دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر در كیش
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كیش از اجرای طرح ساماندهی معتادان پر خطر با همكاری نیروی انتظامی و مركز توسعه سلامت در منطقه آزاد كیش خبر داد.
اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر در كیشبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مركز كیش، علی فائقی گفت: با دستور و تاكید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد كیش بر سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی طرح ساماندهی معتادان متجاهر از سطح جزیره كیش؛ طرح پیشنهادی با درخواست فرمانده نیروی انتظامی ویژه جزیره به دبیر شورای تامین كیش ارائه و در دستور كار قرار گرفت.

وی گفت: پس از بررسی طرح پیشنهادی نخستین كارگروه طرح ساماندهی معتادان متجاهر با حضور"پلیس مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی كیش، پلیس پیشگیری، مركز توسعه سلامت، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی كیش" با ریاست دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كیش تشكیل شد.

وی با اشاره به این كه ظرفیت پذیرش طرح ساماندهی معتادان پر خطر در جزیره كیش به صورت روزانه ایجاد می شود تصریح كرد: "تامین اعتبار و تجهیزات مورد نیاز" برای جمع آوری معتادان متجاهر در مرحله نخست این طرح 230 میلیون و در مرحله دوم 500 میلیون تومان توسط سازمان منطقه آزاد كیش تامین مالی خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كیش با اشاره به هماهنگی های انجام شده با سازمان بهزیستی كشور افزود: در بندرلنگه و بندر خمیر ظرفیت های پذیرش بر اساس افراد شناسایی شده مشخص خواهد شد.

علی فائقی خاطر نشان كرد: برای اجرای مرحله نخست طرح ساماندهی معتادان پر خطر كیش در روستای ایسین، حومه شهر بندرعباس، ظرفیت پذیرش به صورت روزانه ایجاد می شود.

فائقی با بیان این كه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كیش به عنوان دستگاه حاكمیتی مسئولیت نظارت و هماهنگی انجام امور اجرایی این طرح را بر عهده دارد اظهار داشت: بر اساس بنده 3 ماده 80 قانون برنامه توسعه ششم؛ هزینه های طرح جمع آوری معتادان متجاهر در استان ها بر عهده شهرداری ها و وزارت كشور است.

وی خاطر نشان كرد: با توجه به مدیریت ساختاری سازمان منطقه آزاد كیش و با هدف كاهش آسیب های اجتماعی؛ این طرح در جزیره كیش اجرا می شود.

علی فائقی اظهار داشت: با شیوع بیماری كرونا و لزوم رعایت ضوابط بهداشتی از جمله حفظ فاصله گذاری اجتماعی، وضعیت پذیرش در مراكز ترك اعتیاد در سطح استان های كشور به یك سوم كاهش یافته است از این رو ایجاد ظرفیت برای ساماندهی معتادان و پذیرش افراد شناسایی شده در مراكز ترك اعتیاد كار بسیار دشواری است.

فائقی گفت: با توجه به این كه مراكز ترك اعتیاد در جزیره كیش وجود ندارد از این رو امكانات هر استانی هم جوابگوی ایجاد ظرفیت پذیرش برای استان های متقاضی فراهم نیست.

به گفته فائقی در سطح كشور دو مركز ترك اعتیاد وجود دارد كه بر اساس ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر این مراكز توسط دولت تامین اعتبار و اداره می شوند.

وی با بیان این كه در سطح استان های كشور مراكز ترك اعتیاد به سازمان بهزیستی واگذار شده است افزود: افراد معتاد با معرفی خود و بر اساس نوع بیماری در این مراكز به مدت 1 تا 3 ماه با نظر پزشك و تایید مقام قضایی تحت درمان قرار می گیرند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كیش هزینه پذیرش و درمان هر فرد معتاد را 6 میلیون تومان برآورد كرد و گفت: در مدت شش ماه دوره درمان تامین هزینه "تغذیه، دارو، پزشك، مربی ورزش و روان شناس مجرب " در مراكز ترك اعتیاد پیش بینی شده است كه تمام خدمات به صورت رایگان ارائه می شود.

علی فائقی انجام مرحله"غربالگری، انجام تست كرونا و بیماری های پر خطر" افراد شناسایی شده را از اولویت های این طرح برشمرد و اظهار داشت: برای رصد خانواده های معتادان شناسایی شده اطلاعات فرد معتاد دریافت می شود و با كمك مددكار اجتماعی با خانواده ها تماس گرفته خواهد شد تا پس از دوره درمان این افراد دوباره به این چرخه بازنگردند.

وی تاكید كرد: معتادان خود معرف با هزینه سازمان منطقه آزاد كیش می توانند دوره درمان خود را در جزیره كیش سپری كنند.

علی فائقی در خصوص بهره گیری از ابزار های رسانه ای جهت آگاهی بخشی از آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر در جامعه افزود: اطلاع رسانی و نظارت های دقیق خانواده ها بر رفتار فرزندان می تواند نقش مهمی را در جامعه ای عاری از آلودگی به مصرف مواد مخدر و آسیب های اجتماعی داشته باشد.

علی فائقی شناسایی و بهره گیری حداكثری از امكانات، فرصت ها و ظرفیت های موجود در فضای مجازی، شبكه های اجتماعی و رسانه های پر مخاطب را از مهمترین ابزار های ارتباطی برای مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: در شرایط گسترش شیوع ویروس كرونا باید آموزش های پیشگیری در بستر فضای مجازی به صورت آنلاین برگزار شود.
   تاریخ: ۲۳:۲۵ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۸