دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

محرك های عجیب سردرد و راه حل تسكین آن
 
سردرد مشكلی است كه بیشتر افراد دچار آن می شوند. این مشكل به دلایل مختلفی بروز می كند.
سردرد مشكلی است كه بیشتر افراد دچار آن می شوند. این مشكل به دلایل مختلفی بروز می كند.

 محرك های عجیب سردرد و راه حل تسكین آن
انواع مختلف سردرد به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، سردردهای اولیه در اثر تغییرات عروق خونی، اعصاب و مواد شیمیایی در مغز ایجاد می شوند. سردردهای ثانویه ناشی از شرایط دیگری مانند عفونت یا ضربه به سر هستند. علائم شما می تواند به شما كمك كند تا بفهمید چه نوع سردردی را تجربه می كنید.

تشخیص سریع محرك های سردرد محرك های رایج سردرد عبارتند از:

كم آبی بدن وجود مایعات بسیار كم در بدن می تواند باعث سردرد شود . اگر سردرد شما پس از تعریق، استفراغ یا یك دوره نوشیدن زیاد الكل ظاهر شد، ممكن است به كم آبی بدن مربوط باشد.

روشنایی صفحه نمایش ساعت ها خیره شدن به مانیتور كامپیوتر یا صفحه تلویزیون ، چشمان شما را خسته می كند كه می تواند باعث سردرد شود. اگر سردرد شما پس از یك روز كاری سخت شروع شده است، اگر چشمان خود را ببندید یا چند دقیقه از صفحه دور نگاه كنید، باید برطرف شود.

الگوهای خوردن و خوابیدن حذف وعده های غذایی ، مغز شما را از قند (گلوكز) كه برای كاركرد مؤثر نیاز دارد، محروم می كند. بیدار شدن منظم صبح با سردرد می تواند نشانه ای باشد كه شما خوب نمی خوابید.

هورمون ها كاهش سطح استروژن باعث تغییر ترشح مواد شیمیایی مغزی می شود كه به سردرد كمك می كنند. سردردهایی كه در طول دوره قاعدگی شما ظاهر می شوند می توانند هورمونی باشند.

وضعیت بدن وضعیت نامناسب به قسمت بالایی پشت، گردن و شانه های شما فشار وارد می كند كه ممكن است باعث سردرد شود. سردردهایی كه بعد از گذاشتن سر روی میز یا خوابیدن در زاویه های خاص شروع می شوند، می توانند حالتی باشند.

عدم فعالیت بدنی دویدن سریع روی تردمیل یا دوچرخه سواری باعث ترشح هورمون های ضد درد به نام اندورفین می شود. افرادی كه به اندازه كافی ورزش نمی كنند ممكن است دچار سردردهای مكرر و شدیدتر شوند.

فشار بیش از حد ورزش بیش از حد سخت می تواند رگ های خونی سر شما را ملتهب كند. برخی از افراد پس از یك جلسه شدید ورزش یا رابطه جنسی دچار سردردهای ناشی از فعالیت می شوند.

دارو برخی از داروهایی كه سردرد را تسكین می دهند، در صورت مصرف بیش از حد یا استفاده زیاد از آنها، در واقع می توانند منجر به سردرد بیشتری شوند. مصرف منظم داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، تریپتان ها، مواد افیونی و كافئین همگی می توانند باعث این اثر بازگشتی شوند.

فشار استرس ماهیچه های شما را سفت می كند و سطح مواد شیمیایی مغز را كه به سردرد كمك می كنند، تغییر می دهد. سردردهای تنشی در افرادی كه تحت استرس زیادی هستند شایع است.

سر و صدا صداهای بسیار بلند یا طولانی می تواند باعث میگرن و سردردهای دیگر شود. هر صدای بلند - از یك كنسرت گرفته تا چكش - می تواند سر درد ایجاد كند.

علت سردردهای اولیه چیست؟ سردرد اولیه به دلیل مشكل در اعصاب، رگ های خونی یا مواد شیمیایی است كه سیگنال های درد را در مغز شما ایجاد می كند. ربطی به هیچ بیماری دیگه ای ندارد.

انواع مختلف سردردهای اولیه

سردرد تنشی این شایع ترین نوع سردرد است. بیش از 80 درصد از افراد هر از گاهی دچار سردرد تنشی می شوند.

سردردهای تنشی دو نوع هستند: سردرد تنشی اپیزودیك از 30 دقیقه تا یك هفته طول می كشد. آنها كمتر از 15 روز در ماه رخ می دهند. سردرد تنشی مزمن می تواند ساعت ها طول بكشد و بیش از 15 روز در ماه رخ دهد. عضلات سفت در گردن و سر می توانند سردرد تنشی را ایجاد كنند. استرس، كمبود خواب و وضعیت بدنی نامناسب همگی می توانند به درد كمك كنند. احساسی مانند: درد مبهم و دردناك همراه با احساس فشار در اطراف سر. این درد می تواند به ماهیچه های پوست سر، گردن و شانه ها گسترش یابد.

میگرن برخلاف سردردهای سنتی، میگرن معمولاً بیش از سر درد ایجاد می شود. برخی از افراد گهگاهی میگرن را تجربه می كنند، در حالی كه برخی دیگر چندین روز در ماه دچار میگرن می شوند. به طور كلی، زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به میگرن هستند.

احساس: درد ضربان دار در یك طرف سر، گاهی همراه با حالت تهوع و استفراغ. حركت، نور و صدا ممكن است درد را بدتر كند.

میگرن همراه با هاله هاله مجموعه ای از جرقه ها، جرقه های نور و سایر علائم حسی است كه درست قبل از حمله میگرن ظاهر می شوند. هاله ممكن است تا یك ساعت قبل از شروع میگرن ادامه داشته باشد. حدود یك چهارم افرادی كه میگرن دارند هاله را تجربه می كنند.

احساس هایی مانند: خطوط شناور نور، نقاط درخشان، جرقه های نور، یا از دست دادن بینایی قبل یا در طول میگرن. همچنین ممكن است در بدن خود بی حسی یا گزگز و مشكل در صحبت كردن داشته باشید.

سردرد خوشه ای این سردردها به دلیل الگوی آنها نامگذاری شده اند. آنها به صورت خوشه ای، با سردردهای شدید هر روز یا چند بار در روز به مدت چهار تا شش هفته برخورد می كنند. سپس طی یك بهبودی بدون درد كه شش هفته تا یك سال طول می كشد، ناپدید می شوند.

سردردهای خوشه ای نادر هستند. كمتر از 1 درصد از مردم به آن مبتلا می شوند.

احساسی مانند: درد شدید در یك طرف سر، معمولاً در اطراف چشم. درد می تواند به گردن و شانه های شما سرایت كند. همچنین ممكن است قرمزی، اشك چشم یا آبریزش بینی را تجربه كنید.

انواع دیگر محرك های سردرد

انواع دیگر سردردهای اولیه كمتر رایج هستند و اغلب توسط یك فعالیت خاص ایجاد می شوند:

سرفه كردن این سردردهای غیر معمول با سرفه شروع می شوند. آنها به دلیل افزایش فشار شكم ناشی از زور زدن ایجاد می شوند. خندیدن، دمیدن بینی و خم شدن نیز می تواند باعث این نوع فشار و سردرد شود.

ورزش ورزش های شدید مانند دویدن یا وزنه برداری می تواند این نوع سردرد را ایجاد كند. سردرد در حین ورزش یا پس از اتمام كار شروع می شود. مثل یك احساس ضربان دار است.

رابطه ی جنسی این نوع سردرد در اثر فعالیت جنسی - به ویژه ارگاسم - ایجاد می شود. می تواند به شكل یك درد مبهم در سر شما باشد كه با هیجان بیشتر تشدید می شود. یا ممكن است در لحظه ارگاسم به طور ناگهانی و شدید ظاهر شود.

علت سردردهای ثانویه چیست؟ سردرد ثانویه اغلب به دلیل آسیب جزئی سر یا مصرف بیش از حد دارو ایجاد می شود. همچنین با شرایط پزشكی زمینه ای زیر همراه می شود:

فشار خون بالا عفونت مغز یا سر، مانند مننژیت یا سینوزیت خونریزی یا تورم رگ های خونی در مغز تجمع مایع در مغز ( هیدروسفالی ) تومور مغزی برخلاف سردردهای اولیه، سردردهای ثانویه به سرعت بروز می كنند. آنها می توانند بسیار شدید باشند.

انواع مختلف سردرد ثانویه

سردرد فشاری خارجی این سردردها پس از استفاده از چیزی كه روی سر قرار می گیرد، مانند كلاه ایمنی یا عینك، شروع می شود. گاهی اوقات به آنها سردردهای "كلاه فوتبال" یا "عینك شنا" می گویند. افرادی كه برای كار از كلاه ایمنی یا عینك استفاده می كنند، مانند اعضای ارتش یا افسران پلیس، بیشتر در معرض سردردهای فشاری خارجی هستند.

احساسی مانند: فشار به اطراف سر شما كه هر چه بیشتر از روسری استفاده كنید بدتر می شود. درد در عرض یك ساعت پس از برداشتن جسم از بین می رود.

سردرد برگشتی این سردردها افرادی را كه اغلب از مسكن ها برای درمان میگرن استفاده می كنند، تحت تاثیر قرار می دهد. استفاده بیش از حد از این داروها می تواند باعث ترك شود كه منجر به سردردهای بیشتر می شود. به این سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد دارو نیز می گویند.

داروهایی كه باعث سردرد برگشتی می شوند عبارتند از: استامینوفن (تیلنول) NSAID ها مانند ایبوپروفن (Advil) و ناپروكسن سدیم (Aleve) داروهای بدون نسخه برای سردرد كه حاوی كافئین هستند داروهای میگرن، مانند تریپتان (Imitrex) و ارگوتامین (Ergomar) مواد مخدر مانند كدئین نوشیدن روزانه قهوه یا سایر نوشیدنی های كافئین دار نیز می تواند منجر به سردردهای برگشتی شود. احساسی مانند: سردردهای روزانه كه با مصرف داروی ضد درد بهبود می یابند و پس از از بین رفتن دارو دوباره شروع می شوند.

سردرد سینوسی این سردردها باعث درد و فشار در سینوس ها می شود. سردرد سینوسی معمولاً مربوط به میگرن یا سردرد تنشی است و نه عفونت سینوسی .

احساسی مانند: درد و فشار در پشت چشم ها، گونه ها و پیشانی و درد در دندان ها. درد شبیه میگرن است. اگر خم شوید یا دراز بكشید سردرد ممكن است بدتر شود.

سردرد ستون فقرات این نوع سردرد ناشی از نشت مایع از غشای اطراف نخاع است. از دست دادن مایعات فشار اطراف مغز را كاهش می دهد.

تا 40 درصد از افرادی كه ضربه نخاعی یا بی حسی نخاعی دارند به این نوع سردرد مبتلا می شوند.

احساسی مانند: درد كسل كننده و ضربان دار كه با نشستن یا ایستادن بدتر می شود و زمانی كه دراز می كشید بهبود می یابد. همچنین ممكن است احساس سرگیجه داشته باشید و در گوش هایتان زنگ بزند.

سردرد رعد و برق این سردردهای نادر به سرعت و به شدت ظاهر می شوند، مانند یك رعد و برق. هیچ محرك آشكاری برای درد وجود ندارد. سردردهای رعد و برق می تواند هشدار دهنده یك مشكل جدی مانند خونریزی، سكته مغزی یا لخته شدن خون در مغز باشد.

احساسی مانند: فوران شدید درد كه در عرض 60 ثانیه به اوج خود می رسد و حداقل پنج دقیقه طول می كشد. همچنین ممكن است حالت تهوع، استفراغ و تب را تجربه كنید. تشنج نیز ممكن است.

سردرد رعد وبرقی یك اورژانس پزشكی است و در صورت داشتن این نوع سردرد باید به دنبال درمان پزشكی باشید.

چگونه تسكین پیدا كنیم می توانید با اقدامات زیر سردرد خود را كاهش دهید:

یك پد گرم كننده را روی گردن خود قرار دهید تا ماهیچه های منقبض مرتبط با سردردهای تنشی شل شوند. برای تسكین سردردهای سینوسی ، یك كمپرس خنك روی پیشانی و گونه های خود بگذارید. چراغ ها را خاموش كنید و هر منبع صوتی مانند تلویزیون را ساكت كنید. صداهای بلند باعث تشدید میگرن می شود. یك فنجان قهوه بخورید فقط زیاده روی نكنید. كافئین بیش از حد می تواند باعث سردرد بیشتر شود. مدیتیشن كنید. عمیق نفس بكشید و روی یك كلمه یا شعار تمركز كنید. مدیتیشن می تواند ذهن و بدن شما را آرام كند و هر گونه استرسی را كه ممكن است باعث سردرد شما شده باشد را تسكین دهد. در طول روز وعده های غذایی و میان وعده های منظم بخورید . افت قند خون می تواند باعث سردرد شود. قدم زدن و ورزش می تواند مواد شیمیایی تسكین دهنده درد را آزاد كند.

چه زمانی باید به پزشك مراجعه كرد اگر موارد زیر را تجربه كردید فوراً به پزشك مراجعه كنید:

درد شدید گیجی تب شدید بی حسی یا ضعف در یك طرف بدن شما گرفتگی گردن مشكل در صحبت كردن از دست دادن بینایی مشكل در راه رفتن همچنین اگر علائم شما با درمان بهبود نیافت یا در طول زمان بدتر شد، باید به پزشك مراجعه كنید

محرك های عجیب سردرد

محرك سردرد: رئیس شما بله، رئیس شما واقعا می تواند موجب سردرد شما باشد. هر چیزی كه سطح استرس شما را افزایش دهد ،شما را بیشتر در معرض سر دردهای ناشی از تنش یا میگرن قرار می دهد. مكانیزم دقیق این سردرد ها نامشخص است و ممكن است شامل عوامل متعددی شود. شاید حساسیت بالای مسیرهای عصبی در مغز و گیرنده های درد در ایجاد این سردرد ها نقش داشته باشند. تغییرات درونی مغز نیز ممكن است در ایجاد میگرن مقصر باشند.

محرك سردرد: آب و هوا هنگامی كه دما تغییر می كند، احتمال ابتلا به میگرن نیز بالا می رود. فارغ از گرما یا سرمای هوا ،به هر حال هر گونه تغییر دمایی موجب سردرد می شود. روزهای آفتابی داغ نیز دیگر مقصر معمول برای این مشكل شناخته شده اند. باران یا تغییر در فشار هوا نیز ممكن است منجر به سردرد شود. درست است كه شما نمی توانید آب و هوا را تغییر دهید، اما شما می توانید با استفاده از عینك آفتابی در یك روز روشن ، جلوگیری از كمبود آب بدن، و پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب ظهر، از ابتلا به سردرد اجتناب كنید .

محرك سردرد: عطر های تند رایحه های قوی - حتی آنهایی كه بسیار خوشبو هستند - در بسیاری از مردم موجب میگرن می شوند. دلیل این اتفاق هنوز نامشخص است، اما بو ممكن است باعث تحریك سیستم عصبی شود. شایع ترین بوهای مقصر درایجاد سردرد عبارتند از: بوی رنگ، عطر، و برخی گلها.

محرك سردرد: گیره های بستن مو نوع جمع كردن موهای شما می تواند دلیل سر درد شما باشد .موی دم اسبی محكم ممكن است موجب وارد شدن فشار به پوست سر شود كه در نهایت سردرد ایجاد می كند. هدبند، دستمال سر ،نوارهای بستن مو، و كلاه های تنگ نیز اثر مشابهی ایجاد می كنند. اگر این ها علت سردرد شما باشند ،باز كردن موها و آزاد گذاشتن آنها معمولاً به سرعت درد شما را تسكین می دهد.

محرك سردرد: حالت های نامناسب برای وارد كردن فشار زیاد به عضلات سر و گردن ، حتماً لازم نیست زیاد كار كنید و عرق بریزید. نشستن با سر خمیده و قوز كرده پشت میز كار همین كار را انجام خواهد داد. اشكال متداول و نامناسب عبارتند از: قوز كردن، استفاده از صندلی های نامناسب كه تكیه گاهی برای پشت ندارند، خیره شدن به مانیتور هایی كه بیش از حد بالا یا پایین قرار دارند، و نگه داشتن گوشی تلفن بین گوش و شانه. اگر شما سردرد های مكرر دارید بهتر است به محیط و فضای كار خود بیشتر دقت كنید.

محرك سردرد: پنیر برای برخی مردم خوردن پنیر كهنه یكی از دلایل ایجاد میگرن است. پنیر آبی، چدار، پارمسان و سوئیسی از جمله پنیر هایی هستند كه موجب میگرن می شوند. ماده ای به نام تیرامین كه در این مواد وجود دارد، ممكن است محرك این سردرد باشد. دیگر مواد غذایی حاوی تیرامین نیز شاید موجب سردرد شوند.

محرك سردرد: شراب قرمز تیرامین در شراب قرمز و سایر نوشیدنی های الكلی نیز یافت می شود. دیگر مواد تشكیل دهنده شراب نیز ممكن است موجب سردرد شوند. از آنجا كه الكل جریان خون را در مغز افزایش می دهد، اثرات آن ممكن است حتی شدیدتر باشد.

محرك سردرد: برش های سرد گوشت های فرآوری شده ،مانند: كالباس و اغذیه ی مشابه، دارای دو محرك سردرد اند. آنها اغلب حاوی تیرامین، و همچنین افزودنی های غذایی مانند :نیتریت ها هستند كه هر دو از عوامل ایجاد سردرد در بعضی از مردم شناخته شده اند. سردرد ناشی از افزودنی های غذایی معمولاً در هر دو طرف سر احساس می شود، در مقابل آن میگرن كلاسیك است ، كه هر بار فقط در یك طرف سر احساس می شود.

محرك سردرد: جا انداختن وعده های غذایی سردرد ناشی از گرسنگی همیشه واضح نیست. اگر شما یك وعده غذایی را نخورید، سر درد شما احتمالاً قبل از اینكه متوجه شوید گرسنه اید ،شروع می شود .این مشكل به دلیل پایین آمدن قند خون به وجود می آید. اما سعی نكنید برای درمان سردرد ناشی از گرسنگی شكلات بخورید . شیرینی باعث می شود قند خون یكباره بالا رود و بعد حتی پایین تر نیز بیاید.

محرك سردرد: سیگار كشیدن سیگار به عنوان عامل سردرد شناخته شده است .این سردرد نه فقط شخص سیگاری را تهدید می كند بلكه اطرافیان را نیز دچار می سازد. دود سیگار حاوی نیكوتین است كه باعث می شود رگ های خونی در مغز باریك شوند. ترك سیگار یا كاهش قرار گرفتن در معرض دود سیگار به خصوص در بیماران مبتلا به سر دردهای مداوم مفید است. این سردرد یك طرف سر را هدف قرار می دهد و بسیار دردناك است . این درد گاه به چشم و بینی نیز سرایت می كند.

محرك سردرد: كافئین مصرف متعادل كافئین اغلب سودمند است . در واقع در بسیاری از داروهای سردرد مقداری از آن یافت می شود. اما استفاده زیاد از قهوه نیز می تواند علت سردرد باشد. و اگر شما به این میزان بالای كافئین عادت كنید ، ترك ناگهانی آن نیز ممكن است وضع را بدتر كند و خود موجب سردرد شود.

راه حل های مفید برای درمان سردرد

راه حل سردرد : شناسایی محرك ها اگر شما بتوانید شایعترین محرك های سر درد خود را شناسایی كنید، قادر خواهید شد كه سردرد را قبل از شروع مهار كنید. بهترین راه برای تحقق این امر یادداشت روزانه است. روزانه از غذاهایی كه می خورید، حوادث استرس زا، تغییرات آب و هوا، و فعالیتهای بدنی خود یادداشت بردارید . زمانی كه سردرد شما شروع می شود و خاتمه می یابد را به دقت یادداشت و بررسی كنید. این كار به شما كمك خواهد كرد كه الگو ها را پیدا كنید. بنابراین شما می توانید از یك دسته محرك های مربوط به زندگی شخصی تان، جلوگیری كنید .

راه حل سردرد: مدیریت استرس بسیاری از مردم با به كار بستن راهكارهای مدیریت اضطراب قادر به كنترل میگرن یا سردردهای ناشی از تنش های عصبی شده اند . هر چند شما نمی توانید حوادث استرس زای ناشی از عوامل محیطی را كنترل كنید، اما حداقل قادر خواهید شد كه واكنش خود را نسبت به آن وقایع، تغییر دهید. بنابراین بهتر است تكنیك هایی چون مدیتیشن و ماساژ را آزمایش كنید و راهی را كه بیشتر به شما كمك می كند برگزینید.

راه حل سر درد: نرمش های كششی برای عضلات پا ورزش متعادل مسكنی قدرتمند برای استرس است. پیاده روی منظم انتخاب خوبی است ،زیرا از شما در برابر سردرد تنشی محافظت می كند. هنگام راه رفتن، حركت نوسانی بازوهای شما گرفتگی عضلات گردن و شانه های شما را آزاد می كند. و ریشه برخی سردردها در گرفتگی این عضلات نهفته است .

راه حل سردرد: غذا خوردن به طور منظم خوردن وعده های غذایی به طور منظم طی روز كمك خواهد كرد كه سطح قند خون شما كنترل شود و ثابت بماند. یعنی دیگر سردرد ی ناشی از گرسنگی نخواهید داشت. از وعده ها و میان وعده های غذایی حاوی پروتئین و كربوهیدرات های مركب ، مانند: كرهبادام زمینی با نان سبوس گندم و سینه مرغ با برنج قهوه ای استفاده كنید. و مطمئن شوید كه به اندازه كافی مایعات می نوشید، زیرا از دست دادن آب بدن نیز یكی دیگر از عوامل شایع سردرد است.

راه حل سردرد: فیزیوتراپی فیزیوتراپی تركیبی از ورزش ، آموزش حركات فیزیكی و راهكارهایی برای حركت درست به منظور كاهش درد است. در افراد مبتلا به سردرد های ناشی از گرفتگی عضلات، درمان های فیزیكی به آزاد شدن عضلات گردن كمك می كند و موجب می شود كه شما عادات جدید و درست نشستن و ایستادن را بیاموزید .

راه حل سر درد: دارو بسیاری از داروهای مسكن ،مانند: استامینوفن، آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروكسن برای انواع درد سر موثر اند. اما از مصرف مداوم این داروها اجتناب كنید، زیرا استفاده مداوم از آنها منجر به سردرد های ناشی از اوردز دارو یا سردرد های ارجاعی میشود ؛ یعنی سردردی كه پس از اتمام اثر دارو دوباره بر می گردد. برای درمان سردرد های مكرر یا شدید، به پزشك خود مراجعه كنید و درباره تجویز داروهای جلوگیری كننده با وی مشورت كنید.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۶:۳۷ - ۲۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۲۱۸