دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

ضریب بیمه ای خراسان شمالی 15 درصد از میانگین كشور پایین تر است
 
بجنورد- ایرنا- مدیر كل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: ضریب پوشش بیمه ای در این استان 37 درصد است كه این رقم 15 درصد نسبت به میانگین 52 درصدی این شاخص در كشور پایین تر است.
ضریب بیمه ای خراسان شمالی 15 درصد از میانگین كشور پایین تر است بجنورد- ایرنا- مدیر كل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: ضریب پوشش بیمه ای در این استان 37 درصد است كه این رقم 15 درصد نسبت به میانگین 52 درصدی این شاخص در كشور پایین تر است.

جواد یزدانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اینك 350 هزار نفر در خراسان شمالی زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند كه باید در جهت افزایش این آمار تلاش شود.

وی افزود: خراسان شمالی استانی غیر صنعتی محسوب می شود به همین دلیل تعداد بیمه شده های زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی آن نسبت به كشور پایین تر است در حالی كه بیمه های اجتماعی باید در جامعه گسترش پیدا كند و این مهم از شاخص های توسعه كشورهای پیشرفته است.

یزدانی تصریح كرد: خراسان شمالی از نظر صنعت و واحدهای تولیدی شرایط مناسبی به نسبت سایر استان های دیگر ندارد و اگر در حوزه صنعت به جایگاه مناسبی دست یافتیم در آن صورت ضریب پوشش بیمه ای ما نیز رشد خواهد كرد.

مدیر كل تامین اجتماعی خراسان شمالی فرار بیمه ای را از دیگر دلایل كاهش شاخص بیمه ای دانست و بیان كرد: فرار بیمه ای در استان به دلیل تعداد كارگاه های زیرزمینی و فاقد مجوز بالا است و این امر موجب می شود تا تعداد زیادی از افرادی كه در این مكان ها مشغول به كار هستند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار نگیرند.

وی یادآور شد: بیشتر این كارگاه های زیرزمینی در حاشیه شهرها فعالیت می كنند و در این راستا از تمامی مشاغل و كارگاه های رسمی و غیر رسمی بازرسی می شود تا افراد فاقد بیمه را شناسایی و زیر پوشش خدمات بیمه ای قرار گیرند.

یزدانی بیان كرد: پدیده فرار بیمه ای علاوه بر پرداخت حقوق و دستمزد پایین به كارگر و بیمه نبودن آنان، عواقب و مشكلات زیادی از جمله آسیب های اجتماعی و رعایت نكردن استانداردها در تولید كالا را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: یكی از مهمترین علل راه اندازی كارگاه های زیرزمینی فرار از پرداخت بیمه كاركنان است و باید با این مشكل برخورد شود.

مدیر كل تامین اجتماعی خراسان شمالی در ادامه افزود: تعداد 10 هزار كارگاه در استان فعال است كه 105 هزار نفر از شهروندان شاغل در این كارگاه ها بیمه شده اصلی هستند و ماهانه حق بیمه پرداخت می كنند.

وی بیان كرد: همچنین 22 هزار نفر از بیمه شدگان این استان پرونده مستمری بگیر دارند كه مشمول تعهد بلند مدت این سازمان بیمه گر هستند.

مدیر كل تامین اجتماعی خراسان شمالی ادامه داد: سیاست های كلی رهبر معظم انقلاب در حوزه تامین اجتماعی شامل 9 اصل مدون و جامع است كه بر این اساس هر پروژه ای در سیاست گذاری های عمومی و در هر حوزه ای اجرا می شود باید پیوست تامین اجتماعی داشته باشد و ضرورت دارد تا سرمایه گذاران به این موضوع توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان كرد: امنیت اجتماعی حق تمام شهروندان است كه به كاهش فقر و پیشگیری از آسیب های اجتماعی كمك می كند.

به گزارش ایرنا، خدمات سازمان تامین اجتماعی در زمان بیماری، بیكاری، آسیب شغلی، زایمان، مسوولیت های خانوادگی و همچنین در دوران بازنشستگی و پیری به افراد تعلق می یابد.

21 صندوق بیمه ای در سطح كشور وجود دارد كه چهار صندوق بیمه ای از جمله سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت، نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی فولاد از آن جمله است كه تعداد زیادی از شهروندان زیر پوشش این سازمان های بیمه گر هستند.

خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی دارد و این استان به لحاظ ایجاد درآمد جزو استان های آخر كشور است.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد كه 44 درصد آن در روستاها سكونت دارند.

برچسب ها
- سازمان تامین اجتماعی
- بجنورد
- خراسان شمالی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۱ - ۱۲/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۵