دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

پاسخ بهزیستی به سوالاتی درباره ثبت نام در طرح «نهضت ملی مسكن»
 
درحالی «مسكن» به عنوان گران ترین خدمت سازمان بهزیستی به مددجویان محسوب می شود و این سازمان مطابق دستورالعمل های جاری، كمك هزینه تامین مسكن، تعمیر و اجاره می پردازد كه در این میان ثبت نام در طرح «نهضت ملی مسكن» نیز برای مددجویان این نهاد روزنه امیدی ایجاد كرده برای خانه دار شدن؛ در همین راستا ...
پاسخ بهزیستی به سوالاتی درباره ثبت نام در طرح «نهضت ملی مسكن» به گزارش ایسنا، «مسكن» یكی از نیازهای اساسی هر خانواده ای در جوامع تلقی می شود و به طور خاص در جامعه هدف سازمان بهزیستی نیز هستند افرادی همچون زنان سرپرست خانوار، خانوارهای دارای ایتام، معلولین سـرپرست خانوار و... كه در تأمین مسكن نسبت به سایر اقشار ناتوان تر و یا نیازمند حمایت هستند.

اما از آنجایی كه به گفته رئیس سازمان بهزیستی كشور، امروز موضوع تامین مسكن در كنار معیشت و اشتغال یكی از سه راهبرد اصلی و اساسی است كه به عنوان زیرساخت خانواده مطرح می شود، در این راستا معاونت مشاركت های مردمی سازمان مذكور در حوزه مسكن نیز وظایفی برعهده دارد.

پرداخت كمك هزینه احداث و خرید مسكن به مددجویان دارای پروانه ساختمانی و یا سند مالكیت، كمك به تامین مسـكن معلولین سـرپرست خانوار دارای شدت معلولیت خیلی شدید و شدید و زنان سرپرست خانوار جزء سه دهك آخر درآمدی با مشاركت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، كمك به تامین مسـكن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول با مشاركت بنیاد مستضـعفان، بنیاد مسـكن، سـتاد اجرایی فرمان حضرت امام و سازمان ملی زمین و مسكن، كمك به تامین مسكن خانوارهای روستایی تحت پوشش با مشاركت بنیاد مسكن انقلاب اسلامی و كمك به تامین مسكن خانوار دارای ایتام با مشاركت بنیاد مسكن، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه از جمله مسئولیت های مشاركت های مردمی سازمان بهزیستی در حوزه مسكن به شمار می رود.

در این راستا سازمان بهزیستی كشور به سوالات متداولی درخصوص تسهیلات خرید، ساخت یا تعمیر مسكن، مناسب سازی مسكن، ثبت نام نهضت ملی تامین مسكن و... پاسخ داده است كه در ادامه برخی از آنها را می خوانید:

- آیا سازمان بهزیستی مسكن رایگان در اختیار مددجویان قرار می دهد؟ خیر، سازمان بهزیستی مطابق دستورالعمل های جاری، كمك هزینه تامین مسكن، تعمیر و اجاره می پردازد.

- آیا برای خرید، ساخت یا تعمیر مسكن تسهیلات خاصی به مددجویان پرداخت می شود؟ بلی، مطابق با دستورالعمل سال 1400 تا سقف 500 میلیون ریال برای ساخت، خرید و مبلغ 200 میلیون ریال جهت تعمیر پس از ارائه مستندات مربوطه به مددجویان حائز شرایط پرداخت می شود.

- سقف پرداخت كمك هزینه مناسب سازی مسكن چه میزان است؟ در حیطه اختیارات معاونت توانبخشی است.

- آیا برای رهن ملك سازمان بهزیستی نیز مساعدت می كند؟ خیر اما كمك بلاعوض مطابق با دستورالعمل سال 1400 تا سقف 200میلیون ریال كمك بلاعوض به مددجویان مستاجر حائز شرایط (مطابق دستورالعمل های مربوطه) پس از ارائه مستندات مربوطه به عنوان كمك هزینه ودیعه مسكن پرداخت می شود.

- تعامل سازمان بهزیستی با سایر دستگاه ها برای ساخت و ساز مسكن به چه نحوی است؟ از طرق مختلفی همچون استفاده از قانون بودجه و پیگیری و مطالبه گری از وزارتخانه های مرتبط و عقد تفاهم نامه های مشترك با نهادهای همكار جهت پرداخت كمك بلاعوض مسكن

- آیا هزینه انشعابات آب، برق و گاز برای مددجویان سازمان رایگان است؟ مددجویان تحت پوشش برای یك مرتبه از پرداخت بخشی از هزینه انشعابات آب، فاضلاب، برق و گاز مطابق تعرفه های دستگاه مربوطه معاف هستند.

- آیا صدور پروانه و یا پایان كار ساختمان از سوی شهرداری برای مددجویان تحت پوشش رایگان است؟ مددجویان تحت پوشش برای یك مرتبه و یك واحد مسكونی از پرداخت بخشی از هزینه های صدور پروانه ساختمانی مطابق تعرفه های دستگاه مربوطه معاف هستند (مطابق با قوانین بودجه سال).

- آیا مددجویان از پروژه ها و خانه های سایر دستگاه های متولی از جمله راه و شهرسازی و یا بنیاد مسكن می توانند استفاده كنند؟ بلی البته با توجه به رعایت شرایط مندرج در بخشنامه های دستگاه های متولی

- آیا برای ثبت نام نهضت ملی تامین مسكن مددجو باید مبلغی پرداخت كند؟ بله، این موضوع در تشخیص صلاحیت سازمان بهزیستی نیست و شرایط و مبالغ می بایست تابع قوانین طرح باشد مگر در شرایطی كه تفاهم خاصی فی مابین سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی منعقد شود.

- آیا امكان پرداخت اقساطی مبلغ اولیه برای مددجویان تحت پوشش این سازمان كه در نهضت ملی تامین مسكن ثبت نام كرده اند وجود دارد؟ باتوجه به اینكه پروژه هایی كه توسط اداره راه و شهرسازی ساخته می شود دارای قرارداد میان مددجو، پیمانكار و اداره راه و شهرسازی است لذا براساس زمان بندی پرداخت سهم آورده توسط مددجو در قرارداد فی مابین مددجو و راه و شهرسازی معمولا تهیه می شود.

- تحویل منازل مسكن ملی كه به صورت اینترنتی توسط مددجو ثبت نام شده، چقدر زمان می برد؟ بدیهی است زمان تحویل هر پروژه بر عهده دستگاه متوسلی ساخت آن بوده و می بایست توسط متقاضی پروژه از دستگاه مربوطه پیگیری شود.

- پس از تحویل منازل، مبلغ و میزان اقساط ماهیانه ای كه باید مددجو پرداخت كند چگونه است؟ میزان و چگونگی پرداخت اقساط تسهیلات ساخت تابع شرایط و قوانین بانك عامل است.

- آیا مددجویانی كه دارای خانه ورثه ای هستند هم می توانند در طرح ملی مسكن ثبت نام كنند؟ احراز شرایط عدم سابقه مسكن و سبز بودن فرم ج بر عهده اداره راه و شهر سازی است.

- آیا امكان فروش واحدهای تحویلی توسط سازمان بهزیستی وجود دارد؟ بهزیستی متولی تحویل واحد مسكونی نیست، در این خصوص مددجویان باید مطابق با تعهدات محضری خود در قبال دریافت كمك بلاعوض مسكن از سازمان عمل كنند.

- آیا واحدهای تحویلی از سوی سازمان بهزیستی با امكانات كامل چون پكیج، كابینت و ... است؟ هیچگونه واحدی از سوی بهزیستی به مددجو تحویل نمی شود و بدیهی است در خصوص امكانات هر واحد و پروژه باید مطابق قرارداد میان مددجو و دستگاه متولی ساخت واحد اقدام شود.

- درصورت عدم پرداخت به موقع اقساط مسكن، واحد تحویلی مصادره می شود؟ عدم پرداخت به موقع اقساط بانكی تابع شرایط و قوانین بانكی است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۴۸ - ۱۸/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۸