دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

دست پروتزی كه با تنفس كار می كند
 
محققان پروتز دستی ساخته اند كه با تنفس كاربر، به آن نیرو وارد شده و كنترل می شود.


دست جدید با نیروی هوا یك گزینه پروتز بدنی سبك وزن، با نگهداری و استفاده آسان را ارائه می كند، به ویژه برای كودكان و آن هایی كه در كشور های كم درآمد و با درآمد متوسط ​​هستند كه در دانشگاه آكسفورد ساخته شده است.

این دستگاه سبك وزن ساده جایگزینی برای پروتز های كابلی ارائه می دهد، پروتز های كابلی در ابتدا در اوایل قرن نوزدهم توسعه یافتند.

پروتز دست تنفسی، به ویژه برای كسانی كه خیلی جوان هستند یا از نظر آناتومیكی برای شان مهار سیستم كابلی ناخوشایندست، گزینه مناسبی ست.

دستگاه تنفسی ما یك گزینه پروتز جدید ارائه می دهد كه می تواند بدون محدود كردن حركات بدن كاربر مورد استفاده قرار گیرد.
این محصول، یكی از اولین رویكرد های طراحی واقعاً جدید برای قدرت و كنترل یك پروتز با نیروی بدنه از زمان ظهور سیستم كابلی در بیش از دو قرن پیش است.

جرون برگمان، استاد نویسنده ارشد، گروه علوم مهندسی، دانشگاه آكسفورد گفت: اگرچه چندین گزینه مختلف پروتز وجود دارد (مناسب بودن به سطح تفاوت اندام فوقانی در میان سایر عوامل بستگی دارد) پیشرفت كمی در توسعه رویكرد های جدید برای قدرت و كنترل دستگاه های مجهز به بدن در مقایسه با پروتز های پیچیده با نیروی خارجی انجام شده است.

پركاربردترین پروتز اندام فوقانی عملكردی، سیستم كابلی است كه از طریق بدنه كار می كند، كه به دلیل هزینه های مرتبط با نصب و نگهداری حرفه ای لازم، می تواند بسیار گران باشد.
رویكرد جدیدی كه در خصوص پروتز ارائه شده، در ژورنال پروتز منتشر شده است.

در شرایطی كه هزینه، نگهداری، راحتی و سهولت استفاده از ملاحظات اولیه طراحی این دستگاه است، امتیاز كاركرد این پروتز با انرژی بدن برای كاربران را نیز ارائه می كند.

كاربران با تنظیم تنفس خود، به یك توربین تسلا كوچك ساخته شده را نیرو می دهند كه می تواند حركات انگشت مصنوعی را به دقت كنترل كند.

حجم هوای مورد نیاز برای تغذیه دستگاه، حتی توسط كودكان خردسال نیز قابل دستیابی است و نیاز به صرف انرژی بالایی برای استفاده از آن نیست.

چرخ دنده در واحد سرعت، شدت عمل را تعیین می كند. این دستگاه بدون كابل و مهار، سبك وزن و مناسب برای كودكان و نوجوانانی است كه هنوز در حال رشد هستند. حداقل نگهداری و آموزش برایش در نظر گرفته شده است.

محققان این محصول با لیمبو (LimbBo) یك موسسه خیریه پیشرو مستقر در بریتانیا برای كودكان دارای تفاوت اندامی، برای توسعه و اصلاح حركت، برای ساخت این دستگاه همكاری كرده اند.

جین هویت، متولی LimbBo گفت: یكی از اهداف ما در بنیاد لیمبو این است كه اطمینان حاصل كنیم همه فرزندانمان به هر وسیله ای كه به زندگی روزمره آن ها كمك می كند دسترسی داشته باشند.
هیچ تفاوت دو اندامی مشابه نیست و آنچه به یك كودك كمك می كند برای دیگری مناسب نیست.
در حال حاضر، برخی از گزینه های موجود در مورد پروتز وجود دارد، اما هنوز هم كودكانی هستند كه به رویكرد كاملا متفاوتی نیاز دارند.

برای بسیاری، فقدان مفصل آرنج، دسترسی آن ها به وسایل مصنوعی را به شدت محدود می كند و بنابراین ما از فرصتی برای همكاری با پروفسور جرون برگمان برای بررسی رویكرد های مختلف استقبال كردیم.
این اتفاق یك پیشرفت هیجان انگیز برای بسیاری از فرزندان ما است.

او افزود: ما از این تحقیق به عنوان رویكردی كاملا متفاوت برای توانمندسازی كودكانمان برای برخورداری از كمكی كه یك پروتز مانند این دستگاه، به آن ها ارائه می كند، استقبال می كنیم.

عنصر انتخاب مهم است و ما به طور كامل از هر طرح تحقیق و توسعه ای كه این امكان را فراهم كند، حمایت خواهیم كرد.
احساس می كنیم كه تیم آكسفورد با وارد كردن ما در بحث ها، واقعاً بهترین ها را برای فرزندان ما می خواهد.

سخنگوی یك سازمان غیردولتی مستقر در بنگالورو، هند كه با محققان بر روی آزمایش كاربر در حین بررسی این پروتز كار می كند، گفت: پروتز تنفسی (Airbender) پتانسیل گسترش گزینه های مصنوعی برای كودكان و نوجوانان، به ویژه در هند و سایر كشور های در حال توسعه را دارد.

دكتر ویكرانت ناگاراجا نویسنده اول دپارتمان علوم مهندسی در دانشگاه آكسفورد گفت: تخمین زده می شود كه بیش از 40 میلیون نفر در سراسر جهان دارای تفاوت های اندامی هستند كه اكثر آن ها به هیچ نوع مراقبت از پروتز دسترسی ندارند.

علاوه بر این، پروتز های اندام فوقانی كه در حال حاضر در دسترس بیماران هستند، اغلب نه مقرون به صرفه هستند و نه مناسب، به ویژه در محیط های كه دسترسی به منابع و امكانات محدودی دارند.
به همین دلیل، امیدواریم كه تحقیقات ما نشان دهنده یك تغییر گام در دسترسی بیشتر به پروتز ها و كمك به غلبه بر چالش ها با گزینه های فعلی باشد.

منبع: سایت مدیكال نیوز منتشره از دانشگاه آكسفورد
   تاریخ: ۰۰:۱۲ - ۱۰/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۷