دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

سالمندی در ایران از چند سالگی شروع می شود؟
 
تهران - ایرنا - سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: سن شروع سالمندی در جامعه ایرانی از 60 سالگی شروع می شود در حالی كه در كشورهای توسعه یافته این سن دیرتر و در كشورهای آفریقایی سن سالمندی زودتر شروع می شود.
سالمندی در ایران از چند سالگی شروع می شود؟ تهران - ایرنا - سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: سن شروع سالمندی در جامعه ایرانی از 60 سالگی شروع می شود در حالی كه در كشورهای توسعه یافته این سن دیرتر و در كشورهای آفریقایی سن سالمندی زودتر شروع می شود.

حسام الدین علامه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سن سالمندی از جهات مختلف تدوینی، روانشناسی، جامعه شناسی و تندرستی می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد؛ سن تقویمی و شناسنامه ای كه سالمندی از چه زمانی شروع می شود، بحثی قراردادی است. سازمان جهانی بهداشت سن 60 سالگی را شروع سالمندی می داند و ایران هم سن 60 سالگی را شروع سالمندی قلمداد می كند.

وی اضافه كرد: در كشورهای توسعه یافته، سن سالمندی عمدتا از 65 سالگی آغاز می شود و در برخی كشورهای آفریقایی و جهان سوم با توجه به سن پایین امید به زندگی، سن سالمندی هم زودتر شروع می شود.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: مكانیسم و فرمول مناسب برای شروع سن سالمندی جمعیت این است كه 15 سال از سن امید به زندگی بدو تولد آن جمعیت كم كنیم. به عبارتی در سرشماری سال 1395، سن امید به زندگی جامعه ایرانی حدود 75 سال بود اگر 15 سال كم كنیم سن 60 سال، سن شروع سالمندی جامعه ایرانی است یا اگر در ژاپن سن امید به زندگی 84 سال است تا 70 سال می تواند سن شروع سالمندی آن كشور باشد یا اگر در كشور آفریقایی، سن امید به زندگی پایین تر از 70 سال است سن سالمندی می تواند قبل از 60 سالگی باشد.

سن سالمندی عمدتا از 65 سالگی آغاز می شود و در برخی كشورهای آفریقایی و جهان سوم با توجه به سن پایین امید به زندگی، سن سالمندی هم زودتر شروع می شود

علامه با اشاره به اینكه سن شروع سالمندی به سن تندرستی نیز بستگی داد، خاطرنشان كرد: ممكن است فردی 50 سالش باشد اما از نظر كارآیی جسمی، ذهنی و اجتماعی سالمند محسوب شود و كسی 75 سالش باشد و از نظر جسمی و ذهنی سالم باشد.

وی ادامه داد: همچنین سن روانشناختی نیز ملاك سن سالمندی قرار می گیرد. در این ملاك، عملكرد ذهنی و روانی فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر افتی در عملكرد ذهنی اتفاق بیفتد، فرد سالمند تلقی می شود. سن سالمندی از نظر اجتماعی و مشاركت اجتماعی و توانمندی و حضور در فعالیت های جمعی محاسبه می شود بنابراین سن 60 سالگی برای آغاز سالمندی در ایران صحیح به نظر می رسد.

علامه گفت: در منابع طب سنتی و كتاب قانون ابن سینا نیز دوره كهولت را از سن 60 سالگی به بعد در نظر گرفته اند.

برچسب ها
- شورای ملی سالمندان كشور
- سالمندان
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۳۴ - ۲۶/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۴