به 87 هزار مورد معتاد متجاهر

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور با اشاره به شرط و شروط اجرای طرح توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان متجاهر در سال جاری گفت: این طرح به شرطی اجرا می شود كه پروسه غربالگری درست انجام شود و فردی كه اختلال روانپزشكی داشته باشد در سیستم بهزیستی قرار نگیرد. بسیاری از معتادان متجاهر خانواده دارند و خانواده می خواهد معتاد را از سر خود باز كند، این دست از معتادان و معتادانی كه بیماری مزمن داشته باشند، نمی توانند در برنامه توانمندسازی قرار گیرند.

اقطار در ادامه با اشاره به فعالیت مراكز ماده 16 و 15 گفت: برخی استان ها برای راه اندازی مراكز ترك اعتیاد معتادان متجاهر در بخش دولتی و غیردولتی و نهادهای مردمی مجوزها را نگرفته اند و در حال پیگیری هستیم.

وی خاطرنشان كرد: در كنار مراكز ماده 16 برای معتادان متجاهر، مراكز تبصره را نیز داریم و در مجموع 33 مركز ماده 16 و تبصره 2 در كشور فعال هستند.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور یادآور شد: سال گذشته 87 هزار مورد معتاد متجاهر تحت پوشش قرار گرفتند. به این علت از واژه "مورد" استفاده می شود چون برخی معتادان متجاهر در مراكز چندبار پذیرش می شدند و تكراری بودند متاسفانه برای شناسایی آنها سامانه یكپارچه عنبیه هنوز شكل نگرفته است.

اجرای طرح توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان در سال جاری

به گزارش ایرنا، مراكز ماده 16، مراكز ترك اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی است كه به طور علنی در خیابان ها به مصرف مواد می پردازند.
مراكز تبصره 2 نیز كه در كنار این مراكز ایجاد شده اند، مراكز صیانت و توانمندسازی از معتادان متجاهر بهبود یافته هستند.

مراكز ماده 15 مراكزی هستند كه معتادان با مراجعه داوطلبانه به آنها نسبت به درمان خود اقدام و گواهی تحت درمان و كاهش آسیب دریافت كنند. این معتادان چنانچه تجاهر به اعتیاد نكند از تعقیب كیفری معاف هستند. كلا براساس ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان مكلفند با مراجعه به مراكز مجاز دولتی، غیردولتی یا خصوصی و یا سازمان های مردم نهاد درمان و كاهش آسیب، اقدام به ترك اعتیاد كنند.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اكنون 2 میلیون و 808 هزار مصرف كننده مواد مخدر در كشور وجود دارد كه بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از 66 درصد مربوط به تریاك است.

برچسب ها
- معتادان متجاهر
- معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۰:۱۵ - ۰۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱