دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

برخـورد قانونی با متخلفان مركز نگهداری معلولان
 
برخـورد قانونی با متخلفان مركز نگهداری معلولان
دادستان اهواز دستور داد: برخـورد قانونی با متخلفان مركز نگهداری معلولان

گروه حوادث /همزمان با انتشار فیلم بدرفتاری مراقبان یك مركز نگهداری معلولان ذهنی با مددجویان در اهواز، دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان با حضور در این مركز دستور برخورد قانونی با متخلفان را صادر كرد.به گزارش ایسنا، روز یكشنبه فیلمی در فضای مجازی منتشر شد كه نشان از بدرفتاری با معلولان در یك مركز توانبخشی غیردولتی نگهداری معلولان ذهنی داشت. این ویدیو صحنه هایی از بدرفتاری و خشونت با معلولان از سوی پرسنل مركز به تصویر كشیده بود.
پس از انتشار این فیلم، روابط عمومی اداره كل بهزیستی استان خوزستان در این باره توضیحاتی ارائه كرد و گفت: این مركز خصوصی و غیردولتی بوده و سابقه حدود بیست سال فعالیت تخصصی در حوزه نگهداری معلولان ذهنی پسران بالای 14 سال را دارد. این فیلم مربوط به چند ماه قبل است، با این حال هیأتی از مسئولان بهزیستی استان خوزستان و شهرستان اهواز در محل مركز توانبخشی غیردولتی نگهداری معلولان ذهنی احسان اهواز حاضر شدند و بررسی دقیق به عمل آمد و مشخص شد دو نفر از پرسنل مركز توانبخشی برای كنترل یكی از توانخواهان دارای معلولیت ذهنی اوتیسم و اختلالات رفتاری خیلی شدید، اقدام به مهار فیزیكی با استفاده از لباس كرده اند.این فرد به دلیل نوع معلولیت و اختلالات رفتاری خیلی شدید، به رغم ارائه خدمات پزشكی و توانبخشی، به طور مستمر به خود و دیگران آسیب می رساند و خانواده نیز حاضر به نگهداری توانخواه نیستند و در حال حاضر در مركز نگهداری می شود و با معاینه بدنی تخصصی صورت گرفته هیچ گونه آسیب، كبودی و... در بدن او ملاحظه نشده و از نظر جسمی سالم است.
به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز به همراه هیأتی با حضور در مركز ضمن بررسی وضعیت معلولان و نحوه مراقبت از آنها، پیگیری دقیق موضوع و برخورد قانونی با افراد خاطی احتمالی را صادر كردند و همچنین جلسه كمیته نظارت بر مراكز غیردولتی بهزیستی استان در محل مركز و سپس در بهزیستی استان برگزار و تصمیمات اولیه به قرار ذیل صورت پذیرفت:
1- دو نفر مراقب مذكور به دلیل نحوه مهار غیراصولی و نامناسب توانخواه، توسط صاحب امتیاز مركز اخراج و به مراجع قانونی برای تصمیم گیری معرفی شدند.
2- مسئول فنی مركز به دلیل عدم نظارت كافی، تعلیق و صاحب امتیاز مركز با حفظ سمت و تا انتخاب مسئول فنی جدید انجام وظیفه می نماید.
3- صدور اخطار كتبی برای مركز توسط كمیسیون نظارت بر مراكز غیردولتی بهزیستی خوزستان.
شایان ذكر است نگهداری و كنترل معلولان در مراكز شبانه روزی به دلیل اختلالات رفتاری و روانی تعداد زیادی از توانخواهان، بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و نیازمند دقت، تعهد و تخصص می باشد و سازمان بهزیستی نیز با تلاش شبانه روزی و صادقانه كاركنان خدوم و تلاشگر خود بر فعالیت مراكز نگهداری مربوطه نظارت مستمر دارد و با هرگونه قصور و تخلف برخورد قانونی به عمل می آورد.

منبع خبر:
روزنامه ایران
   تاریخ: ۲۳:۳۱ - ۰۳/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۰