دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

مواجهه خانم هزارپا و كرمِ بدون پا/ اجرایی با بازی كودكان استثنایی
 
مهدی خجستگی كارگردان نمایش «پاهای خانم هزارپا» درباره شكل گیری این اثر نمایشی با حضور كودكان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه توضیح داد.
مواجهه خانم هزارپا و كرمِ بدون پا/ اجرایی با بازی كودكان استثنایی مهدی خجستگی كارگردان نمایش «پاهای خانم هزارپا» درباره شكل گیری این اثر نمایشی با حضور كودكان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه توضیح داد.

مهدی خجستگی كارگردان نمایش «پاهای خانم هزارپا» درباره شكل گیری این اثر نمایشی كه این روزها برای سومین بار در پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفته است به خبرنگار مهر گفت: سال 96 بود ما باید خودمان را برای جشنواره تئاتر معلولین كشور كه در شهركرد برگزار می شد آماده می كردیم و این متن توسط یكی از دوستان به بنده پیشنهاد شد. وقتی متن را خواندم وجود 2 كاراكتر كرم و هزارپا نظرم را جلب كرد؛ كرمی كه پا ندارد و هزارپایی كه هزار پا دارد و ناراضی به نظر می رسد البته طی صحبت هایی كه با ندا حاجی بابایی نویسنده نمایشنامه داشتم متن دچار تغییراتی نیز شد.

وی درباره انتخاب بازیگران نمایش عنوان كرد: بازیگران نمایش توانمندان معلول ناشنوا و جسمی حركتی و نانیسم بودند و چون بنده قابلیت بسیار بالایی در این عزیزان می بینم سال هاست كه با این دوستان همكاری می كنم و به آن ها آموزش می دهم. طبیعتاً این بچه ها محدودیت هایی دارند كه ما اول سعی می كنیم با تمرین های بیشتر این مسئله را مرتفع كنیم و البته از آنجایی كه بچه ها معلولیت های متفاوتی دارند همدیگر را تكمیل می كنند.

خجستگی ادامه داد: ما از سال 92 گروه تئاتر معلولین «آسو» را تشكیل دادیم و با این عزیزان همكاری می كنیم. در این گروه ابتدا دوستانی را كه علاقه مند به هنر تئاتر هستند آموزش می دهیم و بعد امكان تجربه صحنه را برایشان فراهم می كنیم.

در گروه با این نیت كه بچه های معلول با هر نوع معلولیتی می توانند به صورت حرفه ای و مانند دیگر گروه ها كار نمایش انجام بدهند، فعالیت می كنیم از این رو تنها عاملی كه باعث می شود ما بیشتر با این دوستان كار كنیم متعهد بودن، میزان استعداد و شدت و نوع معلولیت آن هاست. كما اینكه امسال در جشن دوسالانه خانه تئاتر، فاطمه فركی یكی از بازیگران گروه علی رغم ناشنوا بودن جزو نامزدهای بازیگری بود.

این كارگردان در پایان درباره دیگر برنامه های گروه تئاتر «آسو» توضیح داد: گروه ما اولین گروه در بین معلولین كشور بود كه به جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان همدان راه پیدا كرد و در بخش ملل نامزد دریافت جایزه هم شد. قرار است در آذر ماه با نمایش جدیدی در جشنواره تئاتر معلولین كشور كه در كرج برگزار می شود، شركت كنیم و حتماً كار را برای جشنواره های دیگر هم می فرستیم. از تمام عزیزانی كه تلاش می كنند تا سالن ها را پر از تماشاگر كنند تا كار بچه ها بیشتر دیده شود، ممنون هستم.

نمایش «پاهای خانم هزار پا» به كارگردانی مهدی خجستگی با مشاركت و نقش آفرینی نوجوانان دارای نیازهای ویژه پس از حضور در جشنواره تئاتر معلولین آفتاب شهركرد، حضور در بخش بین الملل بیست و پنجمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان همدان، مركز تئاتر كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و تالار هنر در سال های گذشته، از ابتدای سال 1401 برای سومین بار در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است.

فاطمه سیدطالبی، نیما فاضلی، سمانه دلیر، فاطمه فركی، مریم مرادی نیا، مهدی قهرمانی، احسان شاهسون، كیانا محمدی، مهدی سوری، زینب رنجبری بازیگران نمایش «پاهای خانم هزارپا» هستند كه تا 28 مرداد ماه ساعت 17 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: روایت خانم هزارپایی است كه از پاهای خود خسته شده و از شهر بیرون می آید و با كرمی روبرو می شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۸:۳۵ - ۲۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳