دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

ضعف جدی در زمینه آمار داریم/ ضرورت احصا اطلاعات و پیمایش كلان ملی
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی ها و جلساتی كه تاكنون با مسئولان مختلف كشور داشتیم، حاكی از ضعف ها و خلأهای جدی در زمینه آمار است.
ضعف جدی در زمینه آمار داریم/ ضرورت احصا اطلاعات و پیمایش كلان ملی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی ها و جلساتی كه تاكنون با مسئولان مختلف كشور داشتیم، حاكی از ضعف ها و خلأهای جدی در زمینه آمار است.

فاطمه قاسم پور عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت تهیه و دسترسی آمارهای دقیق اجتماعی گفت: یكی از مقدمات مهم در برنامه ریزی اجتماعی و همچنین تعریف مداخلات مختلف در زمینه آسیب های اجتماعی، دستیابی به آمارهای اجتماعی است. این آمارها در كنار تحلیل های كارشناسی، می تواند تصویری از وضعیت موجود به ما ارائه دهد تا براساس این تصویر، اقدام به برنامه ریزی كنیم.

وی عنوان كرد: بررسی ها و جلساتی كه تاكنون با مسئولان مختلف كشور داشتیم، حاكی از ضعف ها و خلأهای جدی در زمینه آمار است. هرچند كه اقداماتی نیز صورت گرفته یا در دست انجام است، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله قابل توجهی داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مراكز رصد مسائل و آسیب های اجتماعی در كشور گفت: سازمان اجتماعی كشور به عنوان متولی رسیدگی به مسائل اجتماعی و هماهنگ سازی میان دستگاه ها و فعالیت ها، بخشی تحت عنوان رصد اجتماعی كشور را ذیل خود تعریف كرده كه این بخش باید به صورت آنلاین و به روز آمار را احصاء و تجمیع كند و از سوی دیگر با تعریف و انجام پیمایش های كلان و ملی، سعی داشته باشد تصویری دقیق از وضعیت اجتماعی كشور به دست دهد. اما این بخش هنوز نتوانسته در مسیر خود حركت كند.

قاسم پور افزود: هفته گذشته بازدید سرزده ای از این بخش در وزارت كشور داشتم و موانع و چالش های موجود را با متولیان در دستگاه، مورد بررسی قرار دادیم. در حال حاضر این بخش در وزارت كشور در حال تلاش برای اصلاح و ترمیم و ارتقا وضعیت است اما كمبود زیرساخت ها و البته عدم همكاری دستگاه ها با یكدیگر و با سازمان اجتماعی كشور و از همه مهم تر عدم همكاری سازمان برنامه و بودجه، موانعی است كه بایستی مرتفع گردد.

وی خاطرنشان كرد: راه اندازی داشبورد آنلاین ذیل مركز رصد وزارت كشور و هماهنگی و همكاری دستگاه های مختلف، می تواند گام مهمی در مسیر دستیابی به وضع موجود و سپس برنامه ریزی مؤثر اجتماعی باشد.

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان كرد: به طور كل به لحاظ آماری و توصیفی به ویژه در حوزه آسیب های اجتماعی كشور، نیازمند تحولات جدی هستیم. بخشی از این تحول، به تغییر رویكرد مجموعه ها برمی گردد. باید در پرداختن به مسائل و آسیب های اجتماعی با جدیت ورود كرد و با اجماع كارشناسی به برنامه صحیح دست یافت.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۹:۰۷ - ۲۶/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲