دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

جزئیاتی از فرزندخواندگی در ایران؛ هر كودك در بهزیستی، 14 متقاضی دارد / 80 درصد خانواده ها متقاضی كودك زیر 2 سال
 
رئیس سازمان بهزیستی كشور در خصوص فرآیند فرزندخواندگی، گفت: هر نوزادی كه در شیرخوارگاه جانمایی می شود، قابلیت واگذاری ندارد و درصد كمی از این كودكان به فرزندخواندگی می روند؛ در حال حاضر مراحل فرزندخواندگی به كوتاه ترین مدت ممكن رسیده است.


فارس: رئیس سازمان بهزیستی كشور در خصوص فرآیند فرزندخواندگی، گفت: هر نوزادی كه در شیرخوارگاه جانمایی می شود، قابلیت واگذاری ندارد و درصد كمی از این كودكان به فرزندخواندگی می روند؛ در حال حاضر مراحل فرزندخواندگی به كوتاه ترین مدت ممكن رسیده است.

نوزادی از لابه‫ لای زباله ها در سطل زباله یكی از محلات شهری پیدا می شود و هرچند نوزاد در وضعیت بسیار بدی به سر برده است اما در كمال تعجب هنوز زنده است و به بیمارستان منتقل می شود، زمان كمی از پیدا شدن نوزاد نگذشته است كه سیل درخواست ها برای فرزندخواندگی او به بهزیستی سرازیر می شود. اوایل خرداد ماه سال جاری، نوزادی در محله نازی آباد تهران در سطل زباله پیدا شد، شهروندان پس از پیدا كردن این نوزاد كه بندناف او نیز بریده نشده بود، با پلیس و اورژانس تماس گرفتند. مادری كه نوزاد معصوم را در سطل زباله ای در تهران پیدا كرد و از مرگ حتمی نجات داد، گفت: آنقدر گرسنه اش بود كه تمام انگشت هایش را خورده بود و خون می چكید.

انتشار فیلم وضعیت این نوزاد در شبكه های اجتماعی، احساسات مردم را جریحه‫ دار كرد و بسیاری از آنان خواستار فرزندخواندگی این نوزاد شدند.

سال گذشته 61 نوزاد توسط والدین زیستی خود در سطح شهر به ویژه كنار شیرخوارگاه ها رها شدند. با پیدا شدن هر نوزادی در خیابان و اماكن دیگر، مردم انتظار دارند تا این نوزاد فورا به فرزندخواندگی سپرده شود و هم نوزاد و هم یك زوج از موهبت یك خانواده دارای فرزند برخوردار شوند اما گاهی روند فرزندخواندگی آنقدر سخت و پیچیده است كه گاهی سال‫ها خانواده ای پشت نوبت برای فرزندخواندگی می ماند. بنا به آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی كشور اكنون بالغ بر 17 هزار خانواده متقاضی برای امر فرزندخواندگی در صف نوبت بهزیستی هستند؛ اما چرا هر نوزادی كه به بهزیستی تحویل داده می شود فورا به فرزندخواندگی سپرده نمی شود؟

«علی محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی كشور در این خصوص، می گوید: هر نوزادی كه در شیرخوارگاه جانمایی می شود، قابلیت واگذاری ندارد و درصد كمی از این كودكان به فرزندخواندگی می روند. از این رو، فرزندخواندگی شامل مراحل متعددی از جمله دریافت حكم قضائی، غربالگری و انجام آزمایش های سخت و پیچیده است.

رئیس سازمان بهزیستی كشور، خاطرنشان كرد: بین نوزادان و متقاضیان فرزندخواندگی نسبت یك به 14 وجود دارد به آن معنا كه هر یك كودك در مراكز بهزیستی، 14 متقاضی دارد تا او را به فرزندخواندگی بپذیرند. در حال حاضر با قوه قضائیه و سازمان بازرسی كشور در حال رایزنی هستیم و جلساتی با وزیر دادگستری داشتیم تا روند فرزندخواندگی تسهیل شود.

وی با اشاره به شایعه ای مبنی بر متوقف شدن فرزندخواندگی به دلیل اصلاح فرآیند، تاكید كرد: هیچ توقفی در این زمینه به علت اصلاح فرآیندها نداریم و زمان فرزندخواندگی به كوتاه ترین مدت ممكن رسیده است و در این زمینه هزار روز ابتدایی طلایی نوزاد باید لحاظ شود.

بابایی: اغلب خانواده ها نوزاد سالم می خواهند

«سعید بابایی» مدیركل كودكان و نوجوانان سازمان بهزیستی كشور نیز با بیان اینكه سالانه حدود 2 هزار كودك به سرپرستی در قالب فرزندخواندگی سپرده می شوند، افزود: اغلب خانواده های متقاضی فرزندخواندگی خواستار پذیرش كودكان دارای سلامت كامل هستند؛ همچنین بیش از 80 درصد خانواده ها متقاضی كودك زیر 2 سال و بیش از 94 درصد خانواده های متقاضی فرزند، متقاضی كودك زیر 5 سال هستند.

مدیركل كودكان و نوجوانان سازمان بهزیستی كشور، ادامه داد: مشكل ما در بحث فرزندپذیری، كودكان بالای 5 سال است كه سرپرستی ندارند یا سلب حضانت شده اند یا كودكانی كه دارای بیماری خاص هستند.
منبع خبر:
انتخاب
   تاریخ: ۱۸:۵۶ - ۱۸/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶