دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا: ویروس انگلیسی 30 درصد كشنده تر است
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا با اشاره به گردش ویروس جهش یافته كرونا در عراق، بر لزوم مراقبت ویژه در مرزهای غربی كشور و اجرای مقررات سختگیرانه عبور و مرور در این مرزها تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا گفت: شواهد نشان می دهد كه این بیماری در عراق سیر شتابان گرفته است. به همین دلیل به استان های غربی كشور توصیه و تاكید شد كه بیشتر برای كنترل این ویروس مراقبت كنند؛ به ویژه در مورد مرزهای غربی كشور باید اقدامات سختیگرانه ای برای عبور و مرور صورت گیرد.

وی افزود: استان خوزستان یكی از استان هایی است كه اكنون بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد و گردش ویروس انگلیسی در این استان دیده شده است. چندین مورد به ویژه در اهواز و جنوب اهواز از ویروس جهش یافته دیده شده و این زنگ خطر و هشداری است كه همه باید به آن توجه كنند.

رئیسی با اشاره به سیر نزولی كرونا در مازندران گفت: در مجموع میزان بستری ها در كشور در هفته های گذشته افزایش ملایم داشته و در برخی استان ها مثل خوزستان، آذربایجان شرقی و ایلام سیر بیماری افزایشی بوده است.

به گفته او، در كل در كشور 11شهر قرمز وجود دارد كه همگی در خوزستان هستند، 52شهر نارنجی، 217زرد و 168شهر آبی هستند.

معاون وزیر بهداشت افزود: در هفته گذشته به تعداد شهرهای نارنجی افزوده شده است و مراقبت از سالمندان و اطفال باید جدی گرفته شود. این دو گروه به شدت آسیب پذیر هستند. افراد بالای 60سال تا جای ممكن از خانه بیرون نیایند و در جمع حضور پیدا نكنند.

رئیسی با تاكید بر این كه رعایت فاصله گذاری ضروری است، گفت: جوانان اگر برای دیدار پدر و مادر می روند تا جای ممكن دیدار كوتاه یا از طریق مجازی باشد و حتما در این دیدارها باید از تهویه مناسب و ماسك استفاده شود.

وی با اشاره به كاهش 14درصدی رعایت پروتكل ها در كشور گفت: هر زمان افت پروتكل ها اتفاق بیفتد، میزان بیماری افزایش پیدا می كند. مرزهای غربی به شدت باید مراقبت شوند و از رفت و آمدها باید جلوگیری كنیم.

سه ویژگی ویروس كرونای انگلیسی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا با اشاره به سه ویژگی ویروس كرونای انگلیسی گفت: این ویروس قدرت سرایت بسیار بالایی دارد، افراد كم سن و سال تر را بیشتر دچار علامت می كند و در حال حاضر الگوی درگیری ریه در این ویروس با ویروس قبلی متفاوت است. به همین دلیل تا 30درصد كشنده تر است.

رئیسی با بیان این كه در اپیدمی ها ویروسی كه قدرت سرایت بالاتری داشته باشد، به سرعت جایگزین ویروس قبلی می شود، گفت: ویروس جدید در رقابت با ویروس قبلی به سرعت رشد می كند و فرصتی نمی دهد كه ویروس قبلی انتقال یابد. اما اگر بیماریابی در جامعه قوی باشد و اطرافیان بیمار را تست و قرنطینه كنیم، شانس سرایت و نشر بیماری بسیار كاهش می یابد.

وی افزود: یك ویروس از زمان شناسایی به شرطی كه كنترل نشود، در سه ماه می تواند جایگزین ویروس قبلی شود. البته عوامل مداخله گری مانند رعایت پروتكل ها، استفاده از ماسك، واكسیناسیون و… می توانند سرعت را بسیار پایین آورند.رئیسی با بیان این كه ویروس انگلیسی در كشور گردش داشته، اما هنوز جایگزین ویروس قبلی نشده است، گفت: كانون های ویروس انگلیسی را در اهواز، قزوین و تهران و البرز پیدا كردیم اما محدود و به صورت كانون های كوچك هستند.

احتمال برقراری سفرهای نوروزی

رئیسی با اشاره به وضعیت گردشگری و سفرهای نوروزی در دوران شیوع كرونا، گفت: در نوروز 99 درگیر كرونا بودیم و نوروز 1400 هم درگیر این بیماری هستیم و این در حالی است كه عید 98 هم درگیر سیل بودیم. بر این اساس سه عید نوروز است كه مردم از خانه بیرون نرفته اند و فشارهای روحی و روانی زیادی بر روی آنهاست.

وی افزود: بر همین اساس در ستاد ملی مقابله با كرونا مطرح شد كه برای تعطیلات نوروز برنامه ریزی انجام دهیم و اگر روند نزولی بیماری ادامه پیدا كند و میزان بستری و مرگ و میر ناشی از كرونا در كشور بسیار كاهش یابد و تعداد شهرهای آبی و زردمان غالب باشد، می توانیم با رعایت پروتكل های بهداشتی برخی سفرها را داشته باشیم. به عنوان مثال در حال حاضر هتل ها می توانند فعالیت داشته باشند. اگر در هتل بتوانیم افراد را تحت نظارت و با رعایت پروتكل ها اسكان دهیم، بسیار ایمن تر از این است كه در جاهای دیگری كه كنترلی روی آن ها وجود ندارد، اسكان داده شوند.

رئیسی با تقسیم بندی سفرها به چهار دسته گفت: ممكن است افراد با تور به سفر بروند كه از قبل تحت نظارت تور، هتل و اماكن گشت و گذار مشخص شده است. گروه دوم افرادی هستند كه برای رزرو هتل و اسكان با تور هماهنگ می كنند اما با خودرو شخصی یا هواپیما و… سفر می كنند. این گروه هم قابلیت نظارت و كنترل را دارند.

او ادامه داد: گروه سوم افرادی هستند كه خودشان به مسافرت می روند و ممكن است به ویلاها و مراكز اقامتی دیگری كه تحت نظارت نیست بروند و گروه چهارم هم مسافرت كرده و در محل سفر اقدام به چادر زدن می كنند.سفر گروه چهارم می تواند ممنوع شود، اما مشكل با گروه سوم باقی می ماند كه خیلی قابل كنترل و نظارت نیستند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به شرط ستاد ملی مقابله با كرونا برای انجام سفرهای نوروزی گفت: درصورتی سفرهای نوروزی برقرار خواهد شد كه دچار خیز چهارم نشویم. اگر در شرایط فعلی و نزولی تر از فعلی باقی نمانیم، تمام این برنامه ریزی ها باطل می شود و اگر وضعیت شهرها قرمز شود، قطعا محدودیت ها و ممنوعیت تردد بین شهری و… باز می گردد.

واردات واكسن چینی تا 10روز آینده

سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا درباره واكسن هندی و چینی این ویروس و واردات آن ها به كشور گفت: برای واكسن چینی نیاز به مستنداتی بود كه به سازمان غذا و دارو تحویل داده شده و امیدواریم در یك هفته تا 10روز آینده اولین محموله واكسن سینوفارم چینی به میزان 250هزار دوز وارد كشور شود. بعد از آن هم طبق قرارداد باید دو میلیون دوز واكسن به ما بدهند.

رئیسی ادامه داد: در زمینه واكسن هندی كه كوواكسین نام دارد، تفاهمی امضا شده و قول هایی داده اند اما به اندازه واكسن چینی مطمئن نیستیم كه به زودی وارد شود. بر اساس تفاهم های انجام شده قرار است یك میلیون دوز واكسن به ایران بدهند كه ممكن است در فروردین و اردیبهشت به دست مان برسد اما بیشترین امید ما به كوواكس و واكسن آسترازنكایی است.

به گفته رئیسی، طبق اعلام قبلی قرار است حدود 2ر4میلیون دوز واكسن آسترازنكایی به ایران داده شود كه زمان آن از نیمه فوریه تا آخر همین ماه مشخص می شود و دو هفته آینده 4.2میلیون دوز از این واكسن به ایران خواهد رسید.وی افزود: تزریق واكسن فقط بر اساس اولویت های سند ملی واكسیناسیون انجام می شود و خارج از این سند به هیچ فردی واكسن زده نمی شود.
   تاریخ: ۲۳:۳۰ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۶