دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

بیماری «خودبیمار انگاری» از اضطراب افراد ریشه می گیرد
 
یك روانشناس گفت: افراد زمانی كه از مهارت های «حل مساله» و «كنترل هیجان» برخوردار باشند، سطح اضطراب كم تری را در زندگی تجربه می كنند.
بیماری «خودبیمار انگاری» از اضطراب افراد ریشه می گیردبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دكتر امین رفیعی پور، معاون آموزش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور گفت: بیماری «خود بیمارانگاری» از اضطراب افراد ریشه می گیرد.
وی افزود: برخی افراد از دوران كودكی در نتیجه تجربه اضطراب های متعدد احساس می كند كه مدام بیمار هستند.
معاون آموزش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور با اشاره به این كه شیوع ویروس كرونا سطح اضطراب جامعه را افزایش داده است، عنوان كرد: استرس و اضطراب باعث می شود تا سطح ایمنی بدن انسان كاهش پیدا كند و در نتیجه همین امر احتمال ابتلا به بیماری های عفونی افزایش پیدا می كند.
وی ادامه داد: استرس و اضطراب غیر طبیعی باعث می شود تا فرآیند درمان بیماری های عفونی كُند شود.
امین رفیعی پور اضافه كرد: اكثر افرادِ مبتلا به «خود بیمارانگاری» در سنین جوانی با این اختلال درگیر می شود.
وی با اشاره به این كه زنان بیشتر از مردان با اختلال خود بیمارانگاری درگیر می شوند، اظهار داشت: افراد جامعه برای كاهش سطح اضطراب های خود به آموزش های دقیق و كافی نیاز دارند.
معاون آموزش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تصریح كرد: دانش آموزان ایرانی بهتر است به جای حفظ كردن دروس مدرسه مقداری از مهارت های زندگی را یاد بگیرند.
وی با بیان این كه تمام والدین باید مهارت فرزندپروری را یاد بگیرند، افزود: افراد زمانی كه از مهارت های «حل مساله» و «كنترل هیجان» برخوردار باشند، سطح اضطراب كم تری را در زندگی تجربه می كنند.
امین رفیعی پور تاكید داشت: درمان اختلال «خود بیمارانگاری» در حیطه ی كار روانشناسان سلامت است.
وی با اشاره به این كه اضطراب با توجه به بافت فرهنگی جامعه شعله می كشد، توضیح داد: متاسفانه ما همیشه به «درمان» اهمیت بیشتری را قائل بوده ایم، در حالی كه پیشگیری همیشه از نظر هزینه و زمان و كنترل بیماری های مختلف در ارتقای سلامت جامعه موثرتر است.
معاون آموزش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اضافه كرد: ما نباید به اولین نشانه های سطحی بیماری - مانند عطسه و یك سرفه - واكنش ترسناكی نشان دهیم.
وی خاطرنشان كرد: سلامت انسان از شرایط «زیستی» و «روانی» و «اجتماعی» تاثیر می گیرد، بر همین اساس ما در فرآیند های درمانی روان شناسانه باید عوامل مختلف و موثر در زندگی بیمار را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.
   تاریخ: ۰۷:۵۲ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷