دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

3 میلیارد تومان اعتبار برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در لرستان اختصاص یافت/ ایجاد اشتغال، گامی مهم در زدودن فقر از جامعه
 
ولی پور گفت: 3 میلیارد و 75 میلیون تومان اعتبار برای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان لرستان اختصاص یافت.
3 میلیارد تومان اعتبار برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در لرستان اختصاص یافت/ ایجاد اشتغال، گامی مهم در زدودن فقر از جامعه ولی پور گفت: 3 میلیارد و ی15 میلیون تومان اعتبار برای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان لرستان اختصاص یافت.
به گزارش شبكه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاك، زنان زیادی با به كارگیری هنرشان می توانند پا به پای مردان برای كسب درآمد تلاش كنند، بانوانی كه در تولید صنایع دستی، تهیه مواد غذایی و خوراكی و سایر هنرها فعالیت می كنند و با كسب درآمد زندگی را می چرخانند، طبق آمارها بالغ بر سه میلیون زن سرپرست خانوار در كشور وجود دارد كه این بانوان با مشكلاتی از جمله درآمد و اشتغال همراه هستند.

فراهم كردن شرایط برای ورود این بانوان به عرصه كسب و كار سبب شده تا تحولی بزرگ در زندگی آنها رخ دهد به طوری كه با استفاده از هنری كه دارند می توانند مشغول به كار شده و درآمدی را برای خانواده كسب نمایند، این كار سبب می شود تا علاوه بر زدودن فقر و كاهش آسیب های اجتماعی، سبب توانمندسازی شود.

بانوان سرپرست خانوار از تار و پود دارهای قالی، فرشی زیبا می بافند، پخت شیرینی یا تهیه ترشیجات، بسته بندی مواد خوراكی یا كار خیاطی نمونه هایی از هنر بانوان سرپرست خانوار است كه دولت سیزدهم عزمی جدی برای حمایت این بانوان در راستای ایجاد كسب و كار دارد.

در همین راستا گفتگویی با فریبا ولی پور مدیركل امور بانوان استانداری لرستان با محوریت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار انجام شده است كه مشروح این گفتگو را در زیر می خوانید.

در سفر ریاست جمهوری چه میزان اعتبار برای زنان سرپرست خانوار لحاظ شد؟

در این سفر، اعتباری تحت عنوان توانمندسازی برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شد كه در قالب این طرح، زنان سرپرست خانوار با حمایت زنان كارآفرین مشغول به كار شوند كه سه میلیارد و ی15 میلیون تومان اعتبار برای این طرح لحاظ شد.

با توجه به این میزان اعتبار، از ابتدای سال اقدام به شناسایی كارآفرینان با كمك بنیاد بركت كردیم كه با تایید بنیاد بركت و كارشناسان فرمانداری های شهرهای استان، 1ی3 كارآفرین برتر شناسایی شد و این مبلغ را با تفكیك جمعیتی و دقت و برنامه ریزی با اولویت شهرستان های محروم در اختیار كارآفرینان قرار گرفت.



در همین راستا قراردادی با كارآفرینان منعقد شد كه طی جلساتی كارآفرینان توجیه شدند كه هدف كار چیست، كارآفرینان اولین كاری را كه باید انجام می دادند این بود كه بعد از عقد قرارداد با امور بانوان استانداری، اقدام به شناسایی خانم های سرپرست خانوار و بانوان بدسرپرستی نمایند كه این بانوان در حوزه اشتغال نیاز به درآمدزایی داشتند.

مدیركل كمیته امداد و بهزیستی لرستان را نیز دعوت كردیم و خواستیم بنا به تفكیك نوع مهارتی كه كارآفرین را پای كار آورده است، نیروهای بدپرست و بی سرپرست را به ما معرفی كنند كه برهمین اساس در برخی از شهرستانها كارگاه های خیاطی و تولید پوشاك را باید تقویت می كردند، در برخی از شهرها نیز قالیبافی و برخی دیگر در راستای بسته بندی مواد غذایی و یا میوه خشك فعالیت داشته باشند.

تاكنون چند نفر از زنان سرپرست خانوار به درآمدزایی رسیده اند؟

بعد از مراحل اولیه این كار، كمیته امداد و بهزیستی همكاری كردند و زنان بدسرپست و بی سرپرست و همچنین دختران مجرد بالای 45 سال كه نیاز به درآمدزایی داشتند را به ما معرفی كردند و ما لیستی از كارجویان نیازمند را در اختیار كارآفرینان قراردادیم و كارآفرینان در مرحله اول آموزشی را به این افراد ارائه دادند البته عموما این افراد گواهی مهارت را از قبل كسب كرده بودند.

بعد از فراگیری آموزش، این افراد مشغول به كار شدند و قراردادی بین دفتر ریاست جمهور با استاندرای منعقد شد و تاكنون 126 زن سرپرست خانوار در مرحله درآمدزایی قرار گرفتند و تعدادی شروع به كار كردند كه این كارآفرینان در حال پرداخت حقوق به آنها هستند و مابقی افراد هم در هفته های آینده با فعال شدن كارگاه ها به درآمدزایی می رسند.



برای توانمندسازی بانوان در استان چه برنامه ریزی شده است؟

قرار است طی مكاتباتی كه با افراد فعال در سطح ملی داشتیم تعدادی از افراد سطح ملی در استانهای مختلف اعلام آمادگی كنند كه در بحث آموزش زنان سرپرست خانوار در حوزه های مختلف آموزش های مورد نیاز را به صورت رایگان ارائه دهند به عنوان مثال در حوزه قالیبافی چهار كارآفرین برتر ملی و كشوری اعلام آمادگی كردند كه می توانند مراحل مختلف آموزش را به طور رایگان برای این افراد ارائه دهند.

بعد از این مرحله، تهیه مواد اولیه و خرید محصول است كه كارآفرینان ملی به طور كامل ضمانت می كنند البته این بستگی به استقبالی است كه خود بانوان داشته باشند كه در حوزه صنایع دستی هم برخی از افراد ملی اعلام آمادگی كردند برای ارائه آموزش و خرید تضمینی محصول آماده خدمت هستند.

از فنی و حرفه ای، كمیته امداد و بهزیستی كمك گرفتیم برای شناسایی افرادی كه خودشان مایل هستند كه یك آموزش لازم را در راستای هنر خاص فرا گیرند و با آن بتوانند كسب درآمد كنند.

برای ایجاد بازار فروش محصولاتی كه بانوان سرپرست خانوار تولید می كنند، چه برنامه ای دارید؟

تعدادی از بانوانی بودند كه خودشان تولید صنایع دستی داشتند اما در بحث بازار فروش با مشكلاتی همراه بودند كه مشكل اینها برطرف شده و در همین راستا با تعدادی از مجموعه تهران كه در رویداد هم افزایی مدیریتی حضور داشتند صحبت كردیم و مقدمات فراهم شده كه بانوانی كه خودشان صنایع دستی را تولید می كنند و در بازار فروش مشكل دارند، این مجموعه ها طی قراردادی با امور بانوان استانداری آماده هستند تا در یك بازار بین المللی بتوانند این محصولات را عرضه و برای آنها بازار فروش خوبی را ایجاد كنند.

اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و ما هم پیگیر هستیم تا بتوانیم در راستای توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار گام هایی مهم برداریم.

انتهای پیام/
منبع خبر:
دانا
   تاریخ: ۰۹:۱۸ - ۰۹/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶