دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

300 هزار نفر در كشور به دلیل نداشتن كد ملی تحت پوشش بیمه نیستند/ سیستم ها برای بیمه همگانی باید هوشمند شود/عدم دسترسی سازمان های بیمه گر به بانك اطلاعات معلولان
 
در نشست كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد كه 300 هزار نفر در كشور به دلیل نداشتن كد ملی تحت پوشش بیمه نیستند و در حال حاضر سازمان های بیمه گر به بانك اطلاعات معلولان كشور دسترسی ندارند و نیاز است این مشكل حل شود.
300 هزار نفر در كشور به دلیل نداشتن كد ملی تحت پوشش بیمه نیستند/ سیستم ها برای بیمه همگانی باید هوشمند شود/عدم دسترسی سازمان های بیمه گر به بانك اطلاعات معلولان
در نشست كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد كه 300 هزار نفر در كشور به دلیل نداشتن كد ملی تحت پوشش بیمه نیستند و در حال حاضر سازمان های بیمه گر به بانك اطلاعات معلولان كشور دسترسی ندارند و نیاز است این مشكل حل شود.

به گزارش ایلنا، نشست كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور ادامه بررسی موارد مرتبط با كمیته برگزار شد.

محمدعلی محسنی بندپی رئیس كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در این نشست گفت: كمیته ای در وزارت بهداشت مسئول تدوین برنامه هفتم در بخش بهداشت و درمان است بنابراین وقت زیادی نداریم و باید در این رابطه به جمع بندی برسیم تا بتوان مصوبات خوبی را در برنامه هفتم در مورد حوزه بهزیستی و توانبخشی تصویب كنیم البته موارد كلیدی باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و كلاردشت در مجلس یازدهم با اشاره به حضورش در جشنواره بازنشستگان كشوری، ادامه داد: سالمندان و بازنشستگان به شدت از وضعیت سلامت، گرانی داروها و تجهیزات پزشكی، معیشت و بر زمین ماندن احكام حقوقی ناراضی بودند؛ من تاكید كردم كه فراكسیون سلامت سالمندی در مجلس این موارد را مورد توجه قرار خواهد داد و در برنامه هفتم توسعه هم باید در حوزه سالمندان به صورت مختصر و مفید با الزامات قانونی مناسب پیش برویم.

وی افزود: اگر به سمت نظام پیشرفته گام برداریم به نفع دستگاه هاست، نباید بیماران را رها كرد و باید با پیگیری هزینه های معلولان را كاهش داد. با وجود اینكه در قانون بودجه تاكید شده كه همه افراد باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، اما هنوز افرادی تحت پوشش بیمه نیستند.

وی افزود: سیستم های ما برای بیمه همگانی باید هوشمند شود؛ باید دید كه در برنامه هفتم توسعه چه اقدامی انجام دهیم كه به دستاوردهای كمیته دست یابیم، تاكنون 15 جلسه برگزار كرده ایم و باید در قانون به همه آحاد جامعه توجه كرد و همه با همدلی و همفكری كار را پیش ببریم كه مردم بیشترین نفع را ببرند؛ در این رابطه باید چه اقدامی انجام داد كه پوشش بیمه ها محدود نشود، در حال حاضر 10 درصد جمعیت ما سالمند است و باید در قانون برنامه هفتم این موضوع را جامع تر ببینیم زیرا 20 سال آینده 30 درصد جمعیت ما سالمند خواهد بود و می طلبد سازمان بهزیستی خارج از تعصب، خدمات لازم را ارائه دهد، البته مدیریت منابع مالی مهم است؛ به دنبال این هستیم كه در برنامه هفتم بند یا ماده ای را اضافه كنیم.

محسنی بندپی ادامه داد: در نشست بعدی رحیمی معاون توسعه وزارت بهداشت، معاونت قوانین و سازمان برنامه بودجه را دعوت خواهیم تا نشست به قید فوریت برگزار شود. البته دبیر شورای عالی بیمه نیز باید در جلسه حضور داشته باشد.

فرهاد آزادی در این نشست گفت: چندین جلسه را برای بررسی اصلاح ماده 6 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برگزار كردیم؛ برای معلولان تحت پوشش بهزیستی پیشنهاد می شود یك تبصره به قانون الحاق شود كه بر اساس آن بهداشت مكلف شود در راستای ارتقای سلامت جامعه معلولان كشور وزارت سازوكار مناسب برای پوشش بیمه ای مناسب پایه و تكمیلی تمامی معلولان را فراهم كند و همچنین سازمان بهزیستی مكلف شود بانك اطلاعات معلولان تحت پوشش را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد و وزارت بهداشت تمامی معلولان را در سامانه های بیمه ای از طریق شورای عالی نشان دار كند.

سازمان های بیمه گر به بانك اطلاعات معلولان كشور دسترسی ندارند

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان های بیمه گر به بانك اطلاعات معلولان كشور دسترسی ندارند و نیاز است این موضوع را حل كنیم و نسبت به تكمیل شناسه اطلاعات معلولان اقدام كرد تا بتوان برنامه ریزی درستی را داشته باشیم.

آزادی یادآور شد: تعدادی از معلولان تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و حدود 7 تا 8 میلیون معلول داریم كه بیش از یك میلیون و 600 نفر از این تعداد تحت پوشش بیمه نیستند.

سید سعید انوری رئیس پاراكلینك توانبخشی و پیراپزشكی بیمه سلامت ایران در پاسخ به سوال رئیس كمیته بهزیستی و توانبخشی مبنی بر بیمه كردن تمامی افراد جامعه از بیمه سلامت در این نشست گفت: ما سه دهك پایین را تحت پوشش بیمه قرار دادیم و ناصحی رئیس سازمان بیمه سلامت هم اخیرا اعلام كرد كه هر فردی كه دارای كد ملی باشد به مدت سه ماه تحت پوشش بیمه رایگان قرار می گیرند تا طی این سه ماه فرصت تعیین تكلیف داشته باشند البته اینكه برای چه بیماری چه نوع توانبخشی لازم است، مشخص نیست.

مژگان باقری مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در امور مجلس در این نشست گفت: بر اساس اطلاعات واصله از وزارت كار 5 میلیون و 900 هزار نفر در كل كشور تحت پوشش بیمه نبودند كه از این تعداد نزدیك به 300 هزار نفر مشكل كد ملی داشتند و تعدادی هم فوت كرده بودند و به غیر از این افراد مابقی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

حدود 10 میلیون نفر هم برای تمدید و تعیین تكلیف بیمه هایشان مراجعه نكردند

وی ادامه داد: حدود 10 میلیون نفر هم برای تمدید و تعیین تكلیف بیمه هایشان مراجعه نكردند كه بسیاری از این تعداد بدون مراجعه بیمه شان تمدید شده است البته هنوز تعدادی هستند كه در جامعه آماری بیمه شدگان نیستند و احتمال می رود كه آمار دقیقی از افرادی كه تحت پوشش بیمه نیستند، وجود نداشته باشد؛ بر اساس اطلاعات وزارت كار در حال حاضر فرد بیمه نشده وجود ندارد اما بر اساس آمارهای غیررسمی 2 تا 3 میلیون نفر تحت پوشش بیمه نیستند.

سید موسی طباطبایی از معاونت درمان وزارت بهداشت در این نشست گفت: تمامی افراد ایرانی كه بیمه ندارند تا 3 ماه می توانند از بیمه رایگان بدون هیچ قید و شرطی استفاده كنند و پس از آن نیزبر اساس آزمون وسع یا باید پول بیمه را پرداخت كنند یا نكنند و سازمان بهزیستی یا هر فرد حقیقی و حقوقی می تواند این موضوع را رصد كند؛ با توجه به اجرای طرح دارویار 30 درصد از هزینه های ما 2 تا 3 برابر افزایش یافته است؛ به جای اصلاح قانون معلولان نیاز است آیین نامه اجرایی نوشته شود و تصور می كنم در قانون پوشش خوبی برای خدمات نداشته باشد البته قالب رایج برای خدمات نظام سلامت فرق دارد و تعیین فهرست معلولان مهم است؛ در نیروهای مسلح بسیاری از خدمات تحت پوشش هستند.

وی افزود: برنامه هفتم توسعه فرصتی گرانقیمت است و باید موارد مربوطه را در آن پیش بینی كرد. برای 40 گروه بیمار اطلاعات كامل داریم و برای 4 بیماری خاص پرونده داریم و در حال حاضر اطلاعات سرطان و بهداشت دهان و دندان نیز كامل است.

مسئولی از انجمن شنوایی شناسی سازمان آموزش و پرورش در این نشست گفت: حدود 100 هزار در سال داریم كه تحت پوشش سازمان استثنایی و دارای معلولیت های مختلف هستند برای این افراد كار توانبخشی انجام می شود، اما عنوان آموزشی دارند البته برخی تحت پوشش سازمان استثنایی و برخی بیمه پدر ومادر و برخی نیز تحت پوشش بیمه دیگری هستند این افراد در زمان فارغ التحصیلی باید برای خدمت سربازی و از بهزیستی باید كمك بگیرند و می طلبد در مورد این موضوع فكری اساسی شود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه هر ساله به ما اعلام می كند كه لیست معلولان را برای ارائه خدمات ارائه كنید و ما اطلاعات را كامل كرده و ارائه می كنیم اما بودجه در اختیار سازمان بهزیستی قرار می گیرد و سازمان پایان سال مبلغی را دراختیار ما قرار می دهد و این مشكل باید حل شود

منصور اله وردی معاون دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی كشور در این نشست گفت: نیاز است بیمه تكمیلی توسط سازمان بهزیستی انجام شو؛ ما 8 سال بیمه تكمیلی داشتیم اما بودجه آن از حذف شد و بهزیستی آمادگی و تمایل دارد كه بیمه تكمیلی را خودش انجام دهد.

اله وردی ادامه داد: بیماری ها و اختلالات موردنظر ماده 6 قانون حمایت از معلولان نیست و معلولیت ها در ماده آمده است؛ قرار شد دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی به سمت بهزیستی هدایت شوند تا بهزیستی برای آنها پرونده تشكیل دهد.

مسئولی از سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح در این نشست گفت: ما لیست 350 بیماری را تهیه و برای هر كدام مشخص كردیم كه چه خدماتی لازم دارند البته وظیفه بهزیستی متفاوت است و برخی از بیماری ها ممكن است به معلولیت منتهی شوند و برخی ممكن است درمان شوند و نیاز به ادامه درمان نداشته باشند.

وی ادامه داد: باید از ابتدا بیماری ها را شناسایی كنیم زیرا این افراد توانبخشی، دارو و آزمایش های ژنریك لازم دارند و نیاز است تا مرحله ای بیمه ها، هزینه ها را پوشش دهند، هر چند بهزیستی توانایی پوشش همه معلولان را ندارد جز اینكه بیمه آنها تكمیلی باشد.

جعفری در این نشست گفت: می طلبد در ماده 6 قانون حمایت از معلولان واژه ""حسی"" اضافه شود تا بتوانند خدمات را دریافت كنند.

برنامه توسعه جای اصلاح قانون دائمی نیست

صدیقی از مركز پژوهش های مجلس در این نشست گفت: نمی توان برای اصلاح ماده 6 قانون حمایت از معلولان در برنامه هفتم توسعه كاری انجام داد زیرا برنامه جای اصلاح قانون دائمی نیست و در این ماده نكات خوبی ذكر شده و می طلبد اصلاحات در كارگروه و در قالب لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شود؛ وزارت بهداشت در زمان انتزاع سازمان بهزیستی، موضوع توانبخشی را فراموش كرده و برنامه هفتم توسعه بستر خوبی برای یادآوری این موضوع است و همچنین سامانه جامع مهم است و اطلاعات تمامی معلولان باید در این سامانه ذكر شود.

شیروانی از وزارت بهداشت در این نشست گفت: قوانینی كه مطرح شده جدا از ایرادات جزئی، ایرادات اساسی كلی دارد و نمی توان به وزارت بهداشت یا سازمان های بیمه ای گفت افراد را تحت پوشش قرار دهید و آنها هم تحت پوشش قرار دهند. ما در برنامه های قبلی و حتی بودجه آن را دیدیم اما باز با كسری بودجه وحشتناك شدیم و علت این است كه در رگولیشن ها نكات كلیدی را نمی بینیم.

وی افزود: اگر مجلس به صورت كلی اشاره كند كه سپس آن را بر عهده دستگاه های اجرایی قرار دهد كه آیین نامه و شیوه نامه های ان را به شیوه های كارشناسی تدوین كند اقدامی مطلوب است البته در قوانین به ارائه خدمات توجه نشده و دنیا به سمت ارائه خدمات یكپارچه پیش می رود و باید زیرساخت های اطلاعاتی مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر در خدمات به سمت نیروی انسانی تخصصی پیش می رویم و این بار مالی زیادی را در پی دارد در این رابطه نیروهای حدوسط را باید كجا دید.

مولازاده مشاور امور توانبخشی بیمه سلامت در این نشست گفت: ما پروفایل سلامت جامعه نداریم وچند وقت گذشته اتفاق بزرگی افتاد و تفاهم نامه ای با ستاد اجرایی فرمان امام ( ره ) و وزارت بهداشت برای این موضوع منعقد شده، پرداخت های ما به طور كامل به روز است و مطالبه نخست ما پذیرش سقف نسخ بود.

انتهای پیام/
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۱۲:۰۳ - ۱۰/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲