دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

مشكل معتادان بهبودیافته از اعتیاد برای پیدا كردن «ضامن»
 
مسئول اشتغال سازمان بهزیستی استان تهران درخصوص پرداخت وام 100 میلیونی خوداشتغالی به معتادان بهبودیافته از اعتیاد گفت: باتوجه به اینكه معتادان عموما افراد طردشده از جامعه هستند، این افراد در پیدا كردن «ضامن» جهت دریافت تسهیلات با مشكل روبرو هستند.
مشكل معتادان بهبودیافته از اعتیاد برای پیدا كردن «ضامن» مینا رجایی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پرداخت وام خوداشتغالی به معتادان بهبودیافته از اعتیاد بیان كرد: از آنجایی كه معتادان بهبودیافته جزو جامعه هدف سازمان بهزیستی محسوب می شوند، سازمان خدماتی از جمله پرداخت تسهیلات وام خوداشتغالی به این افراد پرداخت می كند.

وی با اشاره به اینكه تا سال گذشته میزان پرداخت وام خوداشتغالی به معتادان بهبودیافته حدود 50 میلیون تومان بود، گفت: در حال حاضر مبلغ وام خوداشتغالی به معتادان بهبودیافته از اعتیاد 100 میلیون تومان با بهره 4 درصد است كه امكان دارد رقم این مبلغ افزایش هم داشته باشد.

رجایی ادامه داد: همچنین كارفرمایانی كه از معتادان بهبودیافته از اعتیاد به عنوان نیروی كار خود بهره می گیرند نیز به ازای هر نفر 100 میلیون تومان وام با بهره 4 درصد دریافت خواهند كرد؛ البته باتوجه به اینكه سقف پرداخت وام برای هر كارفرما به طور كلی 2 میلیارد است، كارفرما می تواند برای یك تا حداكثر 20 نفر از معتادان بهبودیافته وام دریافت كند. لازم به ذكر است كه ارائه این وام به كارفرمایان مشروط بر این است كه آنها مطابق قانون كار با نیروی خود قرارداد ببنند و حقوق و دستمزد و بیمه برای آنها پرداخت كنند، در این صورت پس از ارائه مدارك واریز دستمزد و بیمه، بهزیستی جهت دریافت وام آنها را به بانك معرفی خواهد كرد.

مسئول اشتغال سازمان بهزیستی استان تهران در ادامه درخصوص افرادی كه مشمول دریافت وام خوداشتغالی معتادان بهبودیافته از اعتیاد می شوند نیز اظهار كرد: معتادان بهبودیافته از اعتیادی مشمول دریافت این وام هستند كه حداقل یك سال از پاكی آنها گذشته باشد. اطلاعات و مشخصات افراد بهبود یافته باید در سامانه بهزیستی ثبت شده باشد و همچنین دارای جواز كسب یا گواهی مهارت موردتایید حوزه اشتغال و گزارش مددكاری باشند. همچنین لازم است مشخصات و اطلاعات آنها در سامانه اطلاعاتی سازمان یعنی ارمغان ثبت شده باشد، پس از آن برای افراد معرفی نامه صادر خواهد شد. در این میان بانك نیز برای ارائه این وام شروطی مانند داشتن ضامن را دارد.

رجایی در پاسخ به این سوال كه تاكنون چه تعداد معتاد بهبودیافته وام خوداشتغالی دریافت كرده اند، بیان كرد: باتوجه به اینكه معتادان عموما افراد طردشده از جامعه هستند، این افراد در پیدا كردن ضامن با مشكل روبرو هستند، لذا تعداد افرادی كه این وام را دریافت كرده اند به نسبت كم است.

وی این را هم گفت كه در این راستا سازمان بهزیستی پیشنهاد می كند یك صندوق حمایتی در این راستا وجود داشته باشد و از سوی دیگر دولت به موضوع ضامن این افراد توجه ویژه ای داشته باشد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۵:۴۲ - ۲۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱