دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

وزیر بهداشت:حفظ جان مردم اولویت دولت سیزدهم است
 
تهران- ایرنا- بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در مورد كنترل بیماری كرونا گفت:با توجه به آمار بالای ابتلا و مرگ و میر كرونا در زمان آغاز به كار دولت مردمی، حفظ جان مردم اولویت دولت سیزدهم بود.
وزیر بهداشت:حفظ جان مردم اولویت دولت سیزدهم است تهران- ایرنا- بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در مورد كنترل بیماری كرونا گفت:با توجه به آمار بالای ابتلا و مرگ و میر كرونا در زمان آغاز به كار دولت مردمی، حفظ جان مردم اولویت دولت سیزدهم بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، بهرام عین اللهی در جلسه علنی امروز -سه شنبه 25 مردادماه- مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مهدی عسگری در خصوص سئوالات و ابهاماتی درباره واكسیناسیون اجباری، عوارض مربوطه، و روند مدیریت مقابله با بیماری كرونا گفت: با توجه به آمار بالای ابتلا و مرگ و میر كرونا در زمان آغاز به كار دولت مردمی حضرت آیت الله رئیسی، حفظ جان مردم اولویت دولت سیزدهم بود. در اولین دیداری كه دولت سیزدهم با مقام معظم رهبری داشت، معظم له اولین درخواست خود را به عنوان موضوع فوری و اولویت دار بحث كرونا و سلامت مردم عنوان كردند تا بتوانیم از این وضعیت نجات پیدا كنیم.

وزیر بهداشت بیان داشت: ما باید روزهای دلهره آور و سختی كه روح و جسممان را آزرده كرده بود را به یاد بیاوریم، روزهایی كه بیش از 700 جانباخته داشتیم و شاهد اعمال قرنطینه های خانگی، وضع اسفناك بیمارستان ها، صف های طولانی چند روزه برای بستری، خستگی و فشار روانی پرسنل، محدودیت در ارائه خدمات به مردم در مشاغل خدماتی، كمبود واكسن كرونا، صف های طولانی چند صد متری تزریق واكسن، محدودیت های تردد شبانه، تعطیلی رفت و آمدهای خانوادگی، ممنوعیت مسافرت های بین شهری، تعطیلی برخی از كسب و كارها مانند مشاغل گردشگری و تعطیلی های مكرر بازار و وضعیت نابسامانی كه در شروع كار دولت داشتیم، بودیم.

وزیر بهداشت و درمان بیان داشت: در چنین شرایطی دولت سیزدهم همزمان با اوج پیك پنجم كرونا كار خود را آغاز كرد. در روز بیش از 50 هزار مبتلا داشتیم، تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه بیش از 8 هزار نفر بود و تعداد مرگ و میر حدود 700 نفر بود.

عین اللهی اظهار كرد: ستاد ملی كرونا در اسفندماه 1398 به ابتكار مقام معظم رهبری شروع به كار كرد و این ستاد تصمیم گیری در مورد همه ابعاد بیماری كرونا را برعهده دارد و فقط شامل دولت نمی شود. رئیس ستاد كل نیروهای مسلح در رابطه با مسائل امنیتی، دادستان كل كشور، رئیس شورای عالی حوزه های علمیه و رئیس سازمان صدا و سیما، روسای كمیسیون های بهداشت و درمان و اجتماعی مجلس، وزرای كشور، راه، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و بهداشت و درمان از اعضای این ستاد محسوب می شوند.

وی افزود: تصمیم گیری ستاد كرونا به عنوان مصوبه این ستاد لازم الاجرا است، به عنوان مثال در همان زمان حاج آقای علی اكبری؛ امام جمعه موقت تهران با من تماس گرفتند و گفتند مقام معظم رهبری فرموده اند در صورتی نماز جمعه برپا می شود كه ستاد ملی كرونا تصویب كند لذا نظر رهبر انقلاب همین بوده كه هر آنچه ستاد ملی كرونا تصویب می كند لازم الاجرا است و ما نیز هیچ كاری برخلاف مصوبه ستاد كرونا انجام ندادیم.

عین اللهی گفت: حمایت های مقام معظم رهبری در ریاست جمهوری بوده كه در راستای حل مسئله و مدیریت كرونا انجام شده است. جلسات این ستاد به صورت منظم و با حضور استانداران كل كشور و روسای محترم دانشگاه ها و اعضای مذكور برگزار شده و این ستاد مسئولیت كنترل و هدایت بیماری كرونا را به عهده داشته است.

وی در خصوص موضوع واكسیناسیون تصریح كرد: واكسیناسیون موثرترین اقدام برای كنترل همه گیری در بیماری كرونا بوده است و توانسته افراد را در مقابل این بیماری مصون كند. واكسیناسیون در كشور ما قدمت بیش از یك قرن دارد؛ اولین بار در انیستیتو پاستور ایران در سال 1299 واكسیناسیون انجام گرفته و بعد از آن هم واكسن و سرم سازی رازی در سال 1303 این كار را انجام داده است و با انجام واكسیناسیون بیماری هایی چون آبله، فلج اطفال، سرخك، سرخجه مادرزادی، سل، دیفتیری، مالاریا، كزاز و سیاه سرفه در كشور ریشه كن شده است و ایران اسلامی بر طبق اذعان همه سازمان های بین المللی از كشورهایی است كه در این زمینه جزء كشورهای پیشرو محسوب می شود.

وزیر بهداشت و درمان افزود: در كنار واكسیناسیون با شیوه های بهداشتی به عنوان مهمترین عامل جلوگیری از شیوع كرونا شاهد كاهش میزان مرگ و میر بودیم و افرادی كه علیرغم زدن واكسن به این بیماری مبتلا شدند با شدت كمتر آن مواجه بودند. استراتژی اصلی ستاد ملی كرونا در كنار رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی قرار گرفت به نحوی كه شاهد بودیم مقام معظم رهبری شخصا برای تزریق واكسن ایران اقدام نمودند و در مقابل دوربین های صدا و سیما واكسن زدند تا همه مردم این كار را انجام دهند. همچنین در بیانات خود به همه تأكید كردند كه همه مردم باید این كار را انجام دهند. پیرو مصوبه ستاد ملی كرونا واكسیناسیون عمومی در كشور آغاز شد و انجام گرفت.

عین اللهی یادآور شد: كمیته علمی ستاد ملی مبارزه با كرونا نیز در كنار این موضوعات تشكیل شد، این كمیته برای تدوین راهنماهای كشور به شكل استاندارد، رصد بیماری كرونا در جهان بر اساس مقالات و یافته های به روز بیماری توسط مجامع علمی و بین المللی با حضور دانشمندان و اعضای هیأت علمی متخصص مرتبط با بیماری كرونا، دبیران بورد تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشكی، انجمن های علمی گروه پزشكی به عنوان عالی ترین مرجع كشور، حفظ و تأمین سلامت مردم را به عهده داشتند و تصمیم گیری های خوبی داشته و جلسات مرتبی را برگزار كرده است، این كمیته موفق شده راهنماهای كشوری مراقبت را در زمان شیوع كووید 19 انجام دهد.

عضو كابینه دولت سیزدهم افزود: این كمیته توانسته انواع دستورالعمل های پزشكی، مدیریت توانبخشی، مدیریت نارسایی تنفس و حمایت تغذیه ای در بیماران را انجام دهد. ما در این كمیته علمی از ظرفیت طب ایرانی و مكمل نیز استفاده كردیم، نمایندگان طب علمی ایرانی در این كمیته حضور پیدا كردند و ظرفیت های این بخش را به دانشگاه های علوم پزشكی كشور ابلاغ كردیم، 115 طرح در حوزه طب ایرانی – سنتی برای مقابله با كووید 19 تصویب شد كه 58 طرح پایان پیدا كرده و 20 فرآورده گیاهی تاكنون مجوز دریافت كرده است و 10 داروی گیاهی به مرحله تولید و توزیع در بازار رسیده است.

عین اللهی یادآور شد: در خصوص استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها برای تولید داروهای ضد كرونا می توانیم به یكی از موفقیت های بزرگ جمهوری اسلامی ایران در مورد تولید 6 واكسن داخلی اشاره كنیم. واكسن های بركت، نورا مربوط به سپاه پاسداران، فخرا مربوط به وزارت دفاع، رازی، اسپایكوژن و پاستوكوویك به عنوان افتخارات ملی تولید شده اند.

وی در توضیح مراحل تأیید واكسن گفت: ما نظارت كامل بر كیفیت واكسن های تولید داخل و وارداتی كمیته علمی در كمیته ای زیرنظر سازمان غذا و دارو داشتیم، این كمیته علمی كه بر همه داروها منجمله واكسن نظارت دارد در واقع برای تأیید یك واكسن 6 مرحله لازم است؛ نخست اكتشافی، دوم پیش بالینی، سوم بازآزمایی بالینی و سپس تأیید مجوز، تولید انبوه و نهایتاً كنترل كیفیت را شامل می شود. مراحل اكتشافی و پیش بالینی در آزمایشگاه انجام می شود.

وزیر بهداشت و درمان در توضیح عوارض واكسن گفت: نظام ثبت و پیگیری عوارض تا 30 روز بعد از واكسیناسیون به صورت فعال در كمیته های دانشگاهی بررسی می شود، از 84 هزار و 595 عارضه ثبت شده، 6 هزار و 122 مورد رویداد جدی بوده كه از میان آنها 206 مورد مرتبط با واكسیناسیون بوده و در شرایطی كه ما 153 میلیون دز واكسن تزریق كردیم، میزان عوارض جدی 1.37 در یك میلیون نفر بوده است.

وی با اشاره به تهیه كتابچه مطالعات علمی در این زمینه افزود: 80 درصد بیماران بستری و فوت شده شامل كسانی می شود كه واكسن نزدند، بر اساس آمار اعلام شده مرگ و میر ناشی از كرونا در كشور 142 هزار نفر بوده كه 132 هزار نفر این افراد مربوط به زمانی بوده كه واكسیناسیون انجام نشده و فعال نبوده است، تنها 10 هزار نفر پس از انجام واكسیناسیون فوت كردند كه این افراد هم یا واكسن نزده بودند یا بیماری زمینه ای داشتند.

عین اللهی ادامه داد: پیش از انجام واكسیناسیون 300 شهید سلامت داشتیم و بعد از انجام واكسیناسیون این تعداد به حداقل رسید. ما با واكسیناسیون روزهای بدون مرگ و میر را در كشور داشتیم، در شرایط فعلی نیز كه سویه امیكرون شیوع پیدا كرده كنترل خوبی انجام شده است.

وزیر بهداشت و درمان یادآور شد: ایران رتبه 12 در جهان و اول را در منطقه از جهت پذیرش های كرونا را به استناد پایگاه استنادی اسكوپوس دارد، بیش از 11 هزار و 900 مقاله، پایان نامه علمی در این زمینه چاپ شده است و جمهوری اسلامی ایران از كشورهای موفق در كنترل بیماری كرونا بود و این افتخار بزرگی برای ما است كه به كمك دولت و مجلس انجام گرفته است.

برچسب ها
- ستاد كرونا
- بهرام عین اللهی
- مقام معظم رهبری
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۱۳ - ۲۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱