دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

داروی رایج دیابت در تسكین اختلال دوقطبی موثر است
 
بر اساس یك كارآزمایی بالینی در مقیاس كوچك، به نظر می رسد داروی دیابت رایج "متفورمین" با معكوس كردن مقاومت به انسولین بیماران، به درمان اختلال دوقطبی كمك می كند.
بر اساس یك كارآزمایی بالینی در مقیاس كوچك، به نظر می رسد داروی دیابت رایج ""متفورمین"" با معكوس كردن مقاومت به انسولین بیماران، به درمان اختلال دوقطبی كمك می كند.

داروی رایج دیابت در تسكین اختلال دوقطبی موثر است
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، دكتر «سینتیا كالكین»، محقق ارشد از دانشگاه دالهوسی در هالیفاكس كانادا، گفت: «بیماران دوقطبی كه به داروی متفورمین پاسخ دادند، با كاهش مقاومت به انسولین، اختلال خلقی شأن بهبود یافت.»

به گزارش مدیسن نت،او گفت: «ما این بهبود را در اوایل هفته ششم مطالعه مشاهده كردیم. هفته 14 نقطه پایانی مطالعه بود و بیماران به طور قابل توجهی بهبود یافته یا در بهبودی باقی ماندند. سپس ما آنها را تا 26 هفته پیگیری كردیم و این بیماران هنوز خوب مانده بودند.»

متفورمین با كاهش تولید گلوكز توسط كبد و افزایش حساسیت بدن به انسولین به درمان دیابت نوع 2 كمك می كند.

مطالعات نشان داده است كه بیش از 50 درصد از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی مقاومت به انسولین نیز دارند.

كالكین گفت: «ما باید بیشتر به مكانیسم های زمینه ای فكر كنیم و بیماران را صرفاً از گردن به بالا درمان نكنیم. ما باید كل وضعیت بیمار و آنچه در كنار بیماری روانی آنها در حال رخ دادن است بررسی كنیم، زیرا به نظر می رسد همه اینها به هم مرتبط هستند.»

وی افزود: «نكته كلیدی این نیست كه متفورمین یك داروی ضدافسردگی است، زیرا من اعتقادی به این موضوع ندارم. كلید معكوس كردن این مكانیسم ناهنجار، معكوس كردن مقاومت به انسولین است.»

محققان معتقدند مقاومت به انسولین ممكن است برای سد خونی مغزی كه جریان خون در مغز را از جریان خون در بقیه بدن جدا می كند و باعث اختلال دوقطبی می شود یا بر آن اثر می گذارد، تأثیر بگذارد.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۳:۰۰ - ۱۱/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱