دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

تولید تجهیزات پزشكی نیازمند پشتیبانی واقعی/سیستم بانكی تولید را همراهی كند
 
تهران- ایرنا- تولید تجهیزات پزشكی باكیفیت در ایران با یك سوم قیمت نمونه های خارجی در حالی با استقبال سایر كشورها روبرو است كه در داخل با مشكلات زیادی همچون زمان بر بودن صدور مجوزها، مانع تراشی های بانكی برای اعطای تسهیلات و نبود الزام و قوانین متقنی برای همراهی سیستم مالی كشور دست وپنجه نرم می كند.
تولید داخلی نیازمند پشتیبانی واقعی/ سیستم بانكی تولید را همراهی كند تهران- ایرنا- تولید تجهیزات پزشكی باكیفیت در ایران با یك سوم قیمت نمونه های خارجی در حالی با استقبال سایر كشورها روبرو است كه در داخل با مشكلات زیادی همچون زمان بر بودن صدور مجوزها، مانع تراشی های بانكی برای اعطای تسهیلات و نبود الزام و قوانین متقنی برای همراهی سیستم مالی كشور دست وپنجه نرم می كند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، تولید به طور كلی حوزه ای آسیب پذیر و در عین حال تاثیرگذار در توسعه و رونق اقتصاد كشورها به شمار می رود كه نیازمند همراهی جدی بخش های مختلف به ویژه بخش قانونگذار و سیستم های مالی است تا بتواند موانع را از سر راه بردارد و به نتیجه و اثر منجر شود. توجه به این مهم در كشور ما به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه خارجی اهمیتی دوچندان دارد و این انتظار می رود كه نهادهای ذیرربط تا سر حد امكان همراهی لازم را با این بخش داشته باشند چراكه نتیجه نهایی موفقیت در تولید و افزایش درآمد ناخالص داخلی كام همگان را شیرین خواهد كرد.

در دولت سیزدهم با رویكرد جدیدی كه در عرصه حمایت از تولید در عرصه های مختلف آغاز شده است این امیدواری می رود كه موانع به تدریج و البته با سرعت بیشتری برداشته شوند. همانگونه كه اقدامات موثری نیز به زعم تولیدكنندگان كشور صورت گرفته است و یكی از این اقدامات كه اخیرا به ثمر نشست، برپایی نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران بود كه ذیل آن تولیدكنندگان داخلی مجالی یافتند تا محصولات خود را به سرمایه گذاران معرفی كنند.

با تمام اینها، اما بیان مشكلات این بخش به امید همراهی دست اندركاران این حوزه خالی از لطف نیست. یكی از این تولیدكنندگان شركت های تولیدكننده تجهیزات پزشكی و توانبخشی هستند. در كشور ما شركت های توانمندی ساخت و انتقال تكنولوژی تجهیزات نوین پزشكی را دارا هستند و حتی امروز ایران در این حوزه به نقطه ای رسیده است كه توانایی رقابت با كشورهای پیشرفته در این صنعت را دارد اما به دلایل گوناگون اعم از بروكراسی های اداری، به روز نبودن قوانین و تعارض منافع رشد و شكوفایی شركت های داخلی در حوزه تولید تجهیزات پزشكی در كشور دستخوش مشكلات و موانع است؛ در حالی كه تجهیزات پزشكی، صنعتی مهم در هر كشوری است و درمان بیماران به رشد و توسعه آن بستگی دارد.

امروز با تلاش شركت های دانش بنیان وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشكی با برند ایران ساخت به كشورهای دیگر صادر و زمینه برای ارائه توانمندی ایران در این حوزه فراهم شده است. محصولاتی كه علاوه بر رفع نیاز پزشكان و مراكز درمانی و بیمارستان ها، به انجام تحقیقات محققان سرعت می دهد و زمینه را برای تولیدات فناورانه دیگر فراهم می كند.

تولید داخلی نیازمند پشتیبانی واقعی/ سیستم بانكی تولید را همراهی كند

از طرف دیگر بومی سازی تجهیزات پزشكی و ملزومات آن باعث كاهش هزینه ها نیز می شود و وابستگی به واردات را قطع می كند؛ چنان كه در زمان شیوع كرونا تجهیزاتی مانند ونتیلاتور كه فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری تولید كردند، به كمك كادر پزشكی و حوزه سلامت و درمان مردم آمد.

شركت امید آذین ایرانیان از جمله شركت های دانش بنیان در این عرصه است كه با هدف اولیه بومی سازی تكنولوژی و انتقال دانش فنی تولید تجهیزات پزشكی و توانبخشی خاص به كشور، به دنبال تولید محصولاتی بوده است كه هم نیازهای مصرفی كشور را برآورده سازد و هم این محصولات پتانسیل ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز به كشور را داشته باشند.

رضا مسگری قائم مدیرعامل این شركت تولیدكننده تجهیزات پزشكی و توانبخشی درباره ساخت تجهیزات پزشكی و توانمندی فناوران ایرانی در این عرصه و همچنین چالش ها و مشكلات این حوزه با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا به گفت و گو پرداخته است. وی می گوید: در چند سال گذشته تاكنون به دلیل اعمال تحریم ها، تجهیزات پزشكی و توانبخشی فول آپشن (دارای تمام امكانات) اروپایی وارد كشور نمی شود؛ به همین دلیل و به دلیل كمبودی كه در بازار در خصوص این محصولات در كشور بود، شركت ما برخی از محصولات پزشكی از قبیل تشك مواج، تشكچه های ویلچر، تخت بیمارستانی، كِشنده ویلچر، ویلچرهای برقی و انواع ویلچرهای مكانیكی را تماما بومی سازی و در داخل تولید كرد و در حال حاضر به لحاظ فنی و كیفی در چند سال اخیر تنها تامین كننده ویلچر برای بنیاد شهید و امور جانبازان هستیم.

وی در ادامه یكی از چالش های پیش روی تولیدكنندگان را در حوزه صادرات عنوان كرد و گفت: در حوزه صادرات به خاطر تحریم ها با مشكلاتی روبرو هستیم. با توجه به این كه از لحاظ قیمتی و كیفی امكان رقابت را در بازار داریم اما به دلیل این تحریم ها، امكان انتقال پول و همچنین اخذ نمایندگی در كشورهای مختلف نه تنها برای ما بلكه برای شركت های مختلف وجود ندارد؛ بنابراین بستری باید فراهم شود كه بتوانیم با دنیا تعامل داشته باشیم.

بسیاری از كشورها خواهان تجهیزات پزشكی ایرانی هستند

قائم مقام مدیرعامل شركت امید آذین ایرانیان با بیان این كه كشورهای همسایه بازار خوبی برای صادرات هستند، افزود: محصولات شركت ما هم از لحاظ كیفیت مورد توجه آنها است و هم از لحاظ قیمت؛ چرا كه قیمت این محصولات یك سوم نمونه های خارجی است و در حال حاضر كشور تركیه و امارات بسیار تمایل دارند كه با ما همكاری كنند. از طرف دیگر كشور عراق و سوریه كشورهایی هستند كه به دلیل جنگ نیاز به تجهیزات توانبخشی دارند.

وی بار دیگر بازگشت پول را مشكل اصلی صادرات عنوان كرد و گفت: در حال حاضر به كشور عراق صادرات داریم اما هیچ تضمینی نیست كه بتوانیم پولمان را دریافت كنیم؛ چرا كه به خاطر مسایلی كه در حوزه تحریم ها است مجبوریم به طور غیررسمی محصولات را صادر كنیم بنابراین داستان بازگشت پول فقط از روی اعتماد به آنها است كه بعضی مواقع هم موفق به گرفتن پولمان نمی شویم كه مشكلات زیادی ایجاد می كند.

مسگری یكی دیگر از چالش های اصلی پیش روی تولید را مشكلات موجود در زمینه تهیه مواد اولیه عنوان كرد و افزود: همه تولیدكنندگان در این زمینه مشكل دارند. ما نیازمند آلومینیوم، مواد پلیمری، تایر و تیوپ و بلبرینگ هستیم كه همه آنها مواد مصرفی است و در این زمینه با كمبود زیادی روبرو هستیم.

قائم مقام مدیرعامل شركت امید آذین ایرانیان مشكل بعدی را نوسان قیمت ها عنوان كرد و گفت: ثبات قیمت در حوزه تامین مواد اولیه نداریم. مواد اولیه هر هفته یا هر ماه به یك قیمتی خرید و فروش می شود و این مساله مشكلات و موانعی زیادی را برای تولید ایجاد می كند.

وی در ادامه كمبود نیروی انسانی در حوزه تولید را از چالش های دیگر صنعت برشمرد و افزود: فرهنگی در كشور ایجاد شده كه عده ای فكر می كنند چون فارغ التحصیل دانشگاه شده اند، باید كار پشت میزی داشته باشند و راضی نیستند كه در كارخانه ها مشغول كار شوند.

مسگری ادامه داد: باید بستری فراهم شود تا سازمان های فنی حرفه ای در اولویت قرار بگیرند و نیروی انسانی ماهر در حوزه تراشكاری، قالب گیری، جوشكاری و حوزه های مختلف صنعت پرورش دهند. در حوزه جذب نیروی اداری مشكلی نداریم ولی برای خط تولید با مشكل كمبود نیرو مواجه هستیم.

وی یكی دیگر از مشكلات را موانع موجود در حوزه فروش عنوان كرد و گفت: در این حوزه هم به شدت مشكل داریم؛ ما نیاز نداریم دولت به ما پول بدهد اما نیاز داریم كه به صورت تضمیمنی از ما خرید كند و پول آن را بدهد. در حوزه برگشت پول به داخل كشور هم مشكل داریم. تجهیزات مورد نیاز ارگان های حمایتی مانند بهزیستی، بنیاد شهید، كمیته امداد و هلال احمر را تامین می كنیم اما ماه ها باید برای گرفتن پولمان بدویم و این مساله كار را برای تولید دشوار می كند.

تولید داخلی نیازمند پشتیبانی واقعی/ سیستم بانكی تولید را همراهی كند

الزامی وجود ندارد كه سیستم بانكی را وادار به همراهی با بخش تولید كند

وی یكی دیگر از مشكلات را تضامین بانكی دانست و گفت: آیت الله رییسی زمانی كه رییس قوه قضاییه بود، مجموعه های تولیدی را از دست بانك ها نجات داد به این صورت كه دیگر بانك ها نمی توانند واحدهای صنعتی را به دلیل مشكلات مالی تعطیل كنند. این اقدام مثبتی بود اما از آن زمان به بعد بانك ها، تضامین واحدهای صنعتی را به عنوان ضمانت قبول نمی كنند و سند 6 دانگ مسكونی را می خواهند. از طرف دیگر بانك ها اگر تسهیلاتی می دهند، باید حتما تنفس 6 تا یك ساله بدهند تا تولیدكننده بتواند این تسهیلات را به تولید، پول و درآمد تبدیل كند كه بازپرداخت داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر الزامی وجود ندارد كه بتواند سیستم بانكی كشور را با سیستم تولید همراه كند.

مسگری مشكل دیگر حوزه تولید تجهیزات پزشكی را زمان بر بودن صدور مجوزها عنوان كرد و افزود: برای صدور مجوز در حوزه تجهیزات پزشكی پروسه یكساله و حتی بیشتر را باید طی كرد. اخیرا قانونی مطرح شده كه بر اساس آن باید ظرف زمان محدودی مجوزها صادر شود. تصور ما هم این بود كه امسال این قانون وضع شده اما متوجه شدیم كه در گذشته هم بوده است و زمانی كه پیگیری كردیم و معترض شدیم كه چرا این قانون كه در گذشته هم بوده اجرا نمی شود، به ما جواب دادند به دلیل این كه تجهیزات پزشكی حساسیت بالایی دارند، بر اساس تبصره ای این قانون كنار گذاشته شده است.

وی ضمن انتقاد از زمان بر بودن صدور مجوزها توسط دستگاه های ذیربط ادامه داد: از دمِ درِ اداره تجهیزات پزشكی اجازه ورود نمی دهند و باید از آنجا به كارشناس مربوطه تلفن بزنند كه اگر تلفن را بردارد پیگیری نامه را انجام دهیم. پیگیری یك نامه در اداره تجهیزات پزشكی دو تا سه ماه طول می كشد اول در صف بررسی قرار می گیریم، بعد از چند ماه بررسی اگر نقص داشته باشد، دوباره چند ماه طول می كشد تا نقص ها برطرف شود. اكثر شركت ها به دلیل این فرآیند به دنبال دیگر مجوز نمی روند.

این تولیدكننده تجهیزات پزشكی گفت: اگر به سایت مربوطه مراجعه كنید، می بینید كه خیلی از شركت ها 60 تا 70 درصد فرآیند كار را جلو رفتند ولی چون مراحل گرفتن مجوز زمان بر بوده، خسته شده و دیگر ادامه نداده اند. این مشكل واقعی است كه در سیستم اداره تجهیزات پزشكی وجود دارد و تولید را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

مسگری تاكید كرد: تولیدكننده باید تمام وقت در كارخانه باشد تا تولید شكل بگیرد اگر قرار باشد كه در هفته هر روز دنبال مجوز باشد، چگونه می تواند تولید كند. تولیدكننده باید خیالش راحت باشد كه بتواند تولید باكیفیت داشته باشد این كه تمام مشكل من اداری شود، قطعا تولید از كیفیت و رقابت عقب می افتد.

تولید داخلی نیازمند پشتیبانی واقعی/ سیستم بانكی تولید را همراهی كند

رویكرد دولت نسبت به تولید مثبت است/برپایی نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران اقدامی موثر بود

این فعال حوزه تولید محصولات پزشكی در ادامه رویكرد دولت جدید نسبت به تولید را مثبت ارزیابی كرد و گفت: در این زمینه كارهای خوبی شده است كه نمونه آن برگزاری نمایشگاه هایی مثل نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران بود كه فرصت خوبی برای ما ایجاد كرد كه كارمان را به دیگران معرفی كنیم در حالی كه ما همیشه در نمایشگاه های تخصصی شركت می كردیم. بنابراین فكر می كنم اتفاقات خوبی می افتد و امیدوارم این فرآیند و مشاركت ها بیشتر شود.

وی تولید در ایران را مهجور دانست و گفت: چند سال است كه شعار تولید می دهیم اما پشتیبانی واقعی از تولید صورت نمی گیرد. در حالی كه تولیدكنندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند. كشوری مثل ما كه سیستم دولتی دارد اگر می خواهد توسعه پیدا كند باید سیستم دولتی به صورت واقعی پشت تولیدكننده باشد و در حد شعار نباشد تا تولیدكننده دلگرم شود و سرمایه گذاری كند. اگر بخش خصوصی وارد شود، اشتغال زایی زیاد می شود و در كنار آن رونق تولید صورت می گیرد و كشور می تواند روی پای خود بایستد كه رسیدن به این هدف دلسوزی و همراهی همگانی را می طلبد.

برچسب ها
- تجهیزات پزشكی
- تسهیلات بانكی
- تولید داخلی
- اختصاصی ایرنا
- صادرات غیر نفتی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۸ - ۱۸/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۵